Gå til innhold
Arkivverket

[#17238] Schieberg Kristiansund folketelling for 1801


Gjest J Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest J Haltbakk

Er det noen som har kjennskap til navnet Schieberg?Fant denne Schiebern i folketellingen for Quærnes i Møre og Romsdal:4404 Ole Jacob Schieberg Hendes søn 11 Ugift M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Vil bare komme med en kommentar:Kan det være tilfelle at nevnte person kommer fra Skjeberg i Østfold? Skjeberg har i gjennom tidene blitt skrevet på de forskjelligste måter, om jeg ikke husker feil, også som Schieberg.Mvh, Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Kristiansund kirkebok 1785-1819 folio 34b 1790: ”September 26 Dominica 17 post Trinitat Past. de Besch holdt Guds Tjeneste og Prædiken. Døbt Andreas Sjøbergs og ks Elen Jacobsdtrs Ole Jacob fød d. 16 ejusd paa Kkl. Faddere Peder Toresøn Juel, Iver Qvast og ungkarl Carl Blomberg. Peder Myhrsæts kone Ingebor Jonsd., Ole Buaasens kone Marit Endresdatter og Pige Ragnild Sørensdt. hos hr. Christie.” Kkl=KirkelandetI vielsesregistret bak i boken står det under 1789. Octob 27 ægtev. Andreas Olsøn Sjøberg med P. Elen Jacobsd. Falle i Kirken.I Kvernes kirkebok, Copulerede 1764-1801, pag 202-203 som er boken hvor sognepresten i Kvernes førte inn krav om trolovelser, står det under året 1789: ”Oct 5te forlgte ungk Skibstømermand i Christiansund Andreas Olaussøn Sjøberg at troeloves same steds d. 11te ejusd. s. Dca. 18ca p. Tr. med Pigen Ellen Jacobsdtr fra Lessøe hidkomen med Beviis for en del Aar siden og fra den tiid tjent i Christiansund. At ikke Slægtskab, svogerskab, foregaaende troelovelse eller giftermaal presten av ? er dette ægteskab til hinder, forsikrer underteignede Peder Thoresøn Gude, Peder Myrsæt.” I margen står det: ”ægtev. d. 27 oct 89 i Xsund á Comp. de Besch”Har ikke fått sjekket i E. Thurn Christensens samlinger ved Kristiansund bibliotek om Sjøberg finnes der. Tor og Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Haltbakk

Tusen takk!Dette var veldig interessant! Grunnen til at jeg interesserer meg for dette er at det er mulig at Ellen Jakobsdatters sønn Olaus Pedersen, 2 år i 1801 kan være min 3xtippoldefar.Min tippodefar Olaus Pedersen ble gift i Halse rundt 1820 og i kirkeboka står det at has far var 'Peder fra Christianssund'. Da kan det hende at brudgommen var født og vokste opp i Kristiansund også. Det er ikke mange Olaus Pedersen i folketellinga der for 1801, så derfor er jeg i gang med å lete etter tråder som kan lede fram til en avkreftelse eller bekreftelse på om jeg har match. Olaus Pedersen og kona bodde forøvrig i Havnen under Åkvika i Halsa og er om talt i Halsaboka.Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Haltbakk

Kan dere si litt med om E. Thurn Christensens samlinger ved Kristiansund bibliotek?Det framkommer ikke i innleggene ovenfor, men Ellen Jakobsdatter var gift for annen gang med Peder Olsen ved folketellingen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

til (5) Vi har ikke noen bedre forslag enn at du leter etter avdøde slektninger i skifteprotokoller, -designasjoner o.l. Ser at Elen Jacobsdatter Sjøberg døde i 1809 så det hjelper deg vel ikke så mye om du finner skiftet hennes. (Hvis ikke han har lagverger på Halsa da). Lykke til med letingen. Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor LarsEN

Hvis du ikke har funnet opphavet hans ennå, kan vi foreslå at du ser i militærrullene etter ham. Han bør stå i sjørullene for Kristiansund og kanskje han ble overført til landlegdene i Halsa. I så fall vil det stå, og da kan du sjekke i listene for Halsa, men hvilke kilder det er, kan du spørre om på SAT. Står han i rullene, står han der med fødselsår og fødested oppgitt.Militærrullene finnes på Dora slik at du får dem ikke før neste dag når du bestiller dem på SAT. Men siden du har tilholdssted i Trondhjem, er det nok lettere å stikke innom enn for oss andre.... Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.