Gå til innhold
Arkivverket

[#17142] Etterlyser Aner i Enebakk til -Ole Olsen f.ca.1795 og Haagine Hansd. f.ca.1800.


Gjest Karl Otto Hanssen.
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Otto Hanssen.

Etterlysningen gjelder forelderene til min bestefar:Ole Olsen og Haagine Hansd. giftet seg 1826 19.9-1826 - i Enebakk kirke. Forlovere var:John Mysen og Jens Hansen Hesleskog som var gift med datter til Johannes Jacobsen fra N.Mysen.Ole og Haagine fikk følgende barn: Johannes f.1827 -d.1829.Hans f. 1828 (min bestefar)d.1894.Anne Marie f.1831.Johannes f.1933. Inger f.1836.Ole f.1839.Christian f. 1843.Karen f. 1848. De 3 første barna er føtt på Mysen og de andre er født på Salseng u. Barbøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Haagine Hansdatter kan være den som er født i 1804 i Enebakk av foreldre Hans Pedersen og Marie Jørgensdatter. Hans og Marie ble gift 10.11.1799 i Enebakk og bor i 1801 tellingen i Enebakk på gården Mysen nordre. Mhv. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifølge Enebakk bygdebok 2 s. 161 var Haagine Hansdatter fra Skrabben under Hvitstein, f. 1800 og død 1873 i Dammerud. I 1801 var denne familien på Hvitstein:Hans Hansen, 30 år, husmann, Inger Joensdtr., 29 år og Haachina Hansdtr, 2 år. [Ved registreringen ble alderen til barn født i 1800 ofte satt til 2 år. ]I bygdeboka står det at Ole Olsen kanskje var født på Flateby i 1797, men jeg tror ikke det er riktig. Jeg har en annen kandidat, men må undersøke litt mer først.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Otto Hanssen

Takker for alle opplysninger jeg får!!! Hei!!Laila Kornstad.Har følgende tilleggs- opplysninger: Faddere til Johannes og Hans er - dersom jeg har tolket skriften til presten rett?? Johannes:Gunnild Juelsd.bost.Mysen.Anne Maria Johnsd. (er hun søster til Haagines mor?)bosd.Mysen. Haagina Gundersd. Bosd. Mysen.Jacob Johannesen (er han slekt med Ole Olsen ??)bosd.Mysen.Halvor Hansen (er han bror til Haagine?)Bosd.Mysen. Hans: ? Mysen Bost.Mysen. Signe Stubberud -Bosd. ? . Ole Mysen Bostd. ?.Hans Knadden -Bosd.Knadden. Hans Hansen (er han far til Haagine??)Bost. Knadden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ja, dette er et puslespill. Jeg tror at Haagine Gundersdatter, som var fadder, var søster til min tippoldefar Erik Gundersen. Hun var født i 1801 og giftet seg i 1834, så hun tjente antakelig på Mysen. Hun var fra søndre Bye, ikke langt unna. Foreldrene hennes var Gunder Olsen og Siri Eriksdatter. Siri var født på Mysen, hennes foreldre var Erik Halvorsen og Mari Jacobsdatter, en søster til Johannes Jacobsen (1749-1825) på Mysen. Johannes hadde en sønn Jacob (1784-1831) som kan være en av fadderne.En Hansine Hansdatter Knadden ble konfirmert i 1815, det kan være riktige Haagine, men hennes foreldre het Hans Olsen og Ingebor, så her må vi undersøke mer.Ole Olsen fra bygdeboka kan være den riktige likevel. I FT 1801 er det en Ole Olsen, 6 år, men det viser seg at han er født i 1797. Foreldrene var ikke gift, Rønnaug Hansdatter og Ole Gundersen het de, og noen av fadderne kom fra Flateby,men det trengs flere undersøkelser.Her er det mange ting som må nøstes opp, og jeg har det svært travelt denne uken, så jeg får ikke gjort så mye før til helgen. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen! Dette er ikke lett. Jeg ser at jeg har skrevet Hansine i stedet for Haagine i mitt forrige innlegg, beklager det. Jeg skal om jeg finner flere Haagine/Haachinna Hansdatter som blir konfirmert i Enebakk.Vielsen til Hans og Inger: Enebakk kirkebok nr. 3, mikrofilmkort 1/2, trolovede og copulerede 1795, trol. April 16. Dragon Hans Hansen, Pigen Inger Jonsd. C: Halvor Wenevold, Hans By. D. 19 Junii C.Dåpen til Haachinna:Enebakk kirkebok nr. 2, mikrofilmkort 3/5, døpte 1799, Decembr. 1: Haachinna. For: Hans Hansen og Inger Jonsd. Hviidsten Ejer. Fad: Mari Jonsd. [Jensd?], Ragnil Gulbrandsd., Gulbrand Hviidsten, Jørgen Grønlie?, Gulbrand Larss.En bror som døde 13 uker gl:Enebakk kirkebok nr. 2, mikrofilmkort 3/5, døpte 1802, Decembr. 26: Jon. For: Hans Hansen Hvidsten Pladsen og Inger Jonsd. Fad: Mari Hvidsten, Olia Gjevig, Ragnil Lille-Hvidsten, Gulbrand Hvidsten, Peder Gievig.1803, Marts d. 27:Barnet John Hansen Hvidstenpl. 13 Uger.En ny bror som også døde tidlig:Enebakk kirkebok nr. 2, mikrofilmkort 3/5, døpte 1804, Decembr. 19: Jon. For: Hans Hansen Hvidsten Plads og Inger Jonsd. Fadd: Mari Hvidsten, Ragnil Lille-Hvidsten, Gulbrand Hvidsten, Thorer ib. Hans ibid.1804, Martii 8: 1803: Barnet Jon Hansen Hvidstenplads, 10 Dage.Bror nr. 3 ble døpt Christian 17. august 1806. Jeg vet ikke hvordan det gikk med ham. Familien bodde fremdeles i Hvitstenplass.Når det gjelder fadderne til Johannes og Hans har jeg ikke funnet noen familieforbindelse enda. Det ser ut som de bare var naboer. Kanskje både Ole og Haachinna var enebarn? Den første fadderen til Johannes er Gunnild Justsdatter. Hun var gift med Halvor Hansen Mysen og de kom senere til Østli under Barbøl.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fadderen til Haachinna, Jørgen Grønlie?,skal nok være Jørgen Mjønlie. Han var gift med Marte Hansdatter, skifte mai 1799 ifl. Eneb. 2 s. 149. Kan hun ha vært søster til Hans Hansen?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.