Gå til innhold
Arkivverket

[#17202] Fam. Schrøder


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Flor

Er det disse du tenker på: 1. JOHAN SCHRØDER født søndag 30 Jan 1853 i Orkdal, Sør-Trøndelag; gift 1879 i Brønnøy-sund, Nordland, med Eleonora Anderssen; ELEONORA ANDERSSEN født fredag 4 Okt 1861 i Brønnøysund, Nordland. Barn: 2. JOHN GOTFRED SCHRØDER født onsdag 20 Aug 1879 i Brønnøysund, Nordland; eller 22 Okt 1879; John ble gift 15 Sep 1908 i Tromsø, Troms, med Amalie Charlotte Næss; d. 20 Mai 1958 i en alder av 78. John Gotfred var løytnant, regimentkvartermester. AMALIE CHARLOTTE NÆSS født 12 Jan 1886 i Tromsø, Troms. Hun døde på 12 Feb 1975. Barn: 3. i. JOHAN HENRIK3; født søndag 24 Jan 1909. Johan Henrik var bankkasserer. 4. ii. ELSA OTILIE, f. 3 Nov 1910; g. Peder Andreas Toft. 5. iii. ARNE NICOLAI, f. 10 Mai 1913; g. Anna Konstansa Toft. 6. iv. HARALD BERGETHON, f. 28 Des 1914; g. Solveig Henriette Sandvik. 7. v. EGIL ANDREAS; født søndag 3 Des 1916; d. 22 Sep 1918 8. vi. TRYGVE, f. 31 Mar 1919 Tromsø, Troms; g. Astrid Marie Andersen. Johan Schrøder kom til Brønnøysund fra Selbu. Hvis du kjenner til noen etterkommere etter disse, er jeg meget interessert. mvh Bjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha, men disse blev vel litt for unge. De jeg trenger opplysning om, må vær f. ca. 1700 eller før og var bosatt på Helgeland. Men de var vel innflyttet av en eller annen årsak.-- Så alle tips mottas fremdeles med takk. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Johan Schrøder var handelsmann på Sør-Arnøy i Gildeskål rundt 1700. Han skal være født ca. 1641 og døde omkring 1723. Han var g.m. Karen Steffensdatter og hadde ihvertfall disse barna: Steffen (f.1687) og Karen (g.m. Erik Pedersen Blix).Jeg vet ikke noe om opprinnelsen til denne Johan Schrøder, men det er vel ikke utenkelig at han opprinnelig var Bergens-borger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

