Gå til innhold
Arkivverket

[#17229] Syverstad i Asker


Gjest Hæge Aas
 Del

Recommended Posts

Kjenner noen til familier som bodde her fra ca. 1840. Min oldefar Peter Eriksen giftet seg med en svensk dame Elise Marie Svendsdotter, men det er ingen opplysninger tilgjengelig vedr. henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet bare at Syverstad noen år tidligere var eid av major Jacob Krefting. Han døde i 1805, og det er mulig at sønnen Andreas overtok, men her er mine gamle notater noe uklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg lurer litt... du nevner oldefar, og vil tilbake til 1840? Jeg finner en Peter Eriksen der i 1865 - 13 år. Er dette din oldefar?LenkeDet er da så mange som 49 personer der fordelt på flere selveiere. På den ene gården er det to svenske tjenestepiger...Det finnes bygdebok for Asker. Har du sett der? Biblioteket i Skien kan låne den inn for deg, evt at du ber noe her om å gjøre oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!Jeg har notert at Syverstad ble solgt av major Sørlie til Erik Larsen (født 1756 på Grav i Røyken) den 29 juli 1805 for 9000 rdl. Kilden er Askerboka side 247.Den Peter Eriksen som er nevt over i innlegg 3 er sansynligvis barnebarn til Andreas Eriksen (post 1548 i FT 1865). Andreas er sønn av Erik Larsen som kjøpte Syverstad i 1805... Kan godt se etter i Askerboka om det behöves, men har den ikke her nå... og jeg tviler på om det står noe om Elise Marie der...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon C. Walter

Syverstad og dets eiere er detaljert omtalt helt tilbake til 1600-tallet i boka 'Asker' av Halvard Torgersen, Grøndahl & søn, annen utgave 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Peter Eriksen og E.M. Svendsdatter får ingen barn i Asker 1800-78. Det står ikke stort i Askerboka under Syverstad, og de er ikke nevnt der.En enke Elen? Maria Svendsdt., Reistad i Asker døde 13/10 1843 85 år gammel. Det er det nærmeste jeg kommer 1800-78.Siden du har innlegg her må de jo ha fått barn, men hvor og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hæge Aas

Jeg har sporet min oldefar, men er i grunnen mer interessert i hvor hans kone kom fra. Det var interessant med de svenske tjenestepikene.. Peter og Elise Marie var bosatt i Kristiania i 1875, hvor de fikk døtrene Sigrid(1875) og Hansine (1877. De dro sannsynligvis videre til Porsgrunn hvor Hulda (1882)er født. Resten av barna Valborg (1887), Petter (1888-min bestefar), og Hjalmar(1890) er født i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hæge Aas

Syverstad Jeg har også prøvd å finne det i kirkebøkene som ligger på nettet for Asker,men de finnes ikke der. Sannsynligvis har de giftet seg i Kristiania. Hæge Aas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.