Gå til innhold
Arkivverket

[#17241] Kuriositetar - eit litt


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei! Gården Moen her i Soknedal er det tradisjon for og hete Sivert. Nå i dag bor der 3 stk Sivert, sønn-far-bestefar. Sønnen er nr 11 på rad!!Ellers så hadde pappa sin oldemor hele 20 fødsler - kun 13 levde opp. Den eldte brukte og si han var konfirmert 2 ganger.... ( 1ste gangen i mors liv!!) :o)mvh, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Min gamle grandonkel, som har hovudansvaret for at eg vart interessert i slektsgransing og lokalhistorie, hadde ein del 'rekordhistorier' og andre historier som eg seinare har prøvd å dokumentere. Mannen på 112 år viste seg å vere betydeleg yngre. Kvinna som var gift på 4 forskjellege gardar har eg derimot funne, like eins mannen som hadde 5 koner etter tur. Ho som døydde i barnseng i sitt eige bryllaup har eg også funne, men leitar framleis etter gode kandidatar til denne historien: 'Ein mann som nyleg var blitt enkjemann etter andre ekteskap såg ned i vogga til dåpsbarnet han var med og feira. Nei detta var ei pen jente, jammen skal du bli tredje gifta mi du, sa han, og det vart ho'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Måtte bare kommentere at selv i denne tråden har jeg opplevd et merkelig sammentreff. Se innlegg nr. 25. Jeg skrev ingenting da om at brudgommen på 22 år her var født i Soknedalen, men der var han født i 1753(Jon Olsen Stenbroen med foreldre Ole Sigurdsen og Marit Endresdatter Hof). Så kommer neste innlegg(nr.26) hvor den som skriver nettopp er fra Soknedalen, og skriver om noe fra Soknedalen. Dette blir jo litt utenfor emnet, men den sjansen tar jeg for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mange artige historier her. la meg nevne en annen kurositet i min familie. Min oldefar fra Sogn (Klaus hansson Rutledal) mistet sin første kone etter at hun hadde satt tvillinger til verden. De ble døpt Annanias Benjamin og Benjamin Annanias forresten - en kuriositet i seg selv. Han satt da alleine med tre små barn : en datter på tre og 5 dager gamle tvillinger. Han giftet seg igjen mindre enn et år etter med første kona sin niese - min oldemor. Hun var søskenbarn til disse tre, men ble samtidig deres stemor. Min farfar er så halvbror til disse tre første barna, men han er også 1/2 søskenbarn ell. tremenning til dem. Innviklede slektsforhold får en si.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien som Aase nevner (25), minner jo litt om denne: 'Hans Poulsen Alstrup som var kapellan i Leikanger i omkring 1650 var en dag i Sogndal for å døpe datteren til sognepresten der, Peder Hanning. Ved denne anledning skal han ved døpefonten ha sagt: 'Jeg døber dig Margrethe - min anden Kone - i Navn Gud, Faders...' For denne nokså ukonvensjonelle dåpsgjerning ble han senere ilagt en bot, men likefullt ble de gift. Hans Alstrups kone døde og ca. 1669 giftet han seg med Margrethe Pedersdatter Hanning.'Denne historien står i Lampes prestehistorie og er kanskje sann? Det burde vel finnes noen originalkilder som kan dokumentere den. Så kan man spørre seg om ikke historia til Aase egentlig dreier seg om denne Hans Alstrup? Kone nr. 2 kan jo ha blitt til kone nr. 3 eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idar Kaare Loe

