Gå til innhold
Arkivverket

[#17159] Ål i Hallingdal - Svend Knutson Strand Tunehago Breiebakko, født 07.03.1845


Gjest Inger-Lise Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Moen

Svend fikk en datter den 25.07.1868 med Aagot Kittilsdatter Turrhaug, født 15.05.1836. Datteren ble også døpt Aagot.Jeg har navn på noen av Svend og Aagots forfedre.Svend giftet seg senere med Lukrits Pedersdatter Strand, født Jonset 24.12.1846 og fikk flere barn.Aagot Kittilsdatter Turrhaug fikk i alt 4 barn.Er det noen som vet noe om personene? Ble de boende i Ål? Send gjerne svar på e-post: ingerlisemoen@hotmail.comMed hilsen fra Inger-Lise Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torill Norseth

Jeg har en del personer tilknyttet Tunehago.Hvem er Svend Knutsons foreldre?Kanskje det kommer inn på noen som jeg har.Jeg har også personer tilknyttet Gullstein og Villand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Hei Torill Norseth Takk for innspill. Jeg kommer tilbake om et par dager ang. flere opplysninger. Reiser bort nå i ettermiddag (onsdag). Jeg har også noe ang. Tunehago, må se litt nærmere på detDu kan evt. gi meg din e-postadresse, min står i innlegget 21.09.03.Hilsen Inger-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har bind 1,3 og 4 av Ål Bygdesoge, og i bind 4 på side 601 finner jeg under Tunehagen: Det var en husmannsplass som var fradelt nørdre Tune. Husmannsfolk der i 1865 var Reinton født ca 1812 og Anne Torsdatter som var født i 1807. Det er ikke nevnt barn her, men dette kan jo være foreldrene til Svein? Når det gjelder slekten Reinton så tror jeg at en skal over på Hol under Ål. Hvis jeg finner noe mer, så lar jeg høre fra meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Knut Sveinson, f. 1813 kom frå nordre Reinton i Hol, f. 1813 og Anne Torsdtr. Bakka (Bakketeigen-Nos), f. 1809 var foreldra til Svein Knutson. Foreldra til Knut var Svein Knutson Reinton d.y., (1789-1874) og Birgit Olsdtr. Tangen (1790-1875). Foreldra til Svein Knutson Reinton var Knut Levordson (1725-1818)og Rangdi Sveinsdtr. Kaupang (1757-) Svein Knutson kom frå søre Mehus i Holet til nedre Reinton. Sjå Lars og Sigurd Reinton: Folk og Fortid i Hol, bind III og VI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Torhild: Hvem har du i Villand?Jeg kommer inn med Ane Arnesdatter Villand født ca 1647.1)Anne Arnesdatter Villand Født: Ca 1647 Gravlagt: 19.09.17242)Arne Clemmetson Larsgard Født: Ca 1588/89 Død: 1670-1683(forskjellige oppl. i kilder). 3)Jørand Aslaksdatter Brattåker Født: Ca 16054)Clemet Eirikson Larsgard Født: Ca 15505)Anne Magnusdatter Nos d.e. Født: Ca 15556)Aslak Olsson Nyhus eller Brattåker(forskjellige opplysninger i kilder).7)Bodill Knutsdatter Født: Ca 15658)Eirik Jensson Født: Ca 151010)Magnus Sigurdson Torkjellsgard Nos Født: ca 1520 Død: Ca 1615 11)Gunnor8Gunvor?)Levordsdatter Helling 12)Ola Eilevson eller Aslakson(ulike oppl. i kilder Død: En av disse døde i ca 1510.20)Sigurd Engelbrektson Nos21)Engelbrekt Lavranson Nos. Han var lagrettemann i Valdres, Hallingdal og Numedal. Han var også tingskriver. Her har jeg mye.42)Lavran Jonson43)Gudrun AsgeirsdatterDe to siste er noe usikre ifølge Botolf Baklien. Kildene er 'Hallingslekter' av Botolf Baklien, og noe jeg har fått tilsendt. Ellers har jeg funnet noe i Ål Bygdesoge. Har planer om å låne bygdebok for Hol, og 'Villandane' av L. Reinton, men det blir det en stund til jeg får anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo nevne noen av søsknene til Anne Arnesdatter Villand:1)Eirik(ca 1622-1675) Gift: Med Margit Engebretsdatter2)Aslak3)Ola født ca 1632 Gift: Med NN Tollefsdatter Nordre Torkjellsgard4)Guri Gift: Med Botolf Olsen Søre Slettemoen5)Gunhild Gift: Med Per Andresson Søre Larsgard6)Liv7)Clemmet født ca 16418)Botil(ca 1645-1705) Gift 1: Med Engebret Engebretson Søre Tveito Gift 2: Med Torkjell Halvorson Svarteberg9)Gunnvor Gift: Med Knut Olsson Nedrejorde10)Anne Født: Ca 1647 Gift 1: Med Halvor Knutson Garnås, og de er blant mine aner. Gift 2: Med Ivar Mekkelson Golberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Til Anne Lise Hovdal. Du spurte hvem jeg hadde fra Villand: Jeg begynner med Astrid Olsdatter Raggsteindalen f.1772.Hennes foreldre er Ola Larson Bakkestad f.1738 i Ål,og Birgit Tolleivsdatter Villand f.1745.Birgits foreldre er Tolleiv Olsson Villand f.1714, og Kari Larsdatter.Tolleivs foreldre er Ola Tolleivson f.1668 i Ål, og Ragnhild Ellingsdatter Villand f.1692.Ola Tolleivsons foreldre er Tolleiv Olson Uppsata f. 1630 og Margit Tolleivsdatter Jørgensgard Nos. Ragnhilds foreldre er Elling Nilson Villand f. 1655 og Åse Sveinsdatter Brattåker f.1675. Ellings foreldre er Nils Olson Villand f.1627, og kone Ragnhild.Nils`foreldre er Ole Børgeson Villand f.1580 og Gunvor Arnesdatter. Oles foreldre er Børge Olavson Villand f.1550 og Gunhild Olavsdatter.Dette var rett linje, men det er jo en del barn også innimellom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ikke ut til at våre aner i Villand krysser hverandre, men jeg har en ane som heter Jørand Aslaksdatter Brattåker som ble født ca 1605, og var gift med Arne Clemetson Nordre Larsgard. Hun skulle ha stått som anenr. 3 i anerekken på mitt forrige svar, men jeg glemte henne da. Denne Jørand har en bror som heter Svein Aslaksen Brattåker. Han ble gift 2 ganger: Med Åse Torsteinsdatter Aslaksgården Nos, og med Margit Andreasdatter Nordre Neste. Her må det da være forebindelse til din ane Åse Sveinsdatter Brattåker, som ble født ca 1675. Det kan jo være hennes foreldre, selv om hun i såfall hadde en gammel far.Nå er vi litt utenfor det opprinnelige emnet, men den som spurte skulle jo se videre. Så vi får håpe at hennes aner matcher noen av dem vi skriver om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.