Gå til innhold
Arkivverket

[#17155] Gården Skjønberg i Høland ?


Gjest Jon Walter
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Walter

Til Berit Knudsen. Takk for tips om at Skjønneberg kan ha hørt under Holm Gård i Hemnes. Det jeg har fått fortalt er at min tipp-tipp-oldefar Ole Skjønneberg kom fra gården Skjønneberg beliggende på østsiden av Hemnessjøen i Hemnes. Jeg kan ikke finne hverken ham eller gården i digitalarkivet. Hans sønn het Johan Olsen og bodde på plassen 'Tomten' i Høland.Hans sønn igjen,Berger Johansen,dro med to tomme hender til Christiania og drev det til å bli Oslos største grunneier. Derfor er det så interessant å søke å finne tilbake til hans røtter. Alle bidrag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Walter

Berit Knudsen.Ja, dette er den riktige Johan Olsen, både i 1865 og i 1875. Marie Olsdatter var hans andre kone. Med sin første kone, som jeg ikke vet navnet på, hadde han barna Anne Marie (g. Vålerengen), Elisabeth (g. Morgenlien), Berger og Andreas.Jon Walter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Familysearch giftet Johan Olsen seg 13/1 1848 Høland med Pouline Marie Olsdt.Og så fant jeg en Johan Olsen som giftet seg 1/2 1825 Høland med Gunnild Bergersdt. Kan dette være hans første kone? Disse 2 fikk barna: Kristine 1827--Maren Elisabet 1829--Olianna 1832--Elisabeth Maria 1834--Berger f. 3/10 dpt. 29/10 1837--Anna Maria 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Walter

Berit Knudsen Takk for hjelp med Family Search. Gunnild Bergersdatter må være Johan Olsen's første kone. Deres barn, som du oppgir, kan jeg ikke finne i Family Search.Det kan synes som de fikk barna Kristine 1827 (antagelig tidlig død), Elisabeth Maria 1834 (gift Morgenlien), Berger 1837 (gift med Hanna Hansdatter Berntsen), Anna Maria 1842 (gift Vålerengen) og Andreas (antagelig gift og boende i Høland).Jeg er fortsatt blank på Johan Olsens foreldre, annet enn at faren skal ha hett Ole Skjønneberg og være fra Skjønneberg ved Hemnessjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Det kunne være interessant å få litt flere opplysninger om Berger Johansen, født på Sloreby under Nordre Evenby i Hemnes i Høland i 1837. Han er i kirkeboka for Høland anført som utflyttet i 1857 fra Grepperud i Hemnes til Kristiania, hvor han altså angivelig skal ha drevet det til å bli byens 'største grunneier'. Når døde han, hva eide han, hva bedrev han?Hans far var Johan Olsen, født på Tangen under Torp i Hemnes i Høland i 1795, død på Tomten under Grepperud i 1877, sønn av Ole Gulbrandsen, født på Huset under Kinnerslund i Hemnes i 1764 og levet ennå 1826 på Skjønneberg under Torp i Hemnes, og hans kone Lisbet Maria Johansdatter, født 1763, død på Skjønneberg 1824. (Lisbet var datter av Johan Jokum Kalensky, som i 1755 var skolemester og i 1762 bodde som innerst på Søndre Hemnes i Hemnes og Marte Jensdatter.)Johan Olsen var gift tre ganger, første gang i 1820 med Marie Pedersdatter (1784-1824) (de hadde en datter, Anne Marie, 1821-1823), andre gang i 1825 med Gunhild Bergersdatter (se under), og tredje gang i 1848 med Pauline Marie Olsdatter (1819-1891), med hvem han hadde barna (fødselsår i parantes): Gunhild Matea (1848), Ole (1851), Ole (1854), Gunnerius (1856) og Marie (1860).Johan Olsen flyttet i 1815 fra Skjønneberg til Skien og omtales da som kunstdreier i lære. I 1819 kom han tilbake fra Skien som håndverker og bosatte seg etterhvert på Persmoen under Rud i Hemnes. Fra senest 1827 og ennå 1837 bodde han med familien på Sloreby under Nordre Evenby, og senere på Flekkeslora under Nordre Hemnes. I 1848 var Johan bosatt på Delingsby under Søndre Hemnes og fra senest 1851 og ennå 1860 på Grepperud i Hemnes; kanskje har de hele denne perioden bodd på Tomten under Grepperud, hvor Johan og familien bodde i 1865, og hvor Johan døde.Gunhild Bergersdatter, født på Vestby i Hemnes i 1798, død på Flekkeslora i 1846, var datter av Berger Olsen, død som gårdmann på Slora i Hemnes i 1835 (født ca. 1771; da han giftet seg oppgis han å være fra Sluppen i Trøgstad), og Anne Tollefsdatter, født på Gangnes i Hemnes 1778, død på Slora 1845. Jeg kjenner følgende barn (fødselsår i parantes): Kristine (1827), Marie Elisabet (1829), Oleane (1832), Elisabet Marie (1834), Berger (1837) og Anne Marie (1842). (Jeg kjenner ikke til noen sønn Andreas av Johan Olsen.)Deler av Berger Johansens forfedrene slekt vil formodentlig bli omtalt i bind 4 av 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog', idet dette bind er planlagt å omhandle Vålekrokfjerdingen i Hemnes i Høland hvortil blant annet gårdene Evenby, Kinnerslund og Slora hører. Det kunne som nevnt være kjekt å vite litt mer om Berger Johansens karriere etter at han flyttet fra Høland innen 1857.Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Walter

Odd Ottesen, Kristiansand. Takk for utrolig interessant informasjon. Jeg tror det beste jeg kan gjøre m.h.t. å fortelle om Berger Johansen's videre liv er å sende deg i vanlig post kopi av et festskrift som ble forfattet av hans sønn, advokat Carl W. Johansen, til Berger's 100-års dag (altså etter hans død), hvis du kan gi meg din postadresse. Så kan vi gå videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.