Gå til innhold
Arkivverket

[#17146] Søker min olderfars slekt i Amerika


Gjest Rune Viken
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Viken

Min olderfar Emil Olsen f.22.9.1887 Skreidshol-eie, Ringsaker.1900 folketellinga bodde han på Aske, Nes HedmarkUtreiste fra Nes Hedmark den 6.3.1908Reiste med båten Helige Olav fra Cristiania den 13.3.1908. målet var å besøke sin søster Mathilde f.26.10.1882 i Manfred, N.Dakota.Var framme i New York den 28.3.1908Etter dette stopper alle spor, Noe skylles nok at jeg ikke kan noe særlig engelsk.Håper det er noen som vil og kan hjelpe meg.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har tatt en rask titt og finner noen mulige kandinater - men ikke helt i 'blinken'.Derfor noen spørsmål: -Reiste din oldefar tilbake til Norge - og event. når? (rimelig å tro, men ikke opplagt - selv om du er både hans oldebarn og norsk?) Dette er vesentlig - det vil begrense søket! -Er han registrert som Emil Olsen ved ankomst USA? -har du etternavn på Mathilde i USA (og evnt. mer på henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Viken

Emil reiste fra norge(nes) rett før min bestefar ble født. Ingen kan med sikkerhet si noe om hva som har skjed med han.Jeg og de andre forfedrene er noske.I passasjerlista står han med navnet: Emil Olsen.Hans mor hadde flere barn med forskjelige fedre, Emil skal ha denne.Hans mor het: Oline Johannesdatter f.30.9.1852 Haavi-eie, Ringsaker.Hans far er oppgitt til å være:Ole Ericsen f.25.1.1862 Ruds-eie, Ringsaker.Faren til Mathilde het: Mathias Olsen f.ved Ulven-eie, Ringsaker Hva som er hennes etternavn skal også være Olsen. Hvorfor skjønner ikke jeg.Håper dette kan være til hjelp.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Iflg 1920 US-Census bor det en singel gårdsarbeider Emil Olsson 33 år som ankom USA første gang i 1908, i Pilot Mound, Griggs co. ND.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette er rett person , men på FamilySearch fant jeg en Emil Olsson f.08.02.1887 i Norge.Han døde i jan. 1971 i 58416 Bindford Griggs ND (Kingsley Griggs ND.)Social security number 501-56-5488.Fødselsdatoen stemmer jo ikke helt , men noe som kan være verdt å få sjekket nærmere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Viken

Tusen takk så langt.Stemmer jo med alder og når min Emil kom til Amerika. Er det mulig å finne ut noen datoer på denne personen? Jeg nevnte ikke når han var født, dato:1.7.1888Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Det står ikke dato/årstall noen steder, bare alder. I Ellis Island manifestet: 20 år, har med seg 10$, skal besøke nevnte søster og oppgir moren på Stange som sin nærmeste pårørende.Søsteren omtales som Mathilde Olsen, så hun hadde i alle fall dette navnet i 1908.Jeg har forøkt å 'browse' tellelisten for Pilot Mound i 1910, men finner de ikke der.Jeg finner heller ikke noe township som heter Manford, er det noen som vet hvilket county det er/var i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Rune, din oldefar er ikke f. 1/7-|888 Han er født som uekte på Skridshoeleie 22/9-1887 og døpt 1/7-1888. Foreldre:Ole Eriksen , dagl. ungkarl Rudseie og Oline Johannesdatter. Han f. 1861, hun 1852, hans første leiermaal hennes 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Viken

Hei Hans Jeg skrev det same i innlegg nr.1 Jeg har prøvd mye siden sist jeg snakket med deg.Men takk så langt. Håper du og dere andre kan finne noe mere.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Emil hadde en halvsøster kalt Mathilde Mathiasdatter, f.26/10-1882, dpt. 4/2-1883. Hun reiste til Nord Dakota 1903. Da er vel den Emil som skal besøke sin søster et riktig spor.Så spørs det da om de ble der eller havnet i Saskatchewan, Canada hvor det var en jordboom på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Viken

Dette er den rette halvsøster som jeg tror det kan være. For hennes far heter Mathias Olsen Krokvik-eie, Ringsaker.Jeg var litt i tvil med det jeg skrev i innlegg 1. Men sies det hvor hun reiste hen i N.Dakota da?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei RuneVedr US folketelingene så er 1880-tellingen gratis søkbar på familysearch.org.De øvrige tellingene (1900-10-20-30) er betalingstjenester på f eks ancestry.com og genealogy.com.1880, 1920 og 1930 tellingene er indeksert, dvs søkbare. De øvrige kan 'browses', (bla igjennom billedfiler av de originale tellelistene.)Det finnes noe som heter USGenWeb project hvor frivilige registerer/leverer data. For noen steder finnes index for 1900/1910 der. http://www.rootsweb.com/~usgenweb/Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her er en Emil OLsen som tok Land patent i Williams county ND i 1908. Kanskje han du leter etter?OLSEN, EMIL ND Williams 8/10/1908 Williston 3240 7104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Laila,Jeg hadde glemt at 1880-tellingen ligger her også!!Og at 1900/1910 var indeksert og betalingstjeneste på genealogy.com lærte jeg jo her om dagen...Godt vi er flere her, sånn at den riktige infoen, -totalt sett, kommer frem. ;-)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Viken

Hvor ender vi?Vi har vel kansje 2 personer, Det vil si han i innleggene 4-5 som Heidi fant.(disse ser ut til å være samme person) Og innlegg 18 som Hans hadde funnet.Har vi noen mulighet til å sjekke opp disse mot de datoer og navn på foreldre, eller på søsteren?Kan det være noen mulighet til at han reiste tilbake da?Har prøvd meg litt på noen av søkestedene, men jeg kommer til kort.(desverre)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror vi kan se bort fra den Emil Olsen i Williams Co. (han som Hans nevner i innlegg 18).Emil Olsen i Williams Co. sendte inn 1st papers for naturalization 11. februar 1908, og da hadde ikke 'din' Emil kommet seg avgårde enda.Det er flere Emil og, men ingen som passer egentlig.Lenke Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.