Gå til innhold
Arkivverket

[#17242] Stadsbygd


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

God kveld!Lurer på om det er noen som har kjennskap til Fam. Anders Larsen og Kirsten Marcusdtr. på gården Skaanøen i Stadsbygd i 1801 tell? Jeg leter etter min tipp-tipp oldem. Maren Andersdtr. f.1799. På Family Search har Anders Larsen fått 3 døtre Maren f. 1798, Mallene f. 1799 og Anne 1801.På 1801 tell. er ikke Maren innskrevet, hun kan selvfølgelig være død.Er noe skeptisk til FS.Kan der være en feil. 1. Kan Maren og Mallene være samme person? 2. At navnene er byttet om? 3. Kan Maren også skrives som Mallene?Håper noen kan gi en liten hånd. På forhånd takk Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Har prøvd å titte litt på dette.. Du sier 'hun kan selvfølgelig være død', men var hun ikke din tipptipp oldemor? Da kan hun vel ikke være død som barn?Uansett; På FamilySearch vil du finne disse barna i tillegg til de du nevner;Olava f. 1785, Lars f. 1786, Marit f 1789 og Ole f 1795.Olava, Lars og Marit er oppført med far Anders Schaanoen og mor Kiersti.I folketellingen 1801 finnes heller ikke sønnen Ole f. 1795. (Maren og Ole er etter hverandre i søsken-rekkefølgen).Jeg forsøkte å se etter disse to som fosterbarn andre steder, og de eneste jeg fant i hele trøndelag som matcher navn og fødselsår er disse to; Maren Anna Andersd. 4 år Loktu Vestre, Frosten. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11717.wc2&variabel=0&postnr=205&fulle=true&spraak=n>LenkeOle Andersen 6 år Udhuus, Sælboe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alli-Elin Rokkones

God morgen, Heidi!Ja, som du forstår går det nok i surr til tider, beklager så mye. Dette er mine Tipp-Tipp'er på farmor's side. Jeg har dato for giftemål i Vår Frues Kirke i Trondheim,7 Juni 1821: Ole Rye f. 1797 fødested ukjent og Maren Andersdtr. f. 1799 fødested ukjent.Når det gjelder Ole er der som heter Ole Olsen f.1797 Rye gård på Byneset, ble fosterb. på gården Brendsel.Håper jeg hører noe snart igjen fra Byneset Historielag, om det kan være den rette personen. De kommer ut med ny bygdebok snart.Når det gjelder Maren, må jeg bare jobbe med saken Har en kanidat i Orkdal, men hun er født i 1790. Kan FS ta feil av 9 og 0 hvis det er utydelig, jeg lurer........ Har fått fram årstallet for vielsen på FS, men der står Ole Bye, mens deres fire sønner har Olesen Rye. Statsarkivet og T Berg i Verdal bekrefter at det skal være Rye. En bror av min far kalte seg Rye Rokkones. Kommer nok til å se nærmere på det du har skrevet.Takker så mye for svaret ditt og ikke minst at du tok deg tid. Ha en god dag. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.