Gå til innhold
Arkivverket

[#17232] Milorg, sabotasjeaksjoner 1940-1945


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Min bestfar (1917-1979) var i Milorg under krigen, og var involvert i sabotasjeaksjoner.Han ville aldri snakke om dette, men i ettertid er det funnet papirer som tyder på planlegging av en slik aksjon mot en bensinstasjon(?) på Teisen eller Økern i Oslo. Det er også sagt (muntlig overlevering) noe om en aksjon mot skip(?) i nærheten av Larvik.Er det noen som vet om det finnes noen mulighet til finne ut mer om dette?Jeg har tilgang til hans Milor nr, fangenummer etc fra en liten statue/plakett; en marmorfot med en modell av en stengun. Kanskje noen vet hva dette er og i hvilken forbindelse denne ble tildelt?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Heimefront-museet finst jo i Oslo; dei bør jo vite noko. Elles finst jo 'hanfars sjølv', Jens Christian Hauge, tillike med Gunnar 'Kjakan' Sønsteby, framleis oppegåande inne i hovudstaden - så vidt eg veit. Dei veit nok det dei vil vite om dette. Du kan jo ta ein telefon til ein av desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I forrige uke fikk min mor materiale om sin onkel fra Hjemmefrontmuseet. Svært interessant kopi av den/de rapport/er onkel Niels skrev etterpå, samt kopi av noe som liknet på kartotekkort. Jeg nevner dette som en oppmuntring til å ta kontakt med dem. -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Milorg D.13 hadde et stort sabotasjeapparat, med mange aktive jegere på flere plan. Tor Arne Barstad, 'Sabotasjen i Oslo-området 1944-45', Oslo 1975, er meget god bok om emnet. Den inneholder også en liste over alle aksjoner. I fall din bestefar var veldig aktiv, er han nok nevnt i 'Milorg D. 13 i kamp'. Den har jeg ikke for hånden, men er på alle bibliotek. Det var flere aksjoner mot bensinlagre og bilverksteder. Hjemmefrontmuseet har rapportene, men de trenger nok noen flere detaljer. Milorg D.13 var en stor organisasjon, og for eks. Hauge og Sønsteby vil ikke kjenne enkeltpersoner, med mindre de kjenner disse fra før eller etter krigenMed vennlig hilsenKåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

OBS! Det går litt fort i svingene. Du har jo hans jegernr.? Dette viser nøyaktig hvilken tropp han tilhørte. Da er det jo mye lettere. Han var også fange ? Da er han jo i fangeleksikonet. Det finnes på alle bibliotek. Dette går sikkert bra.MVS Kåre Petter Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Sitter med boken Milorg i stor-Oslo / Distrikt 13's historie skrevet av Terje Diesen. Jeg kan godt titte litt i boken for deg, men jeg trenger et navn å lete etter.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei alle sammen, og takk for interessen og innspillene.Min bestefar het Hans Thorsen, også kjent som 'Smøla'. Det er mulig han fikk dette tilnavnet under krigen. Om du kunne sjekke i boken, Øyvind, ville jeg bli veldig glad.Norsk Krigsleksikon var svært interessant, og jeg lurer på om ikke en brikke falt på plass med hensyn til at han hadde hatt et fangenummer: I 1940 var han i Gloppedalsura, og jeg leste at de soldatene som var der overga seg, og ble hold som fanger en stund.Han dro hups-stups til Sverige med familien en gang i løpet av 1944. Er ikke sikker på når, vet bare at det skjedde med båt. Min mor var bare et spedbarn og husker derfor ikke noe av dette. Hadde han blitt tatt i denne fasen av krigen, og i forbindelse med aksjoner hadde han vel neppe blitt sluppet igjen?Etter å ha snakket med min mor i dag (hun har papirene jeg nevner i innlegg (1)), korrigerer hun meg på at det var på Teisen omtalte aksjon skulle foregå; et tegnet kart viser Sinsenveien og at det helt sikkert dreier seg om en bensinstasjon.'Smøla'var forøvrig aktiv i Arbeidernes Idrettsforening (el lign) før krigen. Ut i fra hva jeg vet om hans politiske sympatier, kan han ha vært involvert i f eks Pelle-gruppa, -men da ville han kanskje ikke ha hatt et jægernummer i Milorg? En sånn tilknytning kunne kanskje forklare hvorfor han ikke ville snakke om det senere; NKP sympatier var vel ikke noe man 'flagget' på 50 og 60 tallet.Jeg er uansett veldig nysgjerrig på hva han kan ha vært med på og opplevet, -og som desverre kom i en skremmende 'revy' de siste dager av hans liv.Jeg har ikke tilgang på de nevnet Milorg- og fangenummer her jeg sitter nå, men vil ha disse når jeg kontakter Hjemmefronstmuseet. (Oppmuntringen fungerte Jarl V.!)Tusen takk igjen,Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

