Gå til innhold
Arkivverket

[#17137] Vilket är rätt ?.


Gjest Malin Peterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin Peterson

Hej igen !!!Har två olika uppgifter på Mina Johansdatters mor. Mina är född 1861, Ødegaarden Urskog. I digitalarkivet står Maren Olsdatter född 1829 som mor och i bygdeboken Aurskog og Blaker står ett annat namn och födelsedata. Vilket ska man gå efter ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Folketellingen for 1801 Urskog: Under gård Strømstad finnes ekteparet Johan Bergersen (29 år) og Maren Olsdatter (36 år) med barna Ole 7 år, Karen S. 9 år, Mina B. 5 år, Anne H. 3 år og en udøpt datter på 1 år. Kan dette være din familie ? Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Ja det är min familj. Det är dom uppgifterna jag har gått efter, men det står ett annat namn än Maren Olsdatter i Bygdeboken. Det vore jätte-snällt Berit om du vill kolla det åt mig. Johan Bergersen och Maren Olsdatter ? ska ha en dotter som heter Mina född 1861, hon är min mormors mormor. Tackar så mycket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes det høres ut som om du har bygdeboka for Aurskog og Blaker bd. I, for der står hele slekta. Derfor skriver jeg bare hvor du kan finne dem.Kirkebok for Aurskog: Født 8/2-21/4 1861 Mina Bergitte, foreldre: Johan Bergers. og Maren Syversdt., Dalen u/Nordbye. Faddere: Berger Dalen, Johan B. ib., Andreas Berger., Karoline? Engbd. ib., Randine? Dalen. Udfl. 1877 nr. 38.Utflyttet 1877 nr. 35: Til Høland, Johan Bergersen Dalen, 41 år, ægte. 1857 nr.3, kone Maren Syversdt. 47 år, barn: Karen Sofie 20 år, conf.1874 nr.22-- Mina Bergitte 16 år, f.1861 nr.47-- Anne Helene 14 år, f. 1863 nr.43--Johan 8 år, f. 1870 nr.6--Bolette Rondea 5 år f. 1873 nr.3.Gift Aurskog 27/12 1856 ungk. Johan Bergersen Dalen, conf.1851 nr.17, 20 år, far gm. Johan Bergersen Dalen u/Nordby: og pike Maren Syversdatter Nybygge..., conf. 1845 nr.34, 26 år, far gm. Syver Olsen Nybygg...Gift Aurskog 19/10 1819 ungk. Sivert Olsen 25 år, Mosebye og Marthe Andersdatter Øysiøen 24 år.Bygdebok I: Nybyggerrud u/Haneborg bd.I s. 170, Dalen u/Nordby bd.I s.338, Moseby u/? bd.I s. 262.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ja, fadderne finner man i kirkebøkene. Alle opplysningene jeg har sendt deg er funnet i kirkebøkene, untatt henvisningene til gårdene med sidenr. så klart.Jeg skulle tro du kan finne mye i bygdeboka, så lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Jag har hittat en hel del i bygdeboken. Men det jag söker finns inte med där. Det är nog i kyrkoböckerna jag ska leta. Har lånat digitalbilder genom biblioteket men dom är svåra att läsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du kan skrive her hva du leter etter og ikke finner, så regner jeg med at jeg kan få sjekket det senere denne uken. Om du da fortsatt har digitalbildene så skal jeg prøve å huske å skrive sidenr. osv. så du selv kan sjekke evt. opplysninger mot bildene. Det vil kanskje gjøre det enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Jag söker efter uppgifter om min mormor, Hjördis Margrete Nesset Caspersen född 1912 Bogstad Aurskog. Tror hon blev bortlämnad som liten men vet inte vart.Hon står som oäkta. Undrar också var hon bodde innan hon kom till Sverige 1932.Hennes mor är Anne Matilde Jörgensdatter född 1884 Neset, Berger mellom och far är Casper Caspersen Balterud född 1891 Balterud, död 1914. Undrar också vad som hände hennes mamma efter 1912. Detta verkar svårast att finna ut, så kan du hjälpa mig att kolla det så blir jag glad. Har inte kvar dom digitalbilderna men kan låna dom igen. Tackar Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøver igjen. Jeg var akkurat ferdig med hele og sendte det, men 'linja' hadde tydeligvis falt ut, og vips var alt helt forsvunnet.Siste spørsmål først. I teorien er kirkebøker til 1943 frigitt, men da det ofte også finnes nyere innføringer i de samme bøkene er de klausulert i 60 år fra siste innføring.Jeg har nå sjekket alt som er å finne i kirkebøkene for Urskog/Aurskog og funnet følgende opplysninger:Født 29/11 1912-dpt. 2/2 1913 Hjørdis Margrete, uekte. Foreldre Arb. Kasper Kaspersen Balterud og Anna Jørgensen. Han f.1891 Bogstad, hun f. 1884 Neset.Konf. 2/10 1927 nr.39 Hjørdis Marie Nesset f.29/11 1912-2/2 1913, bopel Nesset. Foreldre gbr. Kasper Kaspersen og h. Anna Jørgensdt.Jeg sjekket ekteskap og lysninger, men har ikke funnet foreldrene gift etterpå. Så enten må moren ha pyntet på sannheten eller presten gjort en feil. Jeg vet ikke hva som har skjedd. Det burde vel stått at faren var død, f.eks. med et + ved navnet.Død 28/3-bgr. 6/4 1914 sporvognskonduktør Kasper Balterud f. 1891 Bogstad, bosted Kristiania. Drept av jernbanetoget ved Finstad.Så foreldrene:F. 13/9-8/11 1891 Casper. Foreldre Landhandler Casper Hansen Balterud (1851) og Anna Eline Andersdt. (1862), pl. Stensby.F. 8/9-19/4 1885 Anne Mathilde, uekte. Foreldre husmdt. pike Mina Birgitte Johansdt. Ødegaarden, der oppgav som barnefader ungkarl Jørgen Andreasen Sinkerud. Far f. 1859 Sinkerud, mor f. 1859 Ødegaarden. Foreldre ekteviet 16/4 85, anmeldt av faderen 17/4 85.Gift 16/4 1885 ungk. Jørgen Andreasen Sinkerud, inderst f. 1859, far husm. Andreas Olsen Sinkerud; og Mina Birgitte Johansdt. Ødegaarden f. 1859, far Johan Bergersen Ødegaarden.Ikke funnet flyttelister.Så var det det jeg har funnet i bygdeboka og folketellingene:FT 1865 Strømstad, Johan Bergers. med Mina B Johansd. Se bok I s.337 Dalen.FT 1865 Sinkerud, Andreas Ols. med Jørgen Adreas. (OBS! skrivefeil i FT i etternavnet til barna).FT 1900 Berger Østre, Jørgen Andreasen Sinkerud og Mina Johansdr.FT 1900 Bogstad, Casper Hansen Balterud med Casper Caspersen Balterud. Se bok I s. 504 Balterud.Har ikke funnet Sinkerud i bøkene eller i Ryghs norske gårdsnavn. Heller ikke Østbergerneset som er nevnt under en av de andre gårdene i boka.Det er nok alt jeg klarer å finne, for det er ikke så lett å finne opplysninger etter 1900. Det er ingen folketelling å støtte seg til. Finnes ikke FT for Aurskog 1925 og 35.Du burde vel finne bakover i slektene for de fleste nå tror jeg.En av forfedrene som var nevnt i boka sto oppført som født i Brandval og det ligger i Hedmark, men jeg vet ikke hvilket prestegjeld/sogn Brandval hører under.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Tack Berit för all hjälp.Det verkar vara svårt att få veta vad det blev av min mormor och hennes mamma efter 1912. Mormor står inte heller med i Bygdeböckerna. Och det står inte vart hennes mamma flyttade. Men jag får söka vidare, nu har jag ju rätt namn att gå på. Tack alla / Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

