Gå til innhold
Arkivverket

[#17200] Conrad Bierring og Margarite Scherenbech i Bergen , hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Gjest Stephanie Benoit

I descend from this line and perhaps this article would be of interest to you for a clue.4. Konrad Berings slaegt. Der forekommer baade i Ulvik og Eidfjord flere personer av navnet Bering eller Konrad Bering. Navnet viser tydelig, at det er av fremmed oprindelse og maa skyldes indflytning, og undersøker man saken nærmere, viser det sig, at alle med dette navn stammer fra en bestemt familie i Ulvik, hvor navnet første gang forekommer, som nedenfor nærmere skal paavises. Bering-navnet er et bekjendt, ja berømt navn i historien. Vitus Bering, som leved mellem 1617-1675, var professor i Kjøbenhavn, senere i Sørø, digter og kongelig historieskriver. Hans fader Peder Pederson Bering var Borgermester i Viborg. Familien synes saaledes at have været dansk. Endnu mere bekjendt og berømt end disse to mænd, var Vitus Jonassen Bering f. 1681, død 1741, en slægtning av den førstnævnte. Han var sjømand, tog tjeneste hos Peter den store i Rusland og gjorde flere opdagelsesreiser i Nordishavet. Beringstrædet har navn efter ham. Der kan ikke være tvivl om, at Beringslægten i Norge hænger sammen med den her nævnte danske slægt ; men spørgsmaalet om slægtsforbindelsen er ikke udredet, og det kan ikke nytte til noget at fortape sig i gjæstningerer. Vi moder slægten i Norge omkring 1700. I en lagmandsdom i Bergen fra 1703 omtales nemlig en Konrad B e r i n g som bodde paa gaarden Vinje i Aurland og var en svoger av, en prokurator Schirmbach. Hvilken stilling han indtog, kan ikke sees av retssaken ; men det er sandsynlig, at han har været gjæstgiver eller handelsmand her. Han var kommen i strid med en bonde i Sogn, formentlig i Aurland, og havde nok kommet med en del beskyldner mod denne, hvilke han ikke kunde bevise. Han dømtes derfor til at bøde sine 3 mark . Det er ikke meget vi faar vide her; men vi har dog noget sikkert at holde os til. Slægten maa fra Aurland være kommet til Ulvik. Navnet forkommer første gang her i 1714, da Anders Hansen Vambheim og Anna Konradsdtr. havde en søn til daapen den 8de juli, som efter morfaderen fik navnet Konrad. De findes ikke indført i kirkeboken blandt ægteviede, og konen maa saaledes være fra en anden bygd. Det er vel neppe for dristig at slutte, at hun var datter av den ovenfor nævnte Konrad Bering i Aurland. Baade navnet Konrad og navnet Bering er saa sjeldne navne paa Vestlandet, at vi temmelig silkkert kan slutte saaledes, som her er gjort. Anders Hansen Vambheim var født 1690 av Hans Olsen Brække og Anna Katarina, presten Ribers datter. Hvor denne Hans Brække var fra, vides ikke; det kan tænkes, at han var fra Brække i Aurland. Vi ved kun, at han var gift med den nævnte prestedatter og bodde paa Unneland. Lensmand var han ikke, saavidt vi kan se. Heller ikke forholder det sig saa, som Th. S. Haukenæs beretter, og Mandrup Hjeltnes gjentager, at Konrad Bering var lensmand i Ulvik. Det er vistnok mulig, at han var lensmand, men da maa det have været i Sogn, helst i Aurland. Anders Hansen Unneland, som han sædvanlig benævnes, er rimeligvis blevet gift med Anna Konradsdtr. Bering omkr. 1714 eller saa. De havde en datter Anna Katarine (foruden den nævnte son Konrad) f. 1718, en søn Konrad Bering f. 1724. Bertel, Hans, Otte og Margreta opføres som børn av sistnævnte forfatter i hans stamtavle. Margreta er ikke født i 1719 ; hun maa være født senere. Kirkebøkerne mangler fra 1724 til 1743 ; nævnte børn maa saaledes være født efter 1724. Fra disse børn nedstammer saaledes Beringslægten i Ulvik og Eidfjord. Anders Hanssøn Unneland var lensmand i Ulvik og drukned i 1751. Sønnen Konrad Bering Anderssøn Unneland blev i 1754 g.m. Brita Elliiiasdtr. 765. Anna Katarina 1771. Guri blev gift med Vigleik Davidsen Hyllen i 1781. Anna blev gift med Askjell Gjermundsøn Torblaa i 1780. Guro blev gift med Aslak Vambheim 1794. Anna Katarina blev gift med Iver Lægreid 1796 og 1798 med Anders Torst. Lægreid. Anna Katarina Andersdtr. Unneland blev gift Helge Olsøn Haaheim i 1747. Deres børn var: Brita f. 1751 g.m. Torstein Hansen Hereid i 1773, Anna Bering f. 1754 g.m. Lars Danielsen Hakestad i 1775, Guro f. 1738, død ung.,Margreta Andersdtr Unneland blev gift med Sjur Haakonsen Skaar 1748. Deres børn var: Anders f. 1751 g.m. Herborg Jakobsdtr Tveit 1776, Haavard f. 1755 g.m. Anna Ommundsdtr Vattetveit 1777 og Kristi Heinsdtr. Mehus i 1781, Haakon f. 1758 g.m.Ranveig Torsteinsdtr Lægreid, Bertel Anderssøn Unneland og Marita Sjursdtr. Ljono havde følgende børn: 1.Sjur f. 1758 g.m. Fransiska Sofia Hjerman 1771. 2. Anders f. 1763 g.m. Angunna Mandrupsdtr Rondestveit 1788, 3.Anna f. 1771 g.m. Jørgen Eriksen Spaanheim i 1795. 4. Hans f. 1776 i Bergen. Otte Anderssøn Unneland ægtede Elseber Ommundsdtr Vattetvet 1760. De havde ikke børn. Se videre Mandrup Hjeltnes's stamtavle over Anders Riber slægt. Anna Konradsdtr Bering døde i 1778 og opgives da at være 85 aar. Hun maa saaledes have været født i eller omkring 1693. Margreta Andersdtr Skaar døde i 1817 i en alder av 98 aar. Som ovenfor bemerket er dette ikke helt rigtig. Efter Mandrup Hjeltnes døde hun som lægdslem. Det vilde være av historisk interesse, som nogen, som hørte slægten til, vilde forsøke paa at udrede dens udspring og forbindelse med den nævnte danske slægt. Beringslægten er en saa berømt slægt, at det har sin interesse at følge den. Source: Ulvik I Fortid og Nutid - En BygdebokMargreta Schirenbeck's parents were possibly Gert Schirenbeck died 02 February 1673/74 in Bergen and Anne Cathrine Hachman. I was given this info without the source cited.Another tidbit: from Digitalarkivet: Døde i Bergen 1668-1815.Any relation? Magne Hachmand* m Berent Hachmands baren fød i Bergen 23Dec 1693 KK Margrete Hachmand* k Berendt Hachmands d. i kirchen i Taarnedøren 10April 1696 KKThat's all I have. Stephanie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig tekk for et svært interessant innlegg i debatten.Conrad Biering befant seg på gården Diurdahl i Aurland i 1701, se lenke.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701nba&variabel=0&postnr=12855&fulle=true&spraak=n>Lenke Og her er dåpen til Anna Catharina Conradsdtr. Biering i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Solfrid Haugland

Det var interessant å finne gamle innlegg fra deg om Conrad Biering etter at jeg la inn i arkivforum med nr. 19669. Nå undres jeg på om du finnes på en grein i denne slekten. Selv er jeg på Conrad Bierings sønn Gjert's grein i Aurland kommune i Sogn. Conrad Biering og Margrete Schierenbech fikk flere barn men bare to, Gjert og Anne Catrine vokste opp. Det forbauser meg at Conrad Biering er bonde i Dyrdal (Arnehus) allerede i 1701, men jeg har sett det før i manntall 1701, men fikk vite at det var ikke helt å stole på. Jeg kunne tenke meg at det var p.g.a. den store bybrannen i Bergen 1702 at Conrad Biering måtte flytte fra byen. Han arbeidet jo på Tyskebryggen og hørte til Korskirken som gikk med i brannen. I Dyrdal bodde han på Arnehus som har vært Gjestgivar- og Tingstad i Aurland komm. og han har sikkert vært bonde og Gjestgiver. En flom ca. år 1936 feide alle hus på sjøen, deriblandt en del husmannsplasser. Mvh Solfrid Haugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Solfrid.Det kan nok være flere grunner til at Conrad havnet i Aurland, ditt forslag kan sikkert være en av grunnene.Men jeg ser at det siste barnet jeg har registrert døpt i Bergen var i 1691.Om de fikk flere barn vet jeg ikke , men det kan jo kanskje tyde på at de forlot Bergen en gang tidlig på 1690 tallet.Jeg stammer fra datteren Anne Catharinas ekteskap med Anders Hansen og deres sønn Hans Andersen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Jonson Dale

'Conrad Bering Strandsider og hans Hustru' skatta 1699 av 1 eldstad - i 'Urland' (kopp- og eldstadskatten 1699. Det står ikkje kor i Aurland dei budde, men det var rimeligvis ved sjøen... ('strandsittar' i dette manntallet tyder som fast hovedregel ein person - ofte ein som før hadde vore borgar - som dreiv kjøpmannskap på landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Solfrid Haugland

Beringslekten.Jeg viser til tidligere innlegg 17200 i september 2003, og takker for alle svar. Spesielt takker jeg for svar fra Stephanie Benoit, Pacifica, California som hadde mye å fortelle. Jeg skulle likt å fått din postadresse, så jeg kunne sendt deg et brev! Vet du hvem Conrad Bering var sønn av? Mvh Solfrid Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.