5.02.45 Sinsen Bilprøveanstalt. Maskiner/biler ble ødelagt. 6 jegere fra Aks. 13000 deltok. Aksjonen var velykket. Dette i følge Barstad. Barstad er autoriteten. Han har også skrevet en bok om 'Pelle-gruppa' Hjemmefrontmuseet er sikkert behjelpelig.Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Takk for at du sjekket,Lurer på hva 'Aks. 13000' står for, og om det står at Pelle-gruppa var involvert i denne aksjonen på Sinsen?Min bestefar kan nok ha vært med i planlegging av denne aksjonen, men ikke gjennomføringen hvis min mor har rett mht at de flyktet til Sverige i 1944.Når jeg tenker meg om står det også et flyktningenummer på den tidligere omtalte plaketten. (Som jeg begynner å lure på om han senere har fått av 'kompiser' i fagbeveglesen eller noe, den er Emaljert og bestefar var klubbformann på Emaljeverket i mange år. (Det finnes nok en 'mappe' på han et sted..)Finnes det også et register over flyktninger til Sverige?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Aks. 13000 var den del av D.13(Stor Oslo)s virksomhet som arbeidet med sabotasje. Dette var Milorg. Det kan godt tenkes at Pelle-gruppa også utførte en aksjon på Sinsen, men de utførte langt færre aksjoner. D. 13 virksomhet var omfattende og svært velorganisert. Mange kan ha vært med uten fysisk å ha 'sabotert'. Det finnes et stort arkiv om flyktningene på Hjemmefrontmuseet.Ellers tror jeg 'Arbeiderbevegelsens Arkiv' har opplysninger om din bestefar, siden han var klubbformann. Jeg er klar over at dette faller litt utenfor emne slektsforskning, men det var ellers påfallende mange motstandsfolk i Oslo, som faktisk var 'i slekt'MVHKåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Jer er enig i at dette er en digresjon, men det er jo for så vidt også en del av mange slekters nyere historie som bør samles for etterslekten. - Og; minst to av min bestefars svogre var 'sammen med ham under krigen'. Mine besteforeldre traff hverandre da. ;-)Jeg takker for all hjelp og informative innlegg, nå har jeg masse å jobbe videre med.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket og fant iallfall boka Milorg i Stor-Oslo, Distrikt 13s historie av Terje Diesen, Orion forlag 1997.Fant ikke Hans Thorsen/Smøla i registeret i Milorg i Stor-Oslo.Per Røed har også skrevet en bok om D13.Det burde vel være mulig å få lånt bøkene: Milorg i Stor-Oslo, Milorg D13 i kamp og boka av Per Røed på bibliotekene. Og så har du jo bøkene til Max Manus.Vil ellers anbefale at du selv tar en tur og ser på utstillingen i Hjemmefronmuseet på Akershus festning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

Etter å ha lest artikkelen i Aftenposten lørdag 6. september i 2008 vedrørende historiker Olaf Njølstad funn i Jens Chr. Hauges private og ukjente arkiver, begynte jeg å tenke omkring min fars tjeneste i Milorg. Hva var han og mange andre med på 'in worse case' Arkivene som er funnet vil bli holdt hemmelige og derfor blir det vel umulig å finne ut om grupper og enkelt personer, som var med på sabotasjer og likvideringer.Jeg har funnet milorg merke med det norske flaggets farger og nr. 13112. Kan nummeret fortelle mer om hvilken gruppe og hva denne hadde som formål?Min far, født i 1915, døde i 1994. I tillegg har jeg funnet jakke og luemerker med H7. Jeg mener det foreligger en diplom et sted med takk for deltagelsen.Jeg ble fortalt en gang at gruppen arbeidet med en sabotasjeplan, som gikk ut på å ta livet av Terboven ved hans ankomst til Oslo. Planen ble ikke gjennomført på grunn av senrisiko med reprisalier m.v..Jeg ble også fortalt at gruppen skulle ha møte et sted i Oslo og at de like før møtet skulle avholdes fikk beskjed om et en var blitt skutt av tyskerne. Meldingen reddet de øvrige.Gruppen min far tilhørte bestod primært av brytere og boksere knyttet til IF Ørnulf i Oslo. I frigjøringsdagene var de i polititroppene og ble utstyrt med automatvåpen. Min far var med på et forsøk på å arrestere daværende idrettsminister Stang i hans villa i Prinsesseallen på Skøyen, men har var ikke tilstede i huset. En tungvekstbryter og min far var alene om arrestforsøket og var utstyrt med våpen. Fru stang ble beordret til å fremskaffe nøkler til garasjen og min far og hans kammerat kjørte bilen ifrå Skøyen og opp til en fangeleier på Etterstad.Min far fikk en trøkk etter krigen og slet med depresjon i spesielt ett år. Min take er om han kunne ha fått en reaksjon på forhold han var med på og som han ikke sa noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Tilføyelse:Jeg fant et takksigelsediplom, undertegnet av forsvarssjef Olav X, Olav Lokkin sj./13112 og Lorentz W. Brinck, distrikstssjef for D. 13.321/13112, Bjarne Engh, har tjenestgjort i Hjemmestyrkene i Oslo og Omegn Distrikt fra april 1941 til 15. juni 1945. Norge takker Deg for Din innsats i Frihetskampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.