Gå til innhold
Arkivverket

[#17186] Gert Cramer slægt ?


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

I en bibliografi 'NORSKE STAMTAVLER' udarbejdet af Gustav E. Raabe er der en henvisning til:Skolebestyrer B.E.Bendixens efterladte optegnelser.2. Gert Cramers slegt. i ark 4to. (Manuskript i B.M.B. 654.)Er der nogen,som ved hvad B.M.B. står for?Med venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Der er flere af slagsen, men jeg tror, det må være enten: Giertt Cramer/Kramer fra Deltholt som fik borgerskab i Bergen 25/7-1666. Eller hans søn: Gierdt Cramer/Kramer født i Bergen 27/12-1673. Borgerskab i Bergen 15/6-1696. Skipper. Gift med Maren Christensdatter.Jeg ved ikke mere end, hvad jeg har set på databaserne fra Bergen. Henvisningen til stamtavlen har jeg fået fra Stadtarchiv Bremen i min søgen efter min egen Kramer-gren. Der er muligvis en forbindelse. Men - hvor finder man stamtavlen?V.h. Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er mulig den er å finne hos Norsk Slektshistorisk forening.http://www.genealogi.no/De holder til i Oslo, og neste gang jeg er der kan jeg se etter, men det blir nok en stund til jeg skal dit.Jeg har en ane som heter Claus Cramer. Han var regimentfeltskjær på Vang, Hedmark og giftet seg med Johanne Marie Dou/Dau/Daw i Christiania 15. juli 1707. Det er også en Claus Cramer i Bergen på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

BMB lyder underligt, men da Bendixen var virksom i Bergen, og da det drejer sig om en håndskrift i hans efterladte samlinger, vil jeg tro at det findes i Manuskriptsamlingen ved Universitetsbibl i Bergen. Måske kan der findes en kopi på Statsarkivet i Bergen's bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det er måske lige præcis DET, det betyder Lars! B.M.B.: Bendixens Manuskriptsamling (i) Bergen. Det må prøves. Tak til jer begge to! v.h. Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Yngve Nedrebø havde selvfølgelig ret!Jeg sendte straks en mail til universitetsbiblioteket. I november fik jeg svar. Manuskriptet stod i kataloget og vel sandsynligvis også på hylden. En scannet kopi eller en fotokopi blev stillet i udsigt. Tør nogen give et bud på, hvornår jeg kan forvente at modtage den? : )Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

I Sollieds samlinger i Bergen Statsarkiv (SAB) er der et uddrag af Skiftet i 1701 efter Giert Cramer (originalet i SAB). Her nävnes: Enken Marie von Reken (formynder Zander Jansen Warwick. GC's myndige börn: Herman C, formynder for ug. söster Beathe, Dorthe C g.m. Cornelis Dyring. Hans C med tilsynsmand Madts Formand som også er tilsynsmand for de fravärende 2 sönner Hendrick og Claus. Desuden den fravärende sön Giert C's kiereste (dvs kone). I samme samlinger findes der stamtavler over adskillige köbmandsslägter i Bergen, sikkert også Giert Cramers slägt. Der er også uddrag af panteböger fra omkr år 1700 og meget andet. Der er også et omfattende kortregister til Sollieds samlinger. Jeg anbefaler absolut et besög der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.