Gå til innhold
Arkivverket

[#17162] Urmaker Johan Christopher Zinche, Fredrikstad


Gjest Odd Olsen
 Del

Recommended Posts

Johan Chr Zinche og hustru Marie Fyren levde på 1700-tallet, de ble gift 15.11.1757. Han var trolig urmaker, et gulvur signert av ham skal stå på Fredrikstad museum. Datteren Anna Dorthea ble gift i Sunnfjord, - men sitter noen med flere opplysninger om foreldrene og hennes to brødre ut over det som ligger i folketellingen 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Heisann Odd.Har du klart å finne ut hvor Johan Christopher og Maria opprinnelig kom fra?Gulvuret som du skriver skal stå på Fredrikstad museum var nytt for meg, har du andre opplysninger blir jeg veldig glad om du vil dele de med meg.Med vennlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidun: Nei, jeg vet ikke noe om hvor de kom fra, det var nettopp det jeg håpet å få mer om med dette innlegget. - Opplysningene om gulvuret, som kan være laget omkring 1780, fant jeg i boken 'Urmakerkunst i Norge fra midten av 1500-årene til laugstidens slutt' av Olav Ingstad (såvidt jeg husker...) Lar seg nok kontrollere ved en tlf til museet. Forøvrig sto der ikke noe mer om ham i boken.Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.