Gå til innhold
Arkivverket

[#17247] Klaus Kristoffersen Støa og Hilda Marie bosatt Nedre Eker 1900


Gjest Turid Støa Bergmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Støa Bergmann

Min Oldefar het Klaus Kristoffersen Støa (cellulosefabrikkarbeider) f. 1874 i Modum. Han var gift med Hilda Marie f. 1876 i Øvre Eker. De fikk 8 barn: Kristoffer f. 1898, Marie Wilhelmine f. 14 Jul 1900, Hans, Sigrid, Arne, Trygve, Otto f. 20 Oct 1918 (min farfar) og Anna.Klaus Kristoffersen, HIlda Marie og deres to førstefødte var i 1900 bosatt i Nedre Eker. De flyttet senere til Greåker i Østfold.Mitt spørsmål er om noen vet noe mer om Klaus og Hilda Marie, foreldre, søsken m.m. Vet heller ikke Hilda Maries pikenavn, men hørt at det kan være Hansen eller Pedersen.Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Støa Bergmann

I bøkene Modums Historie finner jeg en Klaus Kristoffersen i bind VI s. 152 under kap. Hassel gård nr.134.'Bruk nr.8 sk. M. 1.37 Støen. Eier i 1875 var Anders og Klaus Kristofferssønner. I 1905 Kristoffer Klaussen, f. 1845 i Bakke. Bruket ble i 1910 tillagt Nordli skilt ut fra bruk 2, og eier er Erland Bugge, f. 1903, som i 1939 fikk skjøte fra Klaus K. Støa.'De opplysninger jeg har er at gården Støa der mitt slektsnavn stammer fra ble solgt ut av familien like før eller under krigen.Kan dette være samme Klaus Kristoffersen Støa som er min tippoldefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker vel om denne familien - Lenke -Jeg finner i Nedre Eikers kirkebok at Marie Vilhelmine ble født på Lysakereie 14. juli 1900 og døpt i Nedre Eiker kirke 26 aug. 1900 - Foreldrene er da Cellulosearbeider Klaus Kristofersen Støen og Hilda Hansen Støen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellinga 1865 på EikerLenkeFolketellinga på Eiker 1875 - Skotselv Berthe Rasmusdatter husfaderens svigermoder enke forsørges af Fattigvesenet 1799 Eker, BakkeHans Petersen husfader gift sagbrugsarbeider, jord-og huseier 1829 Eker, BakkeBerthe Marie Olsdatter kone gift 1838 Modum, NykirkePetra Hansdatter datter ug 1863 Eker, BakkeBetsy Hansdatter datter ug 1866 Eker, BakkeOlaus Hansen søn ug 1869 Eker, BakkePeter Hansen søn ug 1872 Eker, BakkeOle Olsen Modum tilreisende, konens Broder ug 1844 Modum, Nykirke Folketellinga 1891 på Eiker:Hans Petersen husfar gift 1829 født i Bakke, Eiker brotømmermand,Birte Marie Olsdatter husmor gift 1839 født i Modum, Nykirke Olavus Hansen sønn ugift 1869 Bakke cellulosearbeider, borerPeter Hansen sønn ugift 1872 Bakke cellulosearbeider, maskinsmørerHilda Marie Hansdatter datter ugift 1876 Bakke Lisa Hansdatter datter ugift 1879 Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthe Rasmusdatter er ganske riktig født i 1799. Fra kirkebok i Eiker- dåp 31 mars 1799: 1 uægte børn: Faderen Rasmus Mortensen paa Bragnes (det er i Drammen - min kommentar)og Moderen Marthe Bjørnsdatter Steensetheie. Barnets navn: Berthe fød 22 mars Faddere: Gunnild Ellertsdatter Moen, Pige