Gå til innhold
Arkivverket

[#17241] Kuriositetar - eit litt


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg må innrømme at eg likar å samle på kuriositetar og 'rekordar' når eg studerer eiga og andre si slekt, som for eksempel 'flest born av same kjønn på rad', 'kortaste ekteskap', m.m. Fullstendig unyttig, men like vel.No lurer eg på om nokon kjenner til (eller har!) sider på nettet der ein kan melde sine 'slektsmessige rekordkrav'. Eg har ikkje tenkt å legge opp til noka skryterunde her, så derfor tek eg ikkje med noko frå samlinga mi, men det hadde vore artig å vite om det finst noko i den gata der ute. Eg har prøvd å leite litt rundt, utan hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nei eg kjenner ikke til andre kurositeter enn mine egne. Her på bruket er der siden 1621 bare Sigbjørn og Axel, og eg er den 9 i den rekka og min sønn Axel blir da nr 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Noe usikker på om innlegget innsettes i feil tema, men 'min kurositet' etter hva man har funnet ut - og kildebelagt/verifisert, er følgerekken av Knut via Knut'er (Knud'er) hele veien bakover tilKnud som var:Konge av Danmark 1018 - 1035. Konge av England 1014 - 1035. Konge av Norge 1028 - 1030.osv. til enda flere Knud'er.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det eneste jeg har er 5 Ole på rad på samme gård. Alle sønner av foregående. Ole-1 døde 1697 og Ole-5 døde i 1892. Altså nesten 200 år med Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager en feil i foregående innlegg. Det skal være 6 Ole, så det var Ole-6 som døde i 1892. Grunnen til glippen er at bare de 5 siste ole'ne het Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Har du Aase heimeside med plass for slikt? Det var ein morsom ide.Eg har for eksempel ein kar som først var gift med ei gammal enke, og så noen yngre koner, - den siste over 70 år yngre enn den første enka.Og så har eg fått høre et eksempel på et ekteskap som 'varte i 200 år'. Det vil sei at ei enke gifta seg opp igjen, døde, enkemannen etter henne gifta seg opp igjen, døde, - og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