I 'Norsk stedsfortegnelse' (1972) er Sinkerud registrert som bruk/småbruk, postadresse Eidsvoll. Og Østbergerneset som bruk/småbruk, postadresse Aurskog.mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

På side 405 i bind I Bygdeboka for Aurskog finner du plassen Sinkerud i Aurskog. Det er nok denne lenge nedlagte plassen du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Jo det ska va rätt ställe. Så vet jag att min mormors mamma Anne Jörgensdatter bodde på (Östbergerneset), Neset Berger mellom och att hon sålde det. Men vart tog dom vägen sedan ?? Det står även i kyrkoböckerna att mormor föddes på Bogstad Aurskog. Men hon finns inte med i Bygdeboken för Aurskog. / Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er jo en mulighet at da boken ble skrevet tok man ikke med så mye av det som skjedde i 1900 av hensyn til personvern. Man skrev vel ikke om personer som levde enda. I dag gjør man det, men jeg tror ikke de gjorde det før. Jeg vet heller ikke når boken ble utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MalinJeg er klar over at du er ganske fersk i forhold til slektsforskning. Jeg har hjulpet deg tidligere, og ble ganske lei meg når jeg ser at andre har brukt tid og ressurser på arkivbesøk for å finne opplysninger for deg som allerede er funnet fram.Jeg synes det må være din plikt å informere om hva som tidligere er skrevet om samme tema her på disse sidene, så slipper folk å gå lei av å hjelpe deg og andre i samme situasjon. Flere ganger har du spurt om opplysninger som er gitt deg, men som du ikke har lest godt nok (?)Eller ligger byrden på oss andre til å sjekke hva som kan ha vært skrevet tidligere?Henviser forøvrig til temaene: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=16394&sok=malin+p&startnr=&antall=&spraak=>Lenke, Lenke, Lenke, Lenke, Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin Peterson

Hej Torkel ! Det är absolut inte meningen att andra ska ha koll på vad jag frågat förut. Men min fråga denna gång vad vilket namn son var rätt, vilket du ser i mitt första inlägg. Och min fråga sedan var vad som skett min mormors mor efter hon sålde sin gård. Vilket jag inte fått några svar på förut. Jag frågade detta eftersom jag köpt Bygdeboöckerna och där inte kunne finna dom någonstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.