Gå til innhold
Arkivverket

[#17164] Ole Nilsen, Langnæsmo, Sør-Odal


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Er det noen med tilgang til kirkebøker som kan hjelpe meg å finne opphavet til min (virile) tippoldefar?Ole Nilsen 74år i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60419.wc2&variabel=0&postnr=1401&fulle=true&spraak=n>Lenke Han hold til på Langnæsmo i Strøm sokn. Ole Nilsen gm Marte Nilsdatter (svensk) og fikk (minst) syv barn etter han var 65, det siste i en alder av 79år.Er ikke helt sikker på om dette er min Ole Nilsen i 1801 Lenke, men han skal være født i Sør-Odal.Ole Nilsens sønn, min oldefar August Olsen, tok senere navnet Nordstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Dette er i alle fall en begynnelse:Langnesholtet. Ole Nilsen fra Vestby 1795-1870 g 1841 m Kari Hansd. fra Meldalen ved Vestby f 1803, var begge her da de giftet seg, men Ole var iLangnesmoen da han ble g 2. gang 1857 m Marte Nilsd. fra Langnesmoen f ca. 1834. Barn: Johannes f 1856, Nelle f 1858, August f 1960, Emilie f 1864, Marie f 1867, Olivia f 1870. Marte Nilsd. hadde også sønnen Ole Amundsen f ca. 1854. (Kirkeby: Sør-Odal bygdebok bd 2, s. 56)Trolig er dette den riktige Ole: Søndag Septuagesima (24. jan) ved Strøm. Døbt uægte Barn Ole af Moderen Marte Olsd. Westbye. Faderen er udlagt Niels Olsen Kiølset.. (Kirkeboka for Sør-Odal 1741-1803, s. 640).Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Tusen takk, Ola, jeg synes ikke det var noen dårlig start!Dette hang veldig på greip, den Ole Nilsen jeg hadde i kikkerten var denne Lenke sønnen til Nils Olsen på Kjølsæt. Han var 3-4 år yngre enn 1865-tellingen viste, men den eneste som passet ellers. Så denne Kjølseth'en har nok giftet seg med Marthe 'etterhvert'.Selv om Ole Nilsen var litt yngre enn jeg trodde synes jeg han fremstår som en spreking allikevel! (Og han dukker også opp som min tipptipp på en annen gren i 'treet' mitt.)Takk for hjelpen,Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Jeg ser at U.k. og soldat Niels Olsen Kjølsæt og Pigen Marthe Olsd Eidsberg giftet seg i Strøm kirke 13. sept. 1799. Niels Kjølsæts datter Thore ble døpt samme sted 6. okt. s.å.Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Takk igjen Ola!Akkurat hva jeg har letet etter nå i kveld, -uten å finne det på familisearch. Og så kom det seilende fra Koppang! ;-)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Hei Heidi. Dette er utenfor tema, men jeg ser at du har svart på innlegg 17106 Bergendine Valset og har derfor et spørsmål til deg. Jeg har forgjeves forsøkt å finne ut om Bergendine er datter av Susanna og Diedrich, og lurer derfor på hvor du fant disse opplysningene som jeg ikke har funnet? Takknemlig for svar Mvh Lena Suhr Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Lena,Jeg la merke til navnet ditt i forumet da jeg holdt på med tema 17106! All informasjonen gitt under temaet er fra familysearch.org , -hvilket selvsagt skulle vært oppgitt..Jeg fant Bergendine først, litt kronglete fordi det var noe med at 'bager' var blitt en del av etternavnet til faren. (Tror jeg brukt IGI/Vital records hvor man kan velge sted og årstall og begynnelsen på fornavn, før jeg fant den).Sånn fikk jeg i alle fall navnet på faren som jeg i et nytt søk fylte ut som far til barn med etternavn Valset, og dermed kom de andre barna frem, og morens navn er registert på disse. (To-tre av disse barna finner du som gifte i Oslo)I det registrerte giftemålet mellom Didrik og Susanne heter Didrik; Jacob Didrik, og Susannes etternavn er stavet som ditt; Suhr. (Hammerfest 3 november 1822)Det siste så jeg nå, -jeg måtte bare sjekke at det virkelig var på familysearch jeg fant de. ;-)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Hei igjen. Takk for svar, jeg var ikke klar over at du kunne søke på denne måten - så der lærte jeg noe nytt.. Jeg har brukt utrolig mye tid på å lette etter denne familien uten å finne andre enn sønnen Jacob Diedrik, så dette var til stor hjelp. Bergendine hadde jeg avskrevet for lenge siden fordi jeg ikke fant ut hvem hennes foreldre var. Nå fant jeg heller ikke henne, bare de to andre døtrene - men nå vet jeg iallefall at hun må granskes nærmere. Jeg bruker familysearch kun til å få oversikt, man må jo sjekke med orginalkildene før en kan være sikker. Mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei igjen Lena,Det vi får trøste oss med er at det er 'bomturene' vi lærer av, jeg har også brukt timer på å lete etter personer som jeg nå, med litt mer øvelse, finner med en gang.Familysearch er ganske 'snill' mht stavemåter, skriver du Nilsen så kommer både Nilsdatter og Nielsen etc i søkeresultatet.I folketellingene bruker jeg ofte 'inneheld' i steden for 'begynner' på, og velger for eks navn som inneheld - 'tia' når jeg søker på Christian. Da får du frem både Krestian, Kristian og feiltastinger som Christiam osv.Og resultatene må jo vidresjekkes, uansett hvor på nettet vi finner de.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei Heidi !Nå kan det se ut til at jeg havnet på Kjølseth i Sør Odal (Strøm). Legger inn link til innlegget Lenke med Marie Olsdtr. Kjølseth.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.