Gå til innhold
Arkivverket

[#17185] Elen Sofie Hansd. f. ca. 1830 i Fana, til Bø i Vesterålen


Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Er det noen som kan hjelpe meg med denne personen:Elen Sofie Hansd. var ifølge FT1865 tjenestepike på gården Klaksjord i Bø i Vesterålen, 36 år og født i 'Fanø'.I 1875 var hun losjerende på Risnakken u. Maursund, dagarbeider og født 1830 i 'Fanø'. Jeg år ut ifra at Fanø er det samme som Fana.Elen Sofie er trolig den samme som i 1858 fikk en datter, Petra Eline, utenfor ekteskap med Petter Andreas Clausen Lampe. Bygdeboka for Bø inneholder ingen flere opplysninger om Elen Sofie (eller Petter Andreas).All info om Elen Sofie Hansd., i Fana eller Bø, tas imot med takk.mvh. Bjørg Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Sofia Elena - lenker jfr innlegg (1):1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61867&variabel=0&postnr=702&fulle=true&spraak=n>Lenke1875: Lenke Petra Eline:1865: Pleiedatter hos Klaus Iversen, Ringstad, Bø i Vesterålen Lenke1875: Hos samme familie på Ringstad Lenke1900: Husmannskone på Gammelgården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Takk for hjelpen. Jeg tror du har funnet den riktige Petter Andreas i 1865, 1875 og 1900. Men det var nok en annen Elen han ble gift med. Elen Sofie finner jeg ikke i 1900, så jeg går ut ifra at hun døde før den tid. Datteren Petra Elines videre sjebne kjenner jeg.Men det store spørsmålet er: Hvem var foreldre til Elen Sofie Hansd.? Er det noen her som har tilgang til kirkebøker for Fana og kunne slå opp dåpen omkring 1830?mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Her er en del om farsiden til Petra: Fra Bø Kirkebok: Dåp nr. 6/1841: F. 29/1 1841 Døpt i Bø kirke (dato ikke tydet) Petter Andreas uækte Foreldre Ungkarl og tjener Claus Ferdinand Lampe paa Venje (fra Bergen) og Pigen Doreth Madsdtr., Gjemstad.Dette paret er ikke tatt med i 'Bø Slekthistorie' heller ikke Petters forhold til Elen Sofie eller hans ekteskap i Vardø. Petra er kommet med som 2.kone til Kristen Rasmussen uten opplysning om foreldre.Doreth Kristina Madsdtr. (1819-1897) ble senere gift 1845 med Nils Petter Nilsen fra OS, HO. (1807-1860). 4 barn (Par 2214 i 'Bø Sl.hist.') Hun var f. på Gimstad som datter til Mads Andreassen, f. 1790 Fjærvoll, d.1831 og Elen Johanna Abrahamsdtr (1793-1826) (Par 1865) Paret g. 1818. 1 barn i tillegg med ukjent navn F.og. d. 1824 på Gimstad.Mads var sønn til Andreas Madsen f.1756 og Kristine Olsdtr. f. Fjærvoll 1749 d. 1817 G. 1785 (Par 1413). 5. barn hvorav overnevnte Mads var yngst og eneste som er funnet gift.Dette er hva jeg har klart å finne så langt. Petras mann, Kristen Rasmussen og hans etter-kommere er forøvrig fjern slekt av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Tusen takk skal du ha! Dette hjalp meg langt. Jeg har lurt på om Petter Andreas kunne være sønn av Klaus Iversen på Ringstad hvor Petra Eline var pleiedatter i 1865, men har lurt på hvor da navnet Lampe i så fall kom ifra. Vel, da får jeg låne bygdebøkene for Bø igjen og se hva mer jeg kan finne. Og ta en tur til Bergenområdet.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fant etterpå Claus F. Lampe født/døpt i 1810 i Bergen her i digitalarkivet. Det var bare en som var døpt Claus Ferdinand Lampe i Bergen, så det må være han.Oppdaget at av Petras barn har jeg bare Anton registrert med etterkommere. Jeg lurer derfor hvor du kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Takk igjen. Nå har jeg funnet Claus Ferdinands foreldre og en bror i Bergen i tellingen 1815 + hans dåp i 1810. Broren Erenst skal være født noen år tidligere, men jeg kan verken finne hans dåp eller foreldrenes vielse i Bergen.Dette er ikke min slekt, men slekten til min venn. Kristen Martinus Rasmussen og Petra Eline Pedersd. hadde bl.a. sønnen Karl Marelius f. 1889. Han giftet seg med Olga Adine Larsen, f. 1885, fra Haugen på Tjøtta, datter av Oluf Martin Larsen og Anna Andersd. Karl og Olga hadde følgende barn: Orlaug 1910, Elly 1915, Paula 1916, Anna 1917, Magnhild 1919 og Aslaug Sofie 1922.Hvilke etterkommere har du for Anton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Anton Bernhard Kristensen f. 31.05.1881 Pollen, BØ d.1959. G. 1910 Grete Magdalene Zahl f.1887 VADSØ d. 1958. (par 4263 i Bø Slektsh.)Barn:1. Donald Bernhard Marelius Kristensen, f. 1911 Pollen, BØ, d. 1955. G.1934 Olga Hansine Olsen, f. 1910 Vea, BØ. 3 barn.2. Gunnar Zahl Kristensen, f. 1915 Pollen, BØ. G.1 1939 Halfrid Vang, f.1916 Tømmervik, HADSEL. g.2 1941 Kitty Hoholm, f. 1919 Øksneshamn, LØDINGEN. 5 barn.3. Helge Kristian Kristensen, f. 1918 Pollen. BØ død. G.1941 Sofie Pauline Lauritsen, f.1920 d.18.10.1996. Gravl.18.10.1996 Duken kirkeg., Vinje, BØ. 3 barn hvor de 2 eldste er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Hatvik

Kommentar til innlegg (8):Pål W. Martinussen nemner i denne tråden ein 'Nils Petter Nilsen' frå Os i Hordaland, f. 1807. Eg har sjekka kyrkjeboka for Os prestegjeld (som då òg inkluderte Fusa, Strandvik og Samnanger) for året 1807 og finn berre to (2) som er døypt Nils/Niels dét året:A) Niels Olsen, son av Ola Johnsen og Magdalene Nilsdtr. på Tøsdal i Os.ogB) Niels Nielsen, son av Niels Nielsen og Margrethe Erichsdtr. på Dale i Fusa.Det er ingen av desse. A) døyr allereie i 1839 på Lunden i Os (han har dessutan heilt Feil farsnamn), og B) overtek farsgarden på Dale.Men om eg forstår Pål rett så står det berre at Nils var 'fra Os', ikkje at han var fødd der. Han kan ha vakse opp og/eller budd i Os, men til dømes vera fødd i Bergen; jfr. databasane over fødde der.Elles så finst det ein mogleg kandidat her (funnen på FamilySearch): Niels Nielsen, f. 10 mai 1807 i Fana prestegjeld, son av Niels Ingebrigtsen og Birthe Jansdtr.Kvar i Fana dei heldt til veit eg ikkje -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.