Kuriosia finnes vel i de fleste slektshistorier! Eller? En av mine mange, som verken er bekreftet eller avkreftet, er om et ektepar som begge var tvillinger og som forble barnløse. Det var mange i familien som ville forklare dette med at 'naturen krever seg'. DVS at når det var to som begge bar 'halve slektsarven' videre, så ble det ikke barn! Tøys? Eller. Er det noen av dere andre på denne gruppen som har en tvilling gift med en tvilling og som fikk barn sammen, - eller som IKKE fikk barn sammen. MAO kan myten bekreftes eller avlives?Slektshilsener fra Idar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er berre hodyret som er steril i dette tilfellet, og dette gjeld ikkje hos menneske, det ser vi berre med å sjå oss rundt i bygda.Eg vil tru det i innlegg 31 må dreie seg om gammal overtru, gjerne laga for å gje paret ei gangbar 'unnskyldning' for at det ikkje blei barn i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det var nemnt eit 200 år langt ekteskap lenger oppe; her er eit som er betydeleg kortare, men i alle fall dokumentert; frå Vik i Sogn:1728 - ekteskap mellom Ola Lasseson Refsdal, f.ca 1699, og Marte Olsdtr Tistel, f. ca 1703 (6 born)1748 - Ola døyr.1749 - ekteskap mellom Marte Olsdtr Refsdal og Ivar Person Røyrvik, f.ca 1716) (ingen born).1763 - Marte døyr.1764 - ekteskap mellom Ivar Person Refsdal og Brita Endredtr Stadheim, f.1740 (4 born).1775 - Ivar døyr.1776 - ekteskap mellom Brita Endredtr Refsdal og Ingebrigt Ivarson Ovri, f.1746 (4 born)1804 - Brita døyr. Ingebrigt gifter seg ikkje att, og døyr i 1826. 'Serie-ekteskapet' strekkjer seg dermed over 76 år, frå 1728 til 1804. (For at det skulle vore heilt perfekt, burde også Marte og Ivar hatt born..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Fra gården Hellem i Åsen (N-T) kjennes også et 'langvarig ekteskap'. Lensmann Ola Persen (Ole Pedersen) var født omkring 1616, og døde omkring 1680. Han var ved sin død gift med Sissel Kolbanusdatter (d. ca. 1711).Sissel ble som enke gift med Ola Jonsen, som overtok lensmannsembetet og drifta av gården. Sissel hadde trolig sju barn; noe uvisst hvem som var var hvilket ekteskap.Ola overlevde Sissel, og ble etter kort tid gift med Mette Olsdatter fra Rygg på Frosta. De fikk to barn. Ola døde omkring 1719.Mette ble da gift med enkemann Anders Jonsen (c1676-1753), som overtok enke, gård og embete. De fikk i sitt ekteskap fem barn, før Mette døde omkring 1740.Anders ble så gift med Mette Jonsdatter Undlien (c1720-1764), og hadde tre barn med henne.Etter at Anders døde ble Mette gift med Per Olsen (c1720-1764) fra østre Grenne. (Han var forøvrig oldebarn av førstnevnte Sissel Kolbanusdatter).Per ble som enkemann gift i 1771 med Inger Olsdatter (c1747-1821) fra Vatn.Inger ble gift andre gang 1788 med Arn Persen Kolberg fra Frol, f. 1758, d. 1854.Arn ble gift andre gang 1822 med enka Ingeborg Anna Steffensdatter Hagerup, f. på Frosta 1778-1857. - - og der slutter soga - -Omkringt 260 år gikk det fra førstemann (Ola Persen) ble født til den siste (Ingeborg Anna) gikk bort.(Se Bygdebok for Åsen, bind 4, s. 93-98)Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk skal du ha Arne. Der fikk en bror av min ane Ingvald Pedersen Kolberg(Aren) en kone til. Jeg hadde bare hans første kone Inger Olsdatter Hellem. Dette ble jo litt utenfor temaet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er kanskje ingen kuriositet at pendelen svinger - men:Min tipp-tippoldefar Herman Rustad, Ø.Toten (1792-1875): '...fra sin Ungdom af og indtil en god Stund efterat han var bleven gift levede han i stor Ugudelighet, idet han drag, sloges og bar sig ad som et vildt Dyr og naar han kom hjem i en saadan Tilstand, jagede han ud baade Kone og Børn' (SITAT: Luthersk Kirketiende 1879 /1)Han var nær ved å gå fra gård og grunn - men så svingte pendelen: Han 'møtte styggen sjøl' i fylla; og ble tatt i formaning av sorenskriver Christopher Weidemann som bodde på gården.Den godeste Herman ble snart en av landets mest fremstående legpredikanter i Haugianerbevegelsen; men før den tid hadde han satt barn på tre kvinner i løpet av ettersommern 1814.Ved siden av predikantvirksomheten rettet han opp gårdsdriften; fikk påskjønnelse av Norges Vel og ble i store ordelag omtalt av Henrik Wergeland (i 'Samlede skrifter 1.bind 1821-1833)Om han var trofast mot sin kone i predikantiden vites ikke;men avholdsmann forble han!I 1849 døde hans kone og til 1874 var han ungkar, da giftet han seg igjen; 82 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Lars H Alstadsæter

Tidligere i denne strengen blir slekt.no utfordret til å same slektsrekorder/kuriosa. Det har vi nå gjort. Innleggene i denne strengen og andre rekorder/kuriosa finnes på adressen http://www.slekt.no/diverse/rekorder/index.htm. Er det noen som har skrevet innlegg her som ikke ønsker dem publisert på slekt.no, vennligst send en e-post til rekord@slekt.no mvh Lars H Alstadsæter slekt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.