Gå til innhold
Arkivverket

[#17243] Er Gierdt (døpt 15/1 1815 i Askøy) egentlig ei jente ?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Foreldre: Rasmus Johannesen, Tveitevåg og Magnele Nilsdtr.Det finnes seinere ei Gjertrud Rasmusdatter, Tveitevåg som gifter seg med Lars Olsen, Haugland 21. juni 1835. Men hun er ikke å finne i dåpsregisteret for Askøy. Kan Gierdt være henne? At det er en feilskriving her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebokens fulle tekst: '15. Januar Døbt et Drengebarn fra Tveitevog ved Navn Gierdt af Forældre Rasmus Johanesen og Mangele Nielsd.' Det var to kvinnelige og tre mannlige faddere. Alt skulle altså tyde på at dette er en gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om det ikke er Rasmus Johannessen og Mangele Nielsdtr. du er på jakt etter.Du finner ekteskapet deres her.LenkeI følge FamilySearch døper Rasmus Tvedtevaag og Mangele en datter Gjertrud i jan. 1817.Jeg ser at Rasmus og Mangele også får en sønn Martines i 1819/20.Dersom du får noen til å sjekke kirkeboka vedr. ekteskapene til Gjertrud Rasmusdatter , vil du nok få farens navn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mon det.Ved vielsen 21. juni 1835 står det at Gjertrud Rasmusdatter var 18 1/2 år gammel, og datter av datter av husmann Rasmus Johannesen Tvedtevaag.Ved konfirmasjonen 7. oktober 1832 var 'Gertrud Rasmusd Tvedt' 16 år gammel, datter av Rasmus Johannesen og Magnilde Nielsdatter.For meg ser det ut til å være født et drengebarn i januar 1815, som fikk navnet Gierdt. Han er trolig død som ganske ung, og så er det født en pike mot slutten av 1816 som har fått navnet Giertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus Johannessen Tveitevåg finner du død her.LenkeI avskrift av kirkebok over døpte i Askøy ser jeg at Rasmus og Mangele i alle fall får 7 barn på Tveitevåg og Kollevåg mellom 1808 og 1828.Blant annet en sønn Gierdt i 1815.Men jeg finner heller ikke Gjertrud der , men som nevnt fant jeg henne på FamilySearch døpt i 1817. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk, alle sammen! Det er vel ikke bevist utover enhver rimelig tvil at Gjertrud er Rasmus og Magneles datter. Merkelig at hun ikke er registrert i dåpsregisteret.Men jeg har ingen alternativer til hvem som kan være hennes foreldre heller. Så jeg tror jeg satser på den siste teorien - om at Giert døde ung, og at Gjertrud ble født mot slutten av 1816 - og døpt ifølge FS i 1817.Men jeg finner heller ikke noen Giert som døde...Tar gjerne imot flere innspill! Mvh Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Løsningen ligger i klokkerbok 1 for Askøy, fol. 10a, hvor døpt kvinnekjønn nr. 9 er Olene, døpt 19. januar 1817, datter av Rasmus Tweyten og hustru Mangele, 'ieg tror at de ere Husmandsfolck' skriver klokkeren, men så stryker han ut navnet og setter i stedet 'Giertru'. Rettelsen er gjort med annen skrift, og annet blekk, og vi må tro det har skjedd lenge etter innførselen i 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Stakkars lille Gjertrud/Olene :) Kanskje det ble forandret da hun skulle konfirmeres, og de oppdaget feilen? Kanksje.Funnet er hun i alle fall! Hjertelig takk, Yngve! Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.