I Bergen fandtes en Schröder familie der var köbmänd: Verdi og koppskatt 1645: Junge Jan Schröder, Formue1657 (nr 329) Tevis Jansen Schröder g m Giertrud Michelsd. Födeåret antyder at nävnte Johan kan ha väret sön af Junge Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Fra Gildeskål har jeg notert følgende personer. Abelone Schrøder, bosted, Dahl, f. 1738, fødested Gjerde; Ditmar Schrøder, bosted Gjerde, f. 1685; Hans Blix Schrøder, bosted Sør Arnøy, f. 1686; Johan Schrøder, bosted Gjerde/Fleina, f. 1742; Johan Schrøder, bosted Sør Arnøy, f. 1640; John Schrøder, Sør Arnøy, f. 1642; Jørgen Schrøder, Fleina, fødested Gjerde, f. 1718; Karen Schrøder, Sør Arnøy, f. 1670; Karen Birgitte Schrøder, Gjerde/Fleina, f. 1766; Margrethe Schrøder, Mårnes, fødested Gjerde, f. 1743; Sara Schrøder Ditmarsdatter, Mårnes, fødested Gjerde, f. 1740; Stephen Schrøder, Sør Arnøy, f. 1687. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Ja her blev det mange navn, men rent umiddelbart klarer ikke jeg å forbinde noen direkte med en Anna Michelsdr. (Schrøder), d. 1761.-- Jeg ser jo at flere av denne fam. senere hadde tilhold i Meløy m.m.-- I innlegg nr. 5. er det nevnt en Gjertrud Michelsdr., g. i Bergen. Hun kunne jo forsåvidt være en søster av Anna.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hallo Alv, jeg har en 'formor' ved navn Karen Michelsdt Schrøder, som jeg har lett etter i snart 20 år. Kan hun være søster av din Anna, Karen var ant. født ca 1725, hun døde 1800, 73 år. Jeg har funnet ut at det var en Michel Hansen Schrøder , som var lensmann på Aldra, Lurøy ca 1730, men har ikke klart å finne ut mere om han og hans barn. Han var vistnok sønnesønn av en Michel Hansen Schrøder (1637 - 1724), gårdbruker på Øvre Kongsvik i Lurøy. Vet du noe mere om denne familie? Kanskje jeg kan få løsning på en av mine gåter. Håpefull hilsen fra Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Alv. Jeg har i mine notater en Anna Michelsdatter, f. ca 1690 i Kongsvik, Rødøy, død 1761. Hun var gift med Hans Hansen Kongsvik, f. ca 1690 i Lurøy. død 1749 i Nedre Kongsvik, Lurøy. Hennes far var Michel Schrøder.Anna og Hans hadde følgende barn: Michel Michel, f.1710-), Peder, (1712-1781), Anders, (1718-1801), Karen, (1720-),Elen, F (1722-), Hans, (1729-) og Christen (1732-) Jeg har noe mer om etterkommerne, men det blir for mye å legge inn her. Hvis du gir meg din mail-adresse så sender jeg det til deg.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Birger. Jeg er meget interessert i Karen f. 1720. Jeg leter etter en Karen Michelsdt Schrøder som døde 1800, det står i kirkeboka at hun var 73 år, men alderen må vel taes med 'en klype salt'. Jeg mener å huske at det i kirkeboka sto enke et sted før hennes giftermål nordpå. Men jeg har ikke kunnet finne det igjen, jeg var nemlig ikke noe flink til å skrive kildene i mine første søk. Hilsen Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Martha. Karen Hansdatter Kongsvik har jeg født ca. 1720 på Sleipnes, Rodoy. Hun var gift med Lars Pedersen, Sleipnes, f. ca. 1718 og død på Sleipnes 1791. Hans far var Peder Larsen (1680-1748) og mor Aarsille Nielsdatter Todal 1690-1722).Karen og Lars hadde følgende barn: Aarsille, F (1749-) Hans, (1751-1788), Peder, (1755-), John, (1756-1820), Anna, (1758-1801), Berethe Sophie, (1759-), Elling, (1762-1827), Sara Maria, (1762-) og Valborg, (1766-1807).Også til deg: Hvis du gir meg din mail-adresse så kan jeg sende deg resten av det jeg har.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen.-- Ja her er det mange Schrøder. Vedr. denne Karen som er etterlyst, så er der åpenbart to Karen. En søster av Anna og en dr. av Anna. Altså Karen Michelsdr. som er søster.-- For min egen del, så har jeg vel det jeg trenger fremover i tid. Men det kunne vært artig å finne foreldrene til Anna (Anne) Michelsdr. og hennes søsken. Det jeg da trenger er en 'passende' Michel. Jeg har vel egentlig to mistenkte kandidater, men det har sålangt ikke vært mulig å finne navn på deres barn. Jeg hadd håpet på at noen hadde vært mere 'smart' enn meg. Faren Michel må dessuten ha vært to g.g.r., da enkelte av søsknene er oppf. som 1/2 søsken. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Alv og Birger. Ja, jeg deler gjerne med dere det jeg har om Schrøderfam., og håper dere vil gjøre det samme. Jeg har Michel Hansen Schrøder på Øvre Kongsvik, hans 2. kone og 9 barn. Har funnet ut at Anne g.m. Hans Hansen var hans datter, men Karen , Anne's søster er nok en eldre årgang enn 'min' Karen. Jeg leter etter en Michel Hansen Schrøder, sønnesønn av Michel H. Schr. i Kongsvik. Michel d.y. var konstituert lensmann på Aldra i 1730. Er det noen 'der ute' som vet noe om han og hans barn? Fant en Karen Michelsdt Schrøder som var g.m. Aron Olsen Storch ca 1750. Hva skjedde med dette ektepar? Med håp om svar hilses fra Martha Kindbo@sensewave.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.