Gå til innhold
Arkivverket

[#17216] Olga Olaisen, født 1889 i Bergen


Gjest Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Hjelper en venninne med litt slektsforskning,og lurer på om noen vet noe om foreldrene til Olga Olaisen, født 24.07.1899 i Bergen. Moren skal hete Henrikke (Larsen ?) og om faren vites ikke annet enn at han heter Olai. Olga ble visstnok adoptert av Henrikkes søster som bodde på øya Bareksten i Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er ho i kyrkjebok-registeret:121180 002 2407 1889 1108 Olga Amanda Ugift Sømand Olai Gotskalk Andersen Hop Dampskibet Betty af Bergen 1870 1862 Hendrikke Lorentze Larsen Barreksten u k Moders bopel: Arbeidsanstaltens Fattigafdeling PL 1889Men kven denne faren er, og kor dette 'Hop' er, har eg ikkje funne ut av. Han er ikkje registrert i dei kjeldene eg har tilgjenge til korkje på Hop i Fana eller på Hop i Askøy. Det næraste eg kjem er ein Olai Andersen i Kjøkkelvik 1875; han reiste til Amerika og var fødd i Hosanger. Men eg tvilar på at det er han som er faren. Kan hende Olai Gotskalk Andersen Hop berre er eit oppdikta namn - dei var flinke til det, sume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Takk for hjelpen! Det stemmer at hun var født 10 år tidligere, det var en trykkleif fra min side.. Angående faren hennes får jeg snakke mer med mine muntlige kilder, men det ser bra dette!Moren til Olga, Henrikke Larsen fikk forresten en sønn(Petro) med Jonnemann som igjen var sønnen til Madam Felle i Bergen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Mulig jeg har misforstått, men er den Henrikke Larsen f. 1862 som bor Bareksteneset i 1900 moren til Olga? (Her snakker vi altså om samme adresse som søsteren Anna og datteren bor.)Lenke (Lenken som Laila fant)I såfall er det jo litt rart at datteren ikke er i samme husholdning som sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.