På farssida i mi slekt var det ikkje mindre enn 11 -elleve- stk. Lars på rad - den rekkja vart broten då den siste Lars'n ikkje fekk søner. På morssida veksla dei mellom Jakob og Mikkjel (Mikkel) i fleire generasjonar.Elles kjenner eg til rekkjer med til dømes Steffen (Stephen) og Anders, utan avbrot. Anders VII og Anders VIII lever no. Steffen den VI (og siste) døydde utan avkom. Men elles hadde dei som oftast større sans for variasjon.Ein stad har namna på far og son veksla mellom Jon og Albrigt tilbake til 1600-talet, slik er det i dag òg. Stein og Haldor på ein anna gard er eit liknande døme.Monotont? kanskje. Tradisjonstru? Ja, definitivt.Eit meir morosamt kuriosa frå Os i Hordaland er Ole Nilsson på Lyssand som døydde to gongar (!) ifølgje kyrkjeboka. I 1816 skriv presten av Ole Nilssen er død, 84 år gml. Heilt kurant innføring i boka, med andre ord.Men det var meir i vente: For fire og eit halvt år etter,i 1821; skriv den same presten om akkurat den same Ola'n at no er Ole Nilssen død, 88 år gml. (Det står diverre ingenting om at han evt. stod oppatt 3.dagen)Forfattaren av bygdebøkene konstanterer tørt at 'Kva som er rett, veit me ikkje', før han legg til at Ola 'sutla og drakk so smått'. Så var det kan hende dét som var årsaka til Ola sine to dødsfall?: - At han låg på sprit i 4,5 år ...Alle bygder med respekt for seg sjølv har sine mysterier, og etter mi meining er dei to dødsfalla til Ola Nilsson på Lyssand fullt på høgde med jomfrufødslar -.Mvh.; Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Innleggsrekkja viser vel at det ville vere marknad for noko i den retning eg spurde etter; sjølv har eg ikkje noko så avansert som heimeside.Mine eigne kuriositetar er så langt berre 'rekordar' for Gloppen kommune, men det hadde vore artig å få sjå kor dei låg an i nasjonal samanheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Min tippoldefar (1818-1904) hadde inngått kompaniskap med 'styggen sjøl' og klart å putte han ned i pengepungen sin. Kilde: Bygdebok for Buvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei! Jeg vet ikke om dette er en 'rekord'? men jeg har en tipptipp som klarte å få 18 barn med en og samme kone i løpet av 25 år.Er det noen andre som har så mange barn å 'skryte' av? :-)Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Gustav og Oline Skybak på Jømna i Elverum fikk hele 21 barn i løpet av 21 år! De 20 første ble født i perioden 1905 til 1920, altså 20 barn på 15 år!! Det skal legges til at det var hele FEM tvillingpar i flokken! Sistemann, attpåklatten, kom til verden i 1926. Ni av barna døde som små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Kven har så den eldste faren? Det er ganske mange eksemplar på eldre enkemenn som gifte seg med unge koner.Min egen tipp-oldefar fekk sist siste barn da han var 70, og kona mi sin ttt-oldfar, Tor Andersen Dahl, fekk sitt siste barn 77 år gammel (- etter kirkeboka!) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Min tippoldefar fikk seks barn etter at han var 63, -det siste barnet ble født det året han døde, 77 år gammel. Hans kone var 42 år yngere enn ham!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Til AaseDet er vel ikke utenkelig at Slekt.no er interessert i å lage til noe slikt som du etterlyser. Du kan jo argumentere med at det vil øke trafikken til nettstedet deres.Men selv om det kan være artig med et slikt nettsted, har det jo også ei seriøs side. Alt bør dokumenteres med kildehenvisning slik at det er kontrollerbart for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En bror av en av mine aner ble døpt i 1746, og fikk sitt siste barn døpt i 1824. Han var da 78 år gammel. Han var gift minst 2 ganger, og det eldste barnet jeg har funnet i kirkebok for Strinda(Malvik i Sør-Trøndelag) som døpt, ble døpt i 1776. Så det var altså 48 år mellom eldste og yngste barn funnet i kirkeboka her. Det hører også med til historien at han fikk minst 5 barn med sin siste kone fra 1809 og utover(altså fra han var 63 år og utover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en liknende historie som Anne Lise.Min oldefar Nils Johannesson Høysæther, f. 1848 var gift tre ganger. Første barn født i 1876 og siste barn i 1922. Han var da 74 år gammel og det var da 46 år mellom eldste datter og yngste sønn.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Min tipp-tipp-oldefar var gift 3 ganger. Hans sønn fra 1. ekteskap ble etterhvert gift med søster til sin fars 3. kone. Begge hadde barn i disse ekteskapene, snakk om kronglete slektsforhold. Mvh -Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Min svigerfar var 15 år yngere enn sin 1. kone, og 30 år eldre enn sin 3. kone. Han fikk 12 barn mellom 1920, og 1961, alså 41 år mellom 1. og 12. barn! Begge jenter. Så min svigermor er 5 år yngre enn sin eldste stedatter! Han var 25 år 1. og 66 år 12. gang.- På den siden har Simon og Karl Kristian gått annen hver generasjon. Vår sønn heter Simon Andreas, da han var 3 år, fant vi ut at hans tippoldefar også het Simon Andreas, helt tilfeldig at vi tok med Andreas? eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også noen kronglete slektsforhold på min farside. Min farfars far var gift 2 ganger, og min farfar var en av de 6 barna fra hans første ekteskap. Så giftet han seg for andre gang, og det med en søster av mor til min farmor.I det ekteskapet var det 6 barn. Alle er jo enige om at disse 6 barna da var halvsøsken av min farfar, men de blir søskenbarn av min farmor fordi deres mødre var søstre, og min farmor og farfar blir altså ikke i slekt med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen,

Kan nevne Elling Klemetsen Oppegården på Ringerike f.ca.1605-d.1696. (Hans alder sies å være 60 år, både i 1664 og 1666). Som enkemand giftet han seg med den over 60 år yngre jenta Gunhild Fredriksdtr f.1677-bgr.1741. Fikk med henne 2 døtre: Inger 1686-1735 og Barbro f.1688- bgr.12 mai 1734 - 45 år, 6 mndr og 14 dgr.Sjøl om Ellings alder kan være gitt en smule for høy, må han i hvert fall vært rundt 80 da yngste dattera ble født. Det skilte 59 år mellom en av hans sønner fra første ekteskap og denne siste dattera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen,

Rettelse til mitt siste innlegg. Gunhild Fredriksdtr var ikke født 1677, men 1667. ( En tastefeil fra min side tidlig på natta ). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine aner ble i 1775 gift for første gang, og da var brudgommen 22 år og bruden 72 år.Det var vanlige husmannsfolk, så det var ikke på grunn av pengene han giftet seg med henne. Etter at bruden døde ble han jo gift med en annen dame som kunne gi han barn(ellers hadde ikke jeg sitter her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.