Gå til innhold
Arkivverket

[#17145] Mari Syversdatter (Fjeldstad?) Ø.Toten på 1700-tallet


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Nils Andersen Rustad (1713-1791) ble gift med Mari Syversdatter (1721-1801) den 6 januar 1765.Det vites ikke sikkert hvor hun var fra; men jeg husker at min far en gang fortalte at han hadde hørt fra lokalhistorikeren Pål Gihle at hun kanskje var fra Fjeldstad i Kolbu. Er det noen som kjenner til slekten som satt der på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hei Tor!Fra Fjellstad (Fjølstad) kan hun nok ikke være, da brukeren der på denne tida var Jens Håkensen (ca. 1661-1740) g.m. Margrete Jensdatter Sokstad (ca. 1679-1722).Jeg har dessverre ikke noe godt forslag nå om hvor hun kan være fra. På Toten er Syver-navnet lite brukt, så er hun herfra burde det gå an å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk Rune.Om hun er fra Toten kan jeg så langt ikke garantere. Det eneste jeg har er opplysningene i Rustadboken om at hennes aner er ukjente. Slo opp på LDS; der er hun i ekteskapet oppgitt til å være fra Toten; men dette er så usikker kilde at det må sjekkes mot vielsesprotokollen. Vielsestidspunkt er dog like i begge kilder (6 jan. 1765)Fjeldstad finnes jo også andre steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Også i dette tilfellet ser det ut til at avdøde Pål Gihle ikke tok noe ut av løse luften:LenkeHer fremstår Mari Sifversdatter Fieldstad......Fortsatt ikke bevist at det er samme dame - men det er i hvert fall sikkert at P. Gihle IKKE har sine opplysninger fra LDS; de må ha ha funnet i orginalkilden. Spørsmålet er om Sifver's patronym finnes der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det ser ikke ut til at lenken i forgående innlegg fungerer; her er en kopi fra LDS-søket:Mari Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s):Christening: 10 Nov 1726 Place: Ostre Toten, Oppland, Norway--------------------------------------------------------------------Parents: Father: Sifver FIELDST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Der kan det kanskje være noe..Fortsatt er jeg litt opphengt i det Pål Gihle skal ha sagt. Kan Syver 'X' ha hatt en perifer tilknytning til Fjeldstad?? Såvidt jeg vet var det kun et Fjeldstad på Toten på den tiden? Han kan selvsagt være fra et annet sted - får ta en titt i kirkeboka om det skulle være noe som har unngått forfatteren av Rustad-boka.Ja; Anders var bruker på Rustad - men spørsmålet er hvor hans kone Mari Syversdatter kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Uffda - først nå ser jeg at jeg i innlegg nr 1 skrev Nils Andersen Rustad.. Det skal vcære Anders Nilsen Rustad (surret med generasjonene)Det forandrer dog intet - kvinnen heter fortsatt Mari Syversdatter - og spørsmålet er fortsatt:Hvem hun var datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Mari Syversdatter bor på Øvre Rustad da hun blir gift med Anders Nilsen. Kausjonsmenn ved trolovelsen er 'Mons: Michael Nimb og Lars Timerhool'. Michael Fredrik Nimb var lensmann på Toten og Lars Olsen Tømmerhol var fra Vestre Balke/Hanestad.Da sønnen Nils blir døpt 24.02.1771 er følgende personer faddere: Marte (Olsdatter) Tømmerhol (fra Kjølset, gift med ovennevnte Lars Olsen), sersjant Ole (Olsen) Listerud, Hans (Larsen) Stabo og kvinne (Berte Nilsdatter fra Rustad) og Nils ibid. Ingen av disse fadderne har jeg klart å identifisere som noen mulig slektning for Mari. Jeg lurer derfor på om Mari kom utenbygds fra. Folk på Rustad hadde nære forbindelser til familier på Hadeland - kanskje Mari var derfra? Ellers merket jeg meg at Anders Nilsen utstedte obligasjoner til Arne (Børresen) Frisvold og Ole Andersen Frisvold på Stange... Kan det være noe å hente der?Var Nils forresten eneste barn av Anders og Mari?Når det gjelder Mari dp. 1726 må det nok dreie seg om Fjellstuen. Jeg ser at fadderne hennes var fra Kolbjørnrud, Annekstad og Amundrustad - derfra er det langt til Kolbu! Uten at jeg har flere opplysninger om Siver Fjellstuen og hans datter Mari, tror jeg det er lite sannsynlig at det er hun som blir gift til Rustad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Du Rune, du Rune!Her har du gravd frem mye stoff - og for en gangs skyld synes det som om Pål (+undertegnede!) trakk en feil slutning av Fjeldst.(..)Joda - det var en del forbindelse til Hadeland på Anders's tid: tanten Kirsti ble gift til Augendal, hennes datter (Anders's kusine) Maren ble 1. gang gift Haugard; 2. gang Bilden, og hans søster Kari ble gift med sersjant Melby på Rosendal. (KILDE: Rustadboka plansje 3)(Stammer ikke du fra en annen tante; Dorte gift m. Bendt Evensen Dyste??)Anders og Mari hadde også en datter; det eneste jeg har på henne er at hun ble døpt 21. s. etter trf. 1743Vedr. Stange: Som du kanskje vet var vår felles stammor; Anders's bestemor Kirsti Christophersdatter (1623- 1700) fra Hedemarken, og hennes mann, klokkeren Nils Lauritzen Rustad hadde eierdeler i bruk i Stange (det står endel om dette og Frisvold som du nevner i 'Tillegget' i Rustad-boka)Kanskje ikke så dumt å snuse litt rundt på Hadeland? Stange er også mulig; men forbindelsen dit synes mer av annen art..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

.. og under Hadeland (med omliggende bygder) er det i hvert fall 129 Siver med variasjoner + 2 Fielstad-garder i 1660! (Kanskje kunne det være noe i Fjelstad-overleveringen muntlig fra Pål/til min far/til meg likevel??)Her har jeg noe å grave i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.