Gå til innhold
Arkivverket

[#17183] Kunne en kvinne døpe barn på midten av 1800 tallet


Gjest Maja Evjen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maja Evjen

I kirkeboka HF 815 for Finnaas på s. 4 ser det for meg ut som om et barn er hjemmedøpt av Kristense Eriksdatter Meling. Jeg er ikke så innmari stiv i skrifttydning, men gikk det an på den tida at kvinner døpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Det var ihvertfall VELDIG vanlig at jordmoren hjemmedøpte barnet straks etter fødselen, dette ser nesten ut til å ha vært fast rutine enkelte steder. Så det ser ikke ut til at kjønnet spilte noen rolle med tanke på hjemmedåp, selv om det på den tiden var utenkelig med kvinnelige prester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maja Evjen

Takker for hjelpen. Dåpsdatoen er flere dager seinere, men da kan kanskje den datoen være fra den ble stadfestet i kirken, selvom han er døpt med en gang av jordmoren???? Det lyder hvertfall ikke helt urimelig. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

En av mine aner er hjemmedøpt av moren. Jeg tror at hjemmedåp ble brukt når det var en risiko for at barnet skulle dø. En av mine andre aner fikk tvillinger, og den ene ble hjemmedøpt. Dåpen ble stadfester samtidig med at den andre tvilling ble døpt. Datoen for hjemmedåp står ofte under merknader helt til høyre i kirkebøkene, mens datoen for stadfestelsen står i samme rubrikk som døpte. Det finnes sikkert mange varianter av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.