Gå til innhold
Arkivverket

[#17131] Dovre og bygdebok


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Finnes det en egen bygdebok for slekter på Dovre? Jeg har gått gjennom bygdebøkene for Lesja i tre bind var det vel og der er det en hel del om Dovre. Men er det alt som finnes? Jeg er ikke helt klar over geografisk inndeling fra gammelt av i regionen. Har noen opplysninger om disse forholdene. Fint med bokreferanser. Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Det er meningen at det skal utgis 4 bind av 'Bygdabok for Dovre'. Som Vigerust skriver er bare 1.bind i salg i dag. Forfatteren tar sikte på å gi ut ett bind pr.år.Den første boka tar for seg fjellstuene Hjerkinn og Fokstua, videre alle garder og hus på Dombås til og med Hjelle. Bind nr.2 fra Engum til Tofte, nr.3 Skjelstad til Rudi, og i nr.4 Langdalen til Dovreskogen.Dersom du ikke vet hvor de gardene du søker ligger kan du få vite det av meg. (Så vet du hvor lenge du må vente før riktig bok kommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Lurer på om Brennen og Lille Brennen med min oldefar Ole Pedersen Lillebrennen er med i det bind som har kommet ut. Hadde i så fall vært interessant å finne ut hva som er skrevet om min opplandslekt.hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei alle sammen. Takk for utfyllende opplysninger. Jeg søker opplysninger om gårdene Utakleiv, Linsjø og Lie.Nå har jeg ikke papirene her så jeg håper jeg ikke blaner med en annen bygd. Hvilken kirke hørte/hører Dovre til? Dumt spørsmål, men jeg er helt ukjent med inndelingen i denne delen av landet. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

HELGE, innlegg nr 4.Lillebrennen er langt sør i Dovre og vil bli omtalt i bind 4. Kirkebok for Dovre finner du ved å søke i Arkivnett Oppland kanskje du finner noen opplysninger der.INGER, innlegg nr.5.Garden Lie finner du i bind 1. Uleklev og Lindsø kommer med i bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Takk til RagnhildJa mye er funnet i kirkebøkene på nett, og mye har jeg fått spesielt takket være Aud Sandbu og andre om denne slektslekken. Men bygdebokforfattere får en tro har studert skifteprotokoller og en rekke andre tilgjengelige kilder som kan bringe en ett hakk videre får vi tro. Vi får smørre oss med tolmodighet til bind 4 foreligger.Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei alle sammen. Takk til dere alle og spesielt til Ragnhild. Gårdene som blir nevnt, har riktige gårdsnavn. Det er ikke helt lett å huske alle disse navnene bare etter hukommelsen. Lindsø synes jeg lyder litt fremmedartet i hjerte av Norge. Jeg reagerte på det poetiske i navnet og synes det passer bedre for eks i Danmarks natur eller kanskje på flatbygdene på Østlandet. Håper jeg får en forklaring til neste år. Hjertelig takk alle sammen. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Ragnhild,tusen takk for at du svarte meg. Jeg er godt fornøyd med at jeg slipper å vente til siste bind. Men den som venter, venter ikke forgjeves, heter det visst. Men jeg skal nå vente i forventning. Hilsen Brit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Lindsøe

Inger, innlegg nr. 10.At jeg har et poetisk etternavn har jeg aldri tenkt over, men det er kanskje det. Navnet er ihvertfall sjelden. Vet ikke hva det betyr, men det står litt om gården i 'Norske Gårdnavne'. Se: LenkePå dialekt omtales det som 'Linsè'.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Dette så bra ut! Siden min kone er 1/2-Lesjaværing, er det mye slekt fra Dovre og... Og jeg ser her at Hjelle alt er i bind 1, jeg må forte meg på biblioteket og sjekke forfedre til Guri Tostensd. Hjelle, g. til Systugu Tynnøl på Lesja, død etter 1713. Hun var min kones 7xtippoldemor.... Min kone har forresten en 6xtippoldemor i Brit Pålsd. Lindsø (f. ca. 1676, d. Brennjord, Lesja 10. sep. 1741), men det får jeg altså først sjekket neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Til dere som har oversikten!Jeg henger meg på med flere spørsmål:I hvilke bind finner jeg følgende garder:Ulsgard Killi, Dovre, krets 2, 28-1Megard Killi, Dovre, krets 2, 27-1Stuguflotten, DovreHaugen/Hougen, DovreKongslykkja, DombåsEr takksam for opplysninger! Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Svar til innlegg nr.15For å ta Kongslykkja først. Du finner garden i 1.bind. Den var en del av Nordre Dombås, Dombås ble etterhvert delt i mange gårder.Killigardene finner du i 2.bind så du må nok smøre deg med litt tålmodighet.Haugen eller Hougen. Det er to garder(med samme navn) som ligger i hver sin del av Dovre. Den ene garden som ligger like ved Dovre stasjon vil du finne i bind 3, mens den lengst sør i bygda kommer med først i bind 4.Stuguflotten finner du også i bind 4MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hallo Ragnhiild, jeg slenger meg på listen med spørsmål og håper at du kan svare på mitt også. Jeg er lurer på hvilket bind jeg kan finne Stadshougen, slik var det skrevet i 1801 iallefall. Har prøvd å finne bakover der via kirkebøkene, men står foreløbig i stampe. Hilsen fra Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

