Gå til innhold
Arkivverket

[#17222] CHRISTIAN KORTNERS kone hvem var hun.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Er der noen som kan hjelpe meg med Christian Kortners kone?. Har satt i flere dager og lett i kirkebøkene om jeg kunne finne henne. Kan ikke finne dem gift i Kongsberg, men jeg har 2 barn døpt der: 1.Anne Dorthea, dp. 10.03.1767, og hennes fadrer er: Didric Fenæset? Inger Marie Darbo, Maren Olsdtr. Fenæs, Povel Hanssen Brenne, Hans Jørgen Hartvidsen, og Gabriel Hans-Jocumsen Schielbach. Så fikk jeg fra statsarkivet på Kongsberg rett fødseldato på sønnen Christian Christiansen Kortner døpt 21.03.1769, da er faren nevnt sal. Christian Kortner, han døde 11.ejusd, (den glemte jeg å sjekke idag) 1768 gravl. Christian Hans Martinussen Kortner 48 år, gift mann, også står det v. Bautz. Nå vet jeg at hans sønn Christian født 1769 gifter seg med Else Cathrine Danielsdtr. Bautz, men hvor navnet Bautz har med Kortners dødsfall å gjøre vet ikke jeg. Er der noen som leser skifter fra Kongsbergområdet, eller finnes det noen annen måte å finne Kortnes kone!! Jeg har kun 2 dager til, så må jeg sende filmrullene fra meg igjen, kan noen hjelpe?Fortvilet SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,Jeg har notert at Christian Hans Martinusen Bautz e. Kortner var gift 3.2.1753 med Elisabeth Gabrielsd. Housdorpher.Foreldrene til Christian var Hans Martin Danielsen Bautz og Dorthe Kristiansd. Kortner. Christian brukte altså morens navn, mens hans søsken (Anna Dorothea f. 1732, Maria f. 1734 og Jørgen Norman f. 1737) har jeg bare registrert med navnet Bautz. Ifølge manntallet for Sølvverket 1732 var Hans Martin 36 år, bergsmed (som så mange andre i Bautz-slekta), gift og hadde 3 barn.Dorthe Kristiansd. Kortner giftet seg 2. g. i 1747 med Ingebret Jonsen Kolstad, så Hans Martin døde en gang før den tiden.Hans Martin var trolig barnebarns barn av Hans Bautz som i 1653 oppdaget en av sølvverkets store gruver, 'Gottes Hülfe in der Noth'. Hans bror Andreas er min tip-tip-.....oldefar.Gabriel Hausdorpher (Hausdørffer) er også nevnt i 1732-tellingen. Han var 38 år, født på Kbg., overstiger, gift og hadde 1 barn.Detter er hva jeg hadde så langt. Jeg skal se om jeg finner mer seinere.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo til deg Bjørg.Det var fantastisk at du hadde så mye til meg om Kortner. Er der eldre kirkebøker fra Kongsberg enn de jeg har her borte, tror de begynner med døpte ca 1756?? Jeg har lenger nedover på Bautz enn Kortner og har funnet noe på Withard på family-search. Jeg trodde v.Bautz ved Kortners død kanskje var en henvisning til hans kone, men at det var han selv hadde jeg overhode ikke kunne tenke meg, til tross for mye rart som dukker opp når du holder på med dette. Jeg tar en tur på bibl. i morgen ettermiddag, og kan hende noen timer fredag ettermiddag. Er der noe mer for meg å finne igrunnen, må vel i eldre bøker nå?Hilsen SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Kirkebøkene på Kongsberg starter omkring 1690. Men de eldste bøkene er mangelfulle, og dessuten vanskelig å lese.Jeg fant et par Housdorphere til i databasen min: Morten Gabrielsen H. var 7.9.1765 fadder for Agnethe Danielsd. Bautz, datter av Daniel Henriksen Bautz, som igjen var sønn av Henrik Danielsen, trolig bror til Hans Martin. Og Gabriel H. var 5.4.1738 fadder for Malene Kristine Andreasd. Bautz, datter av Andreas Danielsen som vel også var en bror av Hans Martin.Jeg fant ingen Housdorpher eller Gabriel i sølvverksmanntallet fra 1711, og heller ingen Kortner.Forøvrig har jeg ikke helt oversikt over de eldste generasjonene av familien Bautz (før o. 1710), så hvis du har noe tar jeg gjerne imot.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Bjørg.Her får du de eldste leddene jeg har, og ellers har jeg funnet en del med samme navnene men har ikke fått satt dem sammen i rett rekkefølge. Christian Christiansen Kortner (sønn av Christian Hans-Martinussen Bautz-Kortner) blir gift 21.05 1796 med Else Cathrine Danielsdtr. Bautz, døpt 28.01.1768 Kongsberg, og hun er datter av Daniel Henricsen Bautz dp.03.07.1729, og han igjen er sønn av Henric Christopher Danielsen Bautz, gift med Maren Jacobs, har ingen dato på dem. Else Cathrine sin mor er Lisbeth Sophie Baltzarsdtr. Withard, dp. 23.10.1731, og hun igjen er datter av Baltzar Baltzarss. Withard og han var gift med Agnethe Fridrichsd. Jeg har noe mer på Baltzar Withard, finner det fram, så får du det litt senere. Min Mail adr. sol.johannessen@c2i.net, bruk den om det er noe. Igjen må jeg få si tusen takk.Morgenhilsen SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Sol og Bjørg :o)Jeg ser dere nevner Dorte Christiansdatter Kortner, som var gift med Ingebret Jonsen Kolstad og Hans Martin Danielsen Bautz.Jeg stammer fra Dortes søster Berthe Christiansdatter Kortner, som det var skifte etter på Kongsberg 5.oktober 1767.Berthe var gift med Peder Levinsen Lamerts/Lammerts, som døde på Kongsberg 17.juni 1763.Det er deres datter Anna Sirine Pedersdatter Lamerts f. 17.november 1733 på Kongsberg, som fører videre til meg.Anna Sirine ble gift på Kongsberg 7.februar 1756 med Jochum Didrik Thommesen Gunnes.Vet noen av dere hvem som var foreldrene til Dorthe og Berthe Christiansdatter Kortner?Jeg har prøvd å lete gjennom det meste på skifter i Kongsberg, men har ikke blitt særlig klokere, så jeg er veldig takknemlig for all hjelp.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Rigmor. Jeg skal se om jeg har noe om hun, din formor. Dette er bortlagt nå, 6 år siden, men manus på pc, skal se hva jeg finner i week-enden. Mvh. Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Rigmor og god morgen.Jeg hadde dessverre ikke mer enn det som står ovenfor her innskrevet, har ikke funnet vigsel og andre barn i Kongsberg, eneste er at ene etterkommer med familie er i Porsgrunn. Så også i kirkebok for Kongsberg at flere rundt Kortner oppgir Røros, kan de ha arbeidet i gruvene der i perioder, vi får lete. Dette er min svigerinnes familie i Porsgrunn. God hilsen fra Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Sol :o)Takk skal du ha for at du kikket etter. Jeg får prøve å myse litt mot Røros og se om jeg finner noen forbindelser.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.