Gå til innhold
Arkivverket

[#17147] Ellen Johanne Andersdt. Øien f.1803 Trondheim


Gjest Arild Landrø
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Landrø

Er det noen som kan hjelpe meg med anene til Ellen Johanne Andersdt. Øien/Øyen født 4. februar 1803, trolig i Vår frue kirke. Ho ble i sept 1842 gift med Johan Christian Svee i Orkdal kirke.Mvh. Arild Landrø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du sikker på at årstallet for Elen Johannas fødsel er riktig. Iflg. FT 1865 Wiig grd. på Ørlandet så var hun da 53 år. Det vil jo bety at hun ble født rundt 1813. Deres yngste barn var også 10 år i 1865, og det kan passe godt at hun var 43 år gammel da hun fikk sitt siste barn. Jeg personlig har ikke så veldig stor tro på at man får barn når man er 53 år. Det kan ha skjedd, men det må vel nærmest være en raritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men du har ikke funnet fødselen hennes skjønner jeg. I 1801 finnes en Anders på Øyen grd. i Orkdal. Kan hun være født i Orkdal siden hun også ble gift der?Er det riktig familie jeg fant i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Familysearch: Elen Johanna Andersdatter f. 1803 & Johan Christian Haftorsen f 1819, gift 29 Sep 1842, Orkdal ST. (hhv 39 og 23 år ved giftemål) Elen Johanna Andersdatters far er Anders Jonsen.1865 som Berit fant: Lenke ; eldste sønn heter HaftorHar sett flere Øiaas/Øyaas i Trondheim, Frue sokn, ved andre anledninger (se f eks lenke til 1875 i tema 17125) så det er vel trolig at opplysningen om Vår Frue er korrekt. Men det virker som det er mangler i oppføringer fra Vår Frue på familysearch. Jeg tror kanskje det er derfor at hun ikke finnes (der), -heller enn at hun var født et annet sted.Arild, hvor fant du opplysningene dine, -med navnet Svee?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Landrø

Tusen takk for hjelpa, ja det er riktig familie du fant i 1865, Berit. Men jeg ser at der er en Elisabet Johannesdt. som kaarkone- kan det være mor til Elen Johanne ???Heidi: Eldste sønnen til Johan Christian, Haftor drev bl.a. gjestgiveri på Orkanger og i Orkangerboka fant jeg navnet Svee, samt at jeg har fått de samme opplysningene fra ei tante av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift Orkdal 29/9 1842 ungk. Johan Christian Haftosen Svee, Neervig, 23 år, Haftor Ivers; og pike Elen Johanne Andersdt. Øjen, 39 år, Anders Jonsen Øyen, Trondheim.Ikke funnet henne født i Vår Frue eller Orkdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Arild Landrø

Fødselsåret for Ellen Johanne er feil. Ho er født 4.februar 1812 i Trondheim domkirke (person nr.32 iflg. kirkeboka). Hennes foreldre er artellerist Anders Jonsen og Ane Sivertsdt. Ane er oppført med sitt 2. leiermål. I tillegg står det følgende i kirkeboka:'på banen hos Brevig'. Betyr dette at Ane er i tjeneste hos Brevig på Reperbanen? Hvis noen har opplysninger om foreldrene til Anders eller Ane ville jeg bli glad.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Anders Jonsen Øyen kan eventuellt være sønn av Jon Pedersen Øyen døpt 16.11.1749 i Stjørdal, som giftet seg 14.11.1790 i Strinda, Bakke med Karen Jensdatter Sundt. Denne Jon Pedersen Øyen nevnes i FT1801 i Tronhjem som 'Brannsvend, i arrest'. Paret døpte datteren Ellen Martha Øyen i Trondhjem Domkirke 06.10.1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.