Gå til innhold
Arkivverket

[#17240] Mari Syversdatter (1721-1801) fra Hadeland?


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Har i lengre tid lett etter min 4x tippoldemors aner.Mari Syversdatter ble gift med Anders Nilsen Rustad på Ø.Toten 6 jan. 1765.Gode hjelpere har med rette pekt på at flere fra Rustad ble gift til Hadeland - kanskje kunne Mari også være derfra? Syver var et forholdsvis vanlig navn der på den tiden. Noen gode tips?Se forøvrig tema 17145Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Finner ingen Mari Syversdatter f.på Gran som kan passe. Hurdalen kanskje men der er kirkebøkene før 1777 brent. Hun er ikke fra Nes Hedmark heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk Hans - det er ikke første gangen du trår til!Salige Mari er ikke lett å finne. Min grandonkel som skrev Rustad-boken rett før krigen var ansett som en usedvanlig dyktig herre;men han måtte konkludere med at hennes opphav er ukjent.'Markedet' var lite på den tiden - bygda pluss nabobygder; og for Rustad vet jeg at det også var forbindelser til Stange og Hadeland. Sistnevnte har du nær utelukket.Hurdal er som du sier vanskelig. Så har vi området mot Eidsvold; det kan ikke utelukkes, men kommunikasjonen dit var ikke enkel.Da var det kortere med båt til 'den andre siden'Vang/Stange/Romedal? Sørlige deler av Gudbrandsdalen kan heller ikkke utelukkes; på en av nabogardene er slekten fra Gausdal - riktignok et par generasjoner senere.Vardalsområdet er også mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det ser nok ut til at jeg må lage et nytt tema på Mari; men tillater meg likevel å oppsummere:Toten - negativt, selv med god hjelp!Hadeland - negativt (Hans Myhre)Nes H. - negativt (Hans Myhre)Hurdal - kirkebøker ikke tilgj.Vardal - negativt (Døpte i Vardal)Biri -. døpte ETTER 1730 med farsnavn Siver o.l. -negativt (søk etter søsken)Ringebu, konfirmeret - negativtVang, sjeleregister 1732 - negativt (det ser ut til at også små barn er med her)Stange, begravede 1762-1809 med fornavn Siver o.l. negativt (kan selvsagt ha dødd tidligere)FÅBERG: her kan det være en liten mulighet: Under døpte 1730 er det ei Guri Siversdatter på Rindal. Tror faren er Siver Rindal 1699-1773 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exeRindalsgardene ligger langt syd i Fåberg - overkommelig avstand til Toten.Denne oversikten KAN selvsagt ha sine svakheter, og det gjenstår områdene nord for Nes, Søndre og Nordre Land + Øyer. (Valdres jeg vente med...)For ordens skyld; som kilde til det meste av ovenfornevnte er brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hans; er det orginalkilden du har på Mari i Stange? Om så er så er aviket fra 1721/22 til 1729 for stort; men om det er en avskrift er det en 'sjanse' for at det er registreringsfeil.Som jeg skriver har jeg ikke sjekket Land enda. Jeg vet imidlertid at det et eller annet sted på nettet er avskrift over døpte. Skal sjekke den.Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Selv om det nå begynner å bli litt utenfor temaets overskrift: Til orientering: Jeg har funnet Syver i vielsesprotokollen på P. Buskums utmerkede hjemmeside (adresse i innlegg 7)Syver THRONSEN ble viet med Kari Rejersdatter 1720Finner jeg ikke ut noe på annen måte blir det nok enda et tema med Mari Syversdatter; denne gang fra Land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den fra Stange er korrekt, en søster f.1725 av samme foreldre men hun er død. Det er mange fra Land som havnet på Hadeland så hvorfor skulle ikke hun fra Fluberg med Syver Throndsen som far ha kommet til Toten? Meget sannsynlig. Sjekk gifte og døde i området hun kom fra , finnes ikke noe der er det meget som taler for henne men ikke noe bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hans; takk igjen!Jeg er enig i at Mari fra Fluberg må sjekkes nærmere. Om denne Mari levde i 1801 var hun i hvert fall ikke i Land.(min Mari døde våren 1801) Skal sjekke senere med kirkeboka.Det var ikke stor ekteskapstrafikk mellom Fluberg og 'min' del av Toten - men derimot mellom Fluberg og Hadeland. OM dette er rett dame tør jeg vedde på at det i så fall er en link via Hadeland; hvor mange fra Rustad fant eketefelle på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.