Gå til innhold
Arkivverket

[#17237] Lars Larsen Coja f. ca 1733. Åagårdstrand?


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

På FamilySearch/IGI finner jeg Christian Larsen, døpt 22.02.1782, Borre. Far: Lars Larsen. Mor: Marta Knudsdatter. Ingen flere opplysninger. Kirkebok for Borre er oppgitt som kilde. Jeg fant ikke Hans der.'Coja' er et rart navn (ser det står på ham i FT 1801). Det kan ikke være i betydningen 'koje' - f.eks. at han bodde i 'Larsen-koja'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette gjertsen

Ja, jeg er også interessert i Coja-navnet. Både sønn og sønnesønn bruker etter det jeg er kjent også dette navnet. Christian Coja Larssen f 1812 (skipper) og Christian Coia Larssen f 1781. Er det forresten ikke vanlig at barn i denne tiden bruker farens etternavn som slektsnavn. Hvorfor heter ikke da yngste Christian Christiansen som etternavn??Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan Coja være et spansk eller italiensk navn? Det rimer jo ikke med Lars da men...Har du sjekket i bøkene om gullsmeder. Er ikke sikker på om Vestfold er med, men muligheten er der. Har funnet mange opplysninger/personalia om andre gullsmeder i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Hvem Lars Larsen Cojas foreldre var vet jeg ikke. Han kan være født mellom 1733 og 1737 fordi han i 1801 er oppgitt å være 68 år og ved hans død i mars 1802 65 år. Alder i folketellingen er ofte unøyaktige. Han bodde en tid (1778-ca.1782) på nordre Bergan i Borre, flyttet så til Åsgårdstrand hvor han bodde under Nygårds eller Grevens grunn. Larsen var første gang gift 1761 med Maria Elisabeth Blix f.1720 død 1776 og datter av Thomas Olsen Blix Stusrød i Slagen. Gift pånytt 14.mai 1777 med enken Marthe Knudsdatter Bergan. Hun hadde kort tid vært gift med Hans Pedersen nordre Bergan i Borre. Hun døde i 1793 og skiftet etter henne ble holdt 10.august 1793. Lars og Marthe hadde følgende barn: Karen Marie f.1778 Hans Jørgen f.1779 Christian f.1781 Fredrik f.1788 Jeg har ikke sett i kirkeboken for Slagen under hans 1.giftemål, det kan kanskje være noe å hente der. Hvilken forbindelse skulle det være mellom Coja og Ormestad i Våle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette gjertsen

Hei.Tusen Takk for hjelpen. Nå fikk jeg i hvertfall koner, barn og ekteskap/folovere. Litt mer og gå ut i fra. Når jeg søkte på foreldresøk på fam. search, dukket det også opp 1 barn til?? Grete dpt 5/12-1784. (kan jo være galt da).Det med Olumstad var bare ett innfall. Vet at det er en ' missing link' mellom min samboers og min familie. Vet at det er en forbindelse ett eller annet sted innen Olumstad-slekten. Men vet bare ikke helt hvor. Min og min samboers bestemødre har vært sammen på slektsstevne en gang, men de kan ikke gjøre rede for forbindelsen de heller. Så dette var nok bare ett 'skudd i blinde'Finner ikke noe i Borre- boken under Bergan.Skulle det dukke opp noe mer....er det bare bra!Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du søker etter etternavn Koya i Norge på FS får du opp en merkelig ting. Inger Larson fca. 1830, Koya, Onsø, Østfold. Død ca. 1849. Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal tyde det, men navnet Lars er med i bildet i det minste. Så det er kanskje en senere slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Mette Gjertsen

Roter fortsatt litt med det her jeg.Gullsmed Lars Larsen og hans andre kone Marthe Knudsdatter får bla. sønnen Christian i 1781. Regner med at Christian muligens er født i Borre eller i Slagen i Vestfold.Er det noen som vet hvem Christian Larsen f 1781 ble gift med. Og i tilfelle hvor mange barn de fikk??Kanskje ikke veldig mye å gå på bare med diffuse årstall og steder, men kanskje noen sitter inne med mer info?? Mvh Mettte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Christian Coja Larsen døpt 22/2-1781 i Borre kirke. Bodde fra slutten av 1700-tallet til han døde 9/3-1863 i Åsgårdstrand. Var sjømann, fra 1806 styrmann/coffardiskipper. Eide Skibrekk (Slagen) br.2 1826-1838 og en part av s.Kjær 1817-1826. Gift 6/12-1805 med Karen Mathea Mikkelsdtr. døde før 1835. Barn: Lars f.1805, Hans Mikael f.1811, Christian f.1812, Olavus Friderik f.1815, Nicolai f.1817, Jørgen Edvard f.1821 omkom 1939 ved Åsgårdstrandskonnerten Tritons forlis, Mathea f.1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Tusen takk igjen Rolf.Fant At en Christian Larsen var gift med Karen Matea på Fam search, men var ikke sikker på at dette var riktig, men da var det jo det. Dette var kjempemye flott informasjon.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Da regner jeg med at det er datteren Mathea Christiane f 1824 som ble gift med Carl August Folcker. (Ordfører 1860-1878 Kilde: Borreminne 1989)Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Ja det er det, de giftet seg 1/1-1859. Mer utførlig om de, finner du i min artikkel om Grevens grunn 9 i Borreminne 1989.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Gjertsen

Hei igjen.Ja det er det jeg har lest. Har ikke tenkt på at det er du som har skrevet den artikkelen før. Men burde jo kanskje ha koblet det ettersom du vet så mye.Tusen hjertlig takk i hvertfallMvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.