Gå til innhold
Arkivverket

[#17134] Kor er Ellingsskjær/Ellingskjel?


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

Jens Kraft fann ladestedet Ellingskjel nemnt i eit 1600-talls dokument, og han trudde det låg på Sunnmøre, nemlig på Ellingsøya i Borgund. Men den tids ladested (tollstad) på Sunnmøre låg på Valderhaug.Kan Ellingskjel vere ein annan måte å skrive Ellingsskjær på - jf Solskjær/Solskjel? Finst noke slikt skjær/skjel/kjel langs norskekysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Nei, men det var der Kraft ville plassere det. Eg reknar med at det fanst eit autentisk lade- eller tollsted som på 1600-tallet blei skreve ''Ellingskjel''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det finnes to skjær i Kragerø som heter:Ellingsskjær, skjær i sjøen, to steder i Kragerø.Ved å anvende f.eks. Norgesglasset kartsøk, stedssøk (husk stor forbokstav og *), finnes mange steder ved sjøen som begynner på EllingsI tingbøkene finner jeg intet i de søkbare.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for tipset. Eg hadde tenkt meg at Ellingsskjær ikkje låg så langt fra ein trelastby. Så då blir spørsmålet om kragerøkjennarane veit kor tollstaden låg før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Ellingkilen ved Onsøy i Østfold. Det var eget tollsted til 1679, da det ble nedlagt og lagt under Fredrikstad tollsted. (Jfr. Jørgensen, Hans-Jørgen, 'Det norske tollvesens historie. Framiddelalderen til 1814', Oslo 1967, s. 113.)Mvh.Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk. Då trur eg sannelig Kraft sitt ''Ellingkiel Ladested'' er rett plassert. Først i dag fikk eg kopi av originalteksten, og ser at andrehandskilda sitt '''Ellingskjel'' beror på feil avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.