MARTA innlegg nr.18Du må nok vente til bind nr.4 av Bygdabok for Dovre er utgitt. Garden ligger sør i bygda. Når det gjelder skrivemåten har den vært så forskjellig gjennom tidene. Stadzhougen, Stadzhoug, Stadshouven, Stadshaugen.Det ligger ute på nettet en begravelseliste fra Lesja/Dovre prestegjeld 1724 - 1819. Her kan du finne en del, søk Oppland - kyrkjebøker - gravlagde - Lesja(Lessøe).Den eldste opplysningen jeg har om hvem som var bosatt på Stadshaugen er fra ca. 1650.Kilden er : Slektsbok for Streitlien. Her står det at Engle Martinson født i 1636, sønn av Martin Engleson Rudi,gift med Brit Jørgensdatter Rindal flyttet til Stadshaugen.(jeg holder til i Båstad nesten hele sommeren, kanskje vi møtes)MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Ragnhild, takk for svaret. Jeg skjønner at jeg får smøre meg med tålmodighet. Det hadde vært hyggelig om vi kunne møtes, vi har tydeligvis felles interesse. Ring meg når du kommer til Båstad. Jeg har sjekket kirkebøkene som ligger på nettet, men kan ikke finne dødsår for far til han som kom nord. Jeg har funnet utflyttingsattest, dåp, hans søsken, morens død, men mangler far og skal nå forsøke å finne videre bakover. Takknemlig hilsen fra Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei Ragnhild. Henger meg på debatten ang. Lesja/Dovre. Vi har en Peder Endresen Vike fra Eikesdal i Romsdalen som angiveleg stammer fra Lesja område. Bygdebok forfatteren av bygdeboka for Nesset skriv at dette folket kalla seg Berg, og haddde det navnet fra Lesja. Finst det nokon gard/husmannsplass/slekt på Lesja som heiter Berg? el.?? Peder Endresen var fødd på Vike ca. 1785. Etterkommarar etter Peder var eks. Berg-Ola, Berg-Marit osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Jan Petter, Det er en gard på Dombås som heter Berg-Dombås.Den er nevnt i Bygdabok for Dovre 1. bind.sitat:'Berg-Dombås vart truleg rydda sist på 1500-tallet,' osv.Ellers er det flere garder i Dovre som har Berg.. som en del av navnet.jeg anbefaler deg å se i bygaboka. (kan lånes på biblioteket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Gårdene i Bergsgrenda på Dovre er utstykket av en opphavsgård Berg, noe en f eks ser i Akershus lensjordebøker fra 1500-tallet, der en finner Berg 1, 2 3 osv, mens de nåværende navnene (systematisk) først dukker opp senere. Så kanskje personer fra denne grenda kalte seg Berg når de kom til Romsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Engseth

Har 4 gårder i området Dovre/Ringebo jeg er ute etter. Er det noen som vet hvor de følgende gårdene hører hjemme og om de er dekket av eksisterende bygdebøker.- Aasen - Erlandsrud - Forrestadstuen - Svendsrudmvh og på forhånd takk Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Pia Johansen

Hei gjør et forsøk her i denne temadelen om Dovre.Jeg har Hans Hansen født 11.11.1826, har desverre ikke tilgang på kirkebøker for Dovre i det tidsrommet. Vet ikke hvem som er hans foreldre, og heller ikke hvor i Dovre han kom fra.Har sett at der er kirkebøker på nettet for Dovre, men de er ikke for et så tidlig tidspunkt som 1826.Hans Hansen ble gift med Mortine Mathilde Heggelund i Lyngen, Troms i 1859. Kanskje jeg er heldig at noen vet hvem han er og hvilken gård han kom fra :)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.