Gå til innhold
Arkivverket

[#17245] Nils Rasmussen f ca 1770


Gjest Ivar Fylling
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Fylling

Nils Rasmussen blir gift 2 g 1 mai 1814 med Canutta Thoresdtr Alvestad.I 1815 folketeljinga bor han på Hildre i Haram, nr 1541, med 2 søner frå 1. ekteskap: Lars Nilsen f 20.10.1797 og Ingebrigt Nilsen f 8.2.1801.I 1801 folketeljinga er han ikkje i Haram. Den mest 'nærliggande' med rett alder og med 'rett' son er Nils Rasmussen på Ørjasæter i Sunnylven. Eg trudde dette var same person. Ifølgje Sunnylvsboka (og Oddvin Ørjasæter i Trondheim) heiter husfaren på Ørjasæter Nils Larsen, og han flytta ikkje ut frå Ørjasæter!Kan det finnast ein annan Nils Rasmussen som passar til Nils Rasmussen Hildre i 1815 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her synes 1801-tellingen ikke å ha så mange andre kandidater enn mannen på Ørjaseter:LenkeMen man skal alltid huske at 1801-tellingen ikke kan regnes som fullstendig eller feilfri.Ved Statsarkivet i Bergen har vi ikke kirkebøkene fra Norddalen, men vi har avskrifter, laget av lektor Lars Strømme. Jeg har sjekket disse avskriftene, i håp om å finne en Lars Nilsen, født (eller døpt) 20. oktober 1797. Det gjør jeg ikke, og det svekker muligheten for at Lars Nilsen Hildre, født 20. oktober 1797, er født på Ørjaseter i Norddalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På Familysearch ser jeg at en Niels Rasmussen får en sønn Lars Elias 29.10.1797 og en sønn Ingebrigt Christian 08.02.1801.Hustruens navn er Anne Larsdtr.Det underlige er at barna står oppført to ganger i henholdsvis Borgund og Haram.Nå er ikke mine geografikunnskaper over området de beste , men under vigde i Borgund her på DA fant jeg følgende:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borv1698&variabel=0&postnr=2657&fulle=true&spraak=n>LenkeOg da er det nærliggende å tro at det er nevnte Lars Elias du finner her under døpte i Borgund 1698-1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.