Gå til innhold
Arkivverket

[#17204] Flyttet til Sverige


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Tonethe Danielsdatter, født 4 mars 1884i sør -Aurdal,faren er Daniel Nilsen født i Silbodal i Sverige og moren er Tora Andersdatter .Tonethe utvandrer på ett eller annet tidspunkt til Sverige, men resten av familien reiser til Amerika tidlig på 1900-1907. Er det mulig å finne hennes videre sjebne i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei!Du kan jo prøve å legge inn en etterlysning på Anbytarforum (www.genealogi.se) Velg 'Anbytarforum' på første siden og så kan du jo legge inn spørsmålet der. Vet du hvor hun flyttet i Sverige? Flyttet hun til Sillbodal til evt. fars familie der? Om du vet hvor hun flyttet kan du legge inn spørmålet i landskapet dit ho flytta og vet du det ikke har de en egen rubrikk som heter 'landskap ukjent'. Du kan jo også legge det under rubrikken Land og så velge Norge.Det kan jo være verdt et forsøk... Lykke til!!Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei IGJEN. Jeg har forsøkt å finne Tonette , men uten hell,har noen andre tips til meg hvordan jeg kan finne henne?....Tusen takk for alle svar...BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!På CD-skiven Sveriges Dödbok II som inneholder alle døde i Sverige 1950-1999, men uten navneopplysninger for de første tiårene, finner jeg følgende kandidat:Tonette Andersson (f. 04.mar.1884 i Norge, d. 29.jan.1977). Enke fra den 29.des.1925. Tonette var ved sin død kyrkobokförd i Härslöv, Landskrona kommun, Malmöhus län og var mantalsskriven (1974) på samme sted. Siste adresse var Härslövs Pensionärshem, 260 30 Vallåkra. Hennes svenske personnummer 18840304-4103.Dessverre står ikke nærmere opplysninger om fødested oppgitt i min kilde, men det vil du kunne få fra den svenske kirkebokføringen. Vet ikke om dette befinner seg på det enkelte prestekontor eller er avlevert til landsarkivet ennå for Malmöhus' vedkommende.Lykke til!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen takk Marius .Det tyder på at hun var gift Anderson.Er Malmøhus et distrikt? Kanskje jeg kan låne kirkebøker på fjernlån hos ...Mormonerkirken ? ...Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Bjørg!Malmöhus er et län, hvilket man vel kan si omtrent tilsvarer vårt fylke.Svenske kirkebøker kan så vidt jeg vet fjernlånes ved et hvert norsk bibliotek da Norge og Sverige har en avtale om dette. Lurer på om det ikke er SVAR som distribuerer lånene. Men det er jo ikke sikkert Tonette alltid bodde på samme sted, så det kan fort bli som å lete etter nålen i høystakken. Du må begynne i riktig ende, i dette tilfelle ved hennes død, og lete bakover. Men dette er nok for nytt til å kunne lånes inn via fjernlån. Derimot skulle det ikke være noe problem å få opplysningene. De svenske personsekretesslovene er langt mindre strikte enn de norske.Problemet ligger snarere i at etter at Svenska Kyrkan ikke lenger er en statskirke mener jeg å vite at deres ansvar for å svare på slektsforskningshenvendelser har blitt forandret. Dessuten er en prosses med å levere inn alt kirkeboksmateriale til det aktuelle landsarkivet i gang, men har kommet ulikt på ulike steder i landet.Det fantes i Sverige noe som heter 'personakt' og som gir alle kjerneopplysninger om en person. Disse forvares såvidt jeg vet på det lokale landsarkivet. Du finner sikkert lenker til de ulike landsarkivene, deres praksis med å svare slektsforskere per brev med videre om du søker litt her på nettet.Har du forsøkt å legge inn en etterlysning på Anbytarforum forresten? Kanskje du med de opplysningene du nå har fått, kan få noen til å gjøre dette konkrete oppslaget for deg, sjekke dødsannonser med videre?MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

hai. Ja jeg har lagt ut en etterlysning på Anbytarforum ,men om det blir success gjenstår å se, men tusen takk for tipset.De opplysninger jeg har fått virker veldig troverdige i alle fall. Stod det ikke hva mannen het til fornavn?...Hilsen BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Bjørg Myhre

Hei. Det har gått lang tid med dette tema, litt videre har jeg kommet. Hvis noen har mulighet å søke opplysninger i Sverige, Det gjelder sønnen til Tonetta, Joel Teodor Olsson født 9 nov 1909. Jeg tror han har ei søster som het Ebba og er født 4 mars 1912, i så fall er hun født på sin mors fødselsdag.Siden Tonetta heter Anderson da hun dør har hun kanskje vært gift to ganger? Er det mulig å søke fritt i kirkebøkene i Sverige?MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Fra Sveriges dødbok 1947-2003:19091109-4233Olsson, Joel Teodor(Inga adressuppgifter)Död 6/9 1983.Kyrkobokförd (1974) i Örja, Landskrona kn (Malmöhus län, Skåne). Personen är 'på församlingen skriven' eller är 'utan känd hemvist'. Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 9/11 1909 i USA.Frånskild man (16/3 1950). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Landskrona, Landskrona kn (Skåne län, Skåne) Härslöv, Landskrona kn (Skåne län, Skåne)Födelseförsamling i källan: USKällor: RTB 83 / SPAR 90 Han oppgis å være født i USAFlere mulige kandidater til EbbaIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Myhre

Hei. Det var inter. at han var født i USA, jeg har hatt en mistanke om det , Tonetta melder utflytting fra Ådalen i 1904 samtidig med resten an familien. Men jeg har ikke funnet henne på båten over. Ebba blir gift med Ernst Persson, de bor i Sæby ved død. Tusen takk- Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej!Joel Teodor Olsson ligger begravd på Säby Kyrkogård, Kv B nr 99 (urna), i Landskrona Församling.I samma grav ligger även Thonetta Andersson född Nilsson, Ebba Persson och Ernst Persson.HälsningarSusannPs: Det är väldigt sällan jag är inne och kikar här på brukarforumet så jag kan inte garantera att jag hittar detta ínlägg igen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej!Joel Teodor Olsson ligger begravd på Säby Kyrkogård, Kv B nr 99 (urna), i Landskrona Församling.I samma grav ligger även Thonetta Andersson född Nilsson, Ebba Persson och Ernst Persson.HälsningarSusannPs: Det är väldigt sällan jag är inne och kikar här på brukarforumet så jag kan inte garantera att jag hittar detta ínlägg igen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Och här har du Tonetta:18840304-4103Andersson, TonetteHärslövs Pensionärshem260 30 Vallåkra(Boendeadress 1 nov 1970)Död 29/1 1977.Kyrkobokförd (1974) i Härslöv, Landskrona kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 4/3 1884 i Norge.Änka (29/12 1925). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Landskrona, Landskrona kn (Skåne län, Skåne)Födelseförsamling i källan: NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Fra Sveriges dødbok 1947-2003:Ebba oppgis også å våre født i USA19120304-4100Persson, EbbaHemmansv 17 261 91 LandskronaDöd 22/2 1993.Folkbokförd (1974) i Säby, Landskrona kn (Malmöhus län, Skåne).Född 4/3 1912 i USA.Änka (2/5 1983). -------------- Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Härslöv, Landskrona kn (Skåne län, Skåne)Födelseförsamling i källan: USKällor: RTB 93 / SPAR 95Ernst Persson:18991013-3512Persson, Ernst EgonTalldalsv 5/Åkerlund 291 65 KristianstadDöd 8/2 1988.Kyrkobokförd (1974) i Degeberga, Kristianstads kn (Kristianstads län, Skåne). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 13/10 1899 i Degeberga (Kristianstads län, Skåne).Änkling (5/2 1983). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Degeberga, Kristianstads kn (Skåne län, Skåne)Födelseförsamling i källan: DEGEBERGA (Kristianstads län)Källor: RTB 88 / SPAR 90 Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.