Gå til innhold
Arkivverket

[#17173] Eric Carlson Staalhanschis, Hof i Vestfold i 1730 - Hvor kom de fra?


Gjest Else Marie Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Marie Eriksen

Eric Carlson Staalhanschis Ektefelle: Elisabeth JensdatterBodde: Hof i Vestfold . Barn av Eric Carlson Staalhanschis og Elisabeth Jensdatter 1. Eric Staalhanske 11 Født, Hof i Vestfold, 1735 Død, Eiker, 1788 2. Petter Staalhanske 12 Født, Ca 1725 Død, 5 jun 1816 Biografi 1738 (Hof 1/47) Publ. absolveret: Eric Staalhansche og hans quinde Listbeth Jensdtr. formedlest avhold fra Sacramentet over 1 1/2 år. Familiehendelser Familienotater for: Eric Carlson Staalhanschis og Elisabeth Jensdatter 1735 (Hof 1/39b) Blandt faddere ved en barndåp Elisabeth StaalhanscheDette er opplysninger jeg har 'arvet', men hvor kom de fra og hvem er foreldre. Jeg har lett og lett - men ikke funnet noe. Har opplysninger om etteslekten. Kan noen hjelpe meg Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Det 'sies' i familien at han kom fra den finske adelsfamilien Stålhanske. Har sjekket i Sverige, men de påstår at det ikke utvandret noen av den slekten fra Sverige til Norge rundt år 1700. Fra Finland har jeg ikke sjekket... Finner heller ingen ting om hans quinde Elisabeth Jensdatter, hvor hun kom fra eller hvor de giftet seg? Eric Erichsen Stålhanske bosatte seg i Eiker og var hammersmed av yrke. Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den finske (svensk-finske) adelen var innskrevet på Riddarhuset i Stockholm, inntil Finlands avståelse fra Sverige og den følgende grunnleggelsen av det finske Riddarhuset. Hvis ingen av familien utvandret til Norge på den tiden, så gjelder det også adelen i Finland. Erich Carlson Staalhansche må være sønn av en Carl Staalhanske. Slekten i Norge behøver ikke tilhøre adelsslekten med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei igjen. Det kan godt hende at de tilhører en annen familie, men det er fortsatt et mysterium som jeg synes er interresant. Legger ved det jeg har av opplysninger og kilder. kanskje noen vet et eller annet som kan hjelpe meg et skritt 'bakover' her.1735 (Hof 1/39a). Dom Cantate (&) (4. søndag etter påske) Eric Carlsson Staalhanschis og hans quinde Elisabeth Jensd. barn nom: Eric. Test: Madame Weis. Cathrine Jochumsdatter. Jacob Henrichsøn. Laurs Andersøn og Torger Johannissøn. Introd. 1735 (HOf 1/39a) Dom 2 a Trin. Eric Staalhanschis Ouinde. 1735 (Hof 1/39b) Blandt faddere ved en barndåp Elisabeth Staalhansche. 1738 (Hof 1/47) Publ. absolveret: Eric Staalhansche og hans quinde Listbeth Jensdtr: formedelst avhold fra Sacramentet over 1 1/2 år.Barn: Petter Ericson Stålhandske født Hof ca 1725 død Eiker 1816? Gift med 1) Catarina Borgesdtr. (1749) 2) Mari Nilsdtr. Eric Ericson Stålhandske født Hof 1735. Død 1788 Eiker Gift med 1) Marte Svendsdtr (1757) 2) Olouwe LarsdatterEric er hammersmed, antagelig ved Vestfossen Spigehammer (?) tilhørende Hadsel Jernverk. Ved skifte 1767 etter sagmester Sven Olsen, Vestfossen er oppgitt at eldste datter Marthe er gift med Eric Staalhansche, hammersmed i Vestfossen.Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg satt og arbeidet med film av kirkebok for Kongsberg i dag og da ser jeg dette: 27.ejusd. 1759 gifter enkem. Eric Carlsen Staalhansche seg med Martha Mogensdtr. Loenæs.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil  Brøgger

Eidsfos Verk ligger i Hof. Undersøk om han kan ha vært der. Det ble avlevert en masse gamle papirer fra verket til Riksarkivet for noen få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I en fortegnelse over svensker i Jarlsberg grevskap 1734 er Erik Carlsen Staalhandske bosatt i Hof prestegjeld, Lenke Han opplyser selv å ha kommet til Norge i 1718. Da var det krig, så han må ha vært desertør, i likhet med flere tusen andre som kom til Norge 1710-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei igjen. Jeg takker så langt for nye interessante opplysninger. Nå har fått jeg fått noe å jobbe videre med, men tar gjerne imot mer. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hvis du søker på 'Stålhanske' og 'Stålhandske' i det svenske anbytarforum, vil du finne mange opplysninger om smedslekten Stålhanske/Stålhandske fra Värmland. En etterlysning under smedslekter på denne siden kan kanskje hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Else Marie.Jeg har satt med kirkebøkene fra Kongsberg i dag også, og på leting etter mine ting fant jeg dette til deg: døpt 29.09.1765 i Kongsberg, Niels, far. Lars Nielsen Staalhansche. Fadrene var: Niels Larssen Tons, Gunild Povelsd. Magnild Povelsd. Erland Jenssen Brun Johanes Larssen og Haagen Povelssen.Du har gjerne bruk for dette også.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Jeg er selvsagt interessert i det som finnes av navnet Stålhanske. Jeg har jo kun 2 sønner av 1. ekteskap. Petter født ca. 1725 og Eric født 1735. Det er litt rart om det ikke finnes flere. Navnet Lars kommer igjen senere, da Eric har faktisk to sønner med navnet Lars. Niels finner jeg ingen steder. Ekteskap nr. 2 var også ukjent for meg. Takk for opplysningene og finner du mer er jeg kjempeglad. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Jeg vil oppsummere det jeg har funnet, men sjekk alt selv, jeg må levere fra meg filmene idag. Nr.1. Grl. 22.10.1757 på Kongsberg Eric Carls.Staalhansches hustru Elen Jensdtr., 48 år.Her må han giftet seg ganske snart igjen, men jeg har ikke sett etter det. Nr. 2. Eric Carls. Staalhansches hustru Maria Samuelsdtr. grl. 05.05.1759. Også fikk du tidligere gift 27.? 1759 enkemd. Eric Carls.Staalhansche med Martha Mogensdtr. Loesnæs. Nr.3. Eric Carls. Staalhansche grl.22.01.1763-85 år. Han er jo på Kongsberg i mange år ser det ut for så du burde jo finne noen barn etter ham der, såsom den tidl. nevnte Lars Nielss Staalhansche. Filmene av kirkebøkene er lettleste så du burde prøve. Lykke til.Hilsen SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI giftet Maria Samuelsdtr. seg 07.10.1758 på Kongsberg med en Eric Carlsen.Det er vel den samme Eric Carls. Staalhansche det her refereres til.Maria har kanskje dødd i barsel siden hun gravlegges i mai 1759. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Sitter akkurat å leter etter en tobakkspinnerslekt i NST, og kommer da tilfeldigvis over noen spørsmål om Stålhansker. Det er vel de samme som du har opplysninger om, men jeg skriver det ned:NST XII(ca.1950):Innleggeren er ingeniør Emil Solberg, Oslo som søker opplysninger om nedennevnte personer: -De var begge smeder ved Hassel Jernverks hammersmie i Vestfossen på Eiker. Peter Eriksen (Stålhanske), 76 år i 1801, gift 1. i Eiker 1749 med Katrine Borgesdt. Gift 2. med Mari Nilsdt.Erik Eriksen (Stålhanske), død i Eiker 1788, 50 år. Gift 1. i Eiker 1757 med Marte Svendsdt. Gift 2. i Eiker 1774 med Olaug Larsdt. (som giftet seg på ny i 1791).Rent tilfeldig har jeg hørt om smeder med navnet Stålhanske ved Horndals Järnbruk i Sødra Dalarna i Sverige. Jeg er derfor interessert i å høre om det skulde være nogen forbindelse.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra skifteprotokoll Eiker, Modum og Sigdal - Skifte på Lilleaas i Eiker 16. nov 1819Lars Olsen er dødMari Andersdatter er også dødLars og Mari etterlater seg følgende felles barn:1. Ole Larsen Lilleaas myndig2. Anne Larsdatter gift med Ole Brekka3. Mari Larsdatter gift med Lars Smed Schotselven4. Oline Larsdatter som er død, var gift med Christen Johnsen - Oline etterlater:a) John Christensen 7 årb) Gunnild Maria Christensdatter 3 år (8 år ?)5) Marthe Larsdatter er død - var gift med Lars Erichsen Staalhandske Modum Enken Mari Andersdatter var 1. gang gift med Peder Andersen SemBarn fra dette ekteskap:1) Ragnild Pedersdatter gift med Peder Borgersen Varlo2) Margrethe Pedersdatter gift med Christopher Syversen Holte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei. Erik Eriksen død i Eiker 1788 er min 3xtipp oldefar. Ingeniør Emil Solberg hans fetter Egil Eriksen (min onkel) jobbet med dette i 50 åra. Jeg arvet min onkels notater, og har siden vært veldig nyskjerrig på dette. Jeg har fortsatt ikke kommet meg noe lengere bakover. Har søkt i anbytarforum på smedslekter uten hell. Er selvsagt også veldig nyskjerrig om det finnes noen flere søsken/halvsøsken til Erik og Petter. Dette har jeg heller ikke klart å spore opp. All hjelp her er jeg glad for. Skal prøve igjen vedr. Horndals Järnbruk. Må videre spørre Jon Torp om hvordan skifte på Lillaas knyttes opp mot dette. Takk for all hjelp så langt. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

'Må videre spørre Jon Torp om hvordan skifte på Lillaas knyttes opp mot dette.''5) Marthe Larsdatter er død - var gift med Lars Erichsen Staalhandske Modum'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har ikke knyttet skiftet på Lilleaas opp i mot dette i det hele tatt. Jeg fant et skifte der navnet 'Erichsen Staalhandske' forekom i geografisk nærhet. - og ville dele det med dere. Ikke mer mystisk enn det. - Og så kan det jo tenkes at noen en vakker dag avdekker en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei Jon. Sorry, jeg leste litt for dårlig, da jeg så innlegget ditt, og oppdaget derfor ikke punkt 5. Det stemmer at Lars er i slekt. Han er sønn av Erik Eriksen Stålhandske og Olaug Larsdatter, og er født i Vestfossen i 1783. Det jeg ikke visste var hvem han var gift med. Takk derfor for opplysningen. Lars var vel antagelig hammersmed han som sine forgjengere?? Det lå kanskje et jernverk på Modum. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.