Gå til innhold
Arkivverket

[#17215] Ritzerou


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Er det noen som har jobbet med slekten Ritezou (forskjellige skrivemåter) i Bergen rundt år 1700.Jeg har kommet til at Arnt(skomaker) ca. 1640-1709, Christoffer ca. 1645-1702(baker) og Claus ca. 1650-etter 1704(baker) Ritzerou må være sønner til Christoffer Ritzerou død før 1675. Hans enke bodde i rode 21 i 1675 (koppskatt). Det bodde en Christoffer bager i rode 21, og med tanke på to av sønnenes yrker, er vel det Christoffer Ritzerou. Det er også en Christoffer Clausen, fra Svenborg, som tok borgerskap 17.6.1638. Kan det være ham ?Det er mulig jeg har oversett noen, pga mange stavemåter for etternavnet, men vet noen hvor disse kom fra ? Det er en by i Mecklenburg-Vorpommern som heter Ritzerow, finnes det noe bevis for at denne familien kom derfra, rent bortsett fra navnelikheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Stein!Jeg har Berte Arentsdatter Ritzerov begravet 1.des.1738 ( gm Svend Hammer f. Skåne i Sverige) Mulig da Berte er datter til Arnt skomaker??? :o)mvh, Gurli Heimsbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Hvor bodde Berte Arntsdtr Ritzerov og Svend Hammer, og hvor døde hun ? Har du noen flere opplysninger om dem og deres barn ?Hun er datter til Arnt Christoffersen Ritzerou og Lisbet Jansdtr. Hun er nevnt som datter av dem i koppskatten i 1683. Her er hun nevnt foran søsteren Anne som er født i 1670 (dpt.29.11.1670 NK), og må vel derfor vøre født før 1669 (forutsatt at de eldste ble oppført først.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Det jeg har er: Svend Hammer f. Kristianstad, Skåne Sverige gm Berte A Riterov barn: Arent 1697, Lisbeth 1702, Maria 1704 og Berte 1705. Min tipp er Maria f.1704 hun ble gift med Johan C. Henitze g.20.6.1728 KK, de hadde barna: Birgitte Marie 1731, Anna Maria 1729, Gregorius Christopher 1734 - min tipp her er Birgitte Marie som ble gift med Sivert Bastians. Stabell f.1732 de giftet seg 13/3 1757 DKJeg har ikke skrevet opp hvor de bodde, vet ikke om jeg har funnet det - Berte døde i 1738 begravet 1 des.1738 i Korskirken.mvh, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Jeg tror også at de hadde Margrete dpt. 8.10.1700 KK. Det står riktignok Sven Hauger og Berte Arntsdtr, men det er sikkert en transkripsjonsfeil for Sven Hammer. Det finnes ingen andre som heter Sven Hauger, og årstallet passer mellom Arent og Lisbeth. Hun ble gift med Henrik Henriksen 25.3.1727KK, og ved dåpen til et av barna står mors navn Margrete Svensdtr Hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei igjen!Er dette direkte aner til deg, og hvis hvilken linje følger du???? Jeg har ikke 'orsket' noe særlig på disse etter jeg fant Berte for ca 2 år siden....mvh, Gurli :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Hei.Jeg stammer ikke (så vidt jeg vet) fra Ritzerou'ene i Bergen, de er en 'hobby'.Jeg stammer b.la. fra David Isaksen Middelthon og Bodil Jansdtr. Meyer som bodde i Bergen på samme tid. Et forsøk på finne hennes avstamming har gjort at jeg har nøstet litt i forskjellige Bergensborgere i perioden 1670 - 1720Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei igjen!!!Jeg har også mange Meyer i min slekt faktisk!! Kanskje vi har samme aner alikevel :o)Det er spennende med denne byen synes jeg - mange foreskjellige opphavs land osv. Mange historier, og mye kilder som jeg forstår - jeg har ikke studert veldig nærme det har sitt utspill i at min hjemme situasjon gjør til at jeg har begrenset tid - som gård, hus og 5 unger!! og ikke minst en mann ;o) han jobber borte itillegg til gården så da blir det mye jobbing hjemme på meg.Min mor er født i Bergen , så jeg har ganske nærme relasjoner til byen, jeg har ikke vært der siden 1981 likefør min oldemor døde - og da var jeg bare 9 år!! Men jeg kribler i hele meg etter og få kommet meg dit og studere mine aner og ikke minst se i arkivene, kanskje mange av de plassene de bodde fremdeles er der osv. men før jeg kommer meg dit må jeg forske masse - det er mange adresser og plassere som jeg da ikke har fått tid til og lete etter enda - masse snadder forhåpentligvis!! :o) Jeg har mange 'mestere' innenfor forskjellige grener og da kanskje man finner endel kilder ang dette - noen hadde også butikker osv.MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Hei TerjeNei, jeg har ikke funnet faren til Bodil Jansdtr enda. Men med tanke på at hun og David Isaksen Middelthun blandt de fem første barna (Jan, Isak, Marte, Abraham og Karen) har kallt opp tre av de kjente besteforeldrene, Jan, Isak og Marta, går jeg ut fra at Bodils mor heter Karen. Da kan vi lete etter Jan Meyer g.m. KarenMen jeg har kommet til (jobber utfra) at hun antakelig hadde følgende søsken : Jan, Nils og Agnethe. Dette har jeg kommet til som følger :Hennes datter Bodil Davidsdtr Middelthun giftet seg meg Nils Jansen Meyer. De måtte ha kongebrev da de var beslektet i forbudte ledd. Hvis de var søskenbarn var Nils' far Jan Meyer(g.m. Katrine Esman) bror til Bodil Jansdtr. og dermed en JansenNils Meyer (-1754) er fadder for ett av Jan Jansens barn, og er kanskje bror av ham.Agnethe Jansdtr Meyer (kalles en gang med hele navnet, og en gang uten farsnavn) er fadder for 2 av Bodils barn og er kanskje søster av henne. Hun er ikke identisk med Agnethe (Christoffersdtr) Meyer g.m. Jan HansenDet er hva jeg foreløpig ha kommet til. Som sagt så er det spekulasjoner. Jeg holder fortsatt på å nøste i Meyer'ene, det er så mange av dem.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Hei Stein. Jeg skal sjekke litt mer i mine notater hjemme mot det du har satt opp her. Jeg er temmelig sikker på at det er nær forbindelse mellom den Jan Jansen jeg har som er gift med Wenche Benonisdatter Echof og Bodil Jansdatter Meyer gift med David Middelthun. David Middelthun navnet går igjen i deres barn og faktisk også i neste ledd.Disse hadde såpas med navn og velge mellom at de ikke uten videre oppkaldte barnene med andre kjente personers navn.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.