Gå til innhold
Arkivverket

[#17201] Skifter i Troms - er disse 4 skrevet av tidligere?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har tenkt å bestille 4 skifter fra Troms, som alle er etter mine forfedre. Jeg har tenkt å skrive de av, men har andre gjort det, så slipper jeg kanskje?Det er følgende skifter:1. Anders Baltsersen, Rollnes nordre, Astafjord. Protokoll nr 138, år 1730-38, folio 82b.2. Jacob Pedersen Winter, Tranøya, Dyrøy, Protokoll 138, år 1730-38, folio 121b.3. Anders Pedersen (Trane), Hallevik, Astafjord. Protokoll nr 150, år 1803-1805, folio 312b.4. Nils Andersen Schielderup, Tovik, Fauskevåg. Protokoll nr 149, år 1804-05, folio 738b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Hei Arnstein. Jeg lurer på om du fikk svar på spørsmålet ditt angående skiftene? Jeg er interessert i det samme - og spesielt i Tranefamilien i Astafjord. Kanskje har du fått greie på dette via andre kanaler. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Inger!Jo-da, jeg har fått tak i kopier av alle fire skiftene, og er kommet i gang med å skrive de av, men det går i rykk og napp.Er det noen av 'mine' fire du er interessert i?Skiftet etter Anders Pedersen Hallevik har jeg ikke begynt på ennå. Jeg har fått de gratis fra Tromsø mot at de skal få en kopi av endelig produkt (har gjort det slik tidligere også).E-mail adressen til Statsarkivet i Tromsø er: statsarkivet.tromso@riksarkivaren.dep.no.Jeg har tidligere (med god hjelp) skrevet av skiftet etter Augustinus Gabrielsen Røgh og også for kona hans, Margrethe Anfinnsdatter Holck, og de ligger på hjemmesida mi (dersom noen skulle være interessert).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for svar.Fint at du har oppgitt adresse til arkivet i Tromsø. Jeg er først og fremst interessert i skifter i Trane-familien og kunne tenke meg å se på noen av disse for å få et innblikk i vanskelighetsgraden. Jeg har en del aner i denne familien. Siden skiftene i Salten er så flott oppsatt på en CD som jeg har kjøpt, har jeg spart en masse tid og derfor er Astafjordområdet neste prosjekt. Hvordan får en tak i protokoll- og folienr.? Jeg har bare holdt på med slekt i ett års tid og spør som den grønnskollingen jeg er. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Arnstein. Takk for opplysningene. Så er det bare å hoppe i det - det kan bli litt av en utfordring, men også spennende å se hva en får til. Lykke til med videre arbeid! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Paul Thode

Hei!La inn dette under Krog, men dette er kanskje mer rette plassen. Jeg har noen henvisninger til noen skifter som jeg har planlagt å titte på:Anders Olsen Trane, Selset, Øvre. Astafjord. Protokoll nr 144, 1785 - 1789, folio 31bJonette Jacobsdtr Trane, Fjordbotn, Astafjord. Protokoll nr 149, 1804 - 1805, folio 609.Jon Eriksen, Grøsnes, Astafjord. Protokoll 143, 1776 - 1785, folio 68 f(?)Bertheus Eriksen Normand, Fjordbotn, Astafjord. Protokoll nr. 146, 1788 - 1798, folio 279.Har tenkt å bestille disse etter sommerferien, men det kan jo være andre som har transkribert de før.Spørsmålet er da om andre som kanskje ikke har lest innlegget til Inger Eide, Bærum, om Krog har kjenskap til om noen av disse skiftene allerede er transkribert?Kanskje en ide til DA å lage en egen spalte hvor man kan legge inn oversikter over skifter som er transkribert.Eller hva sier Yngve Nedrebø?Kanskje en slik oversikt alt finne uten at jeg har oppdaget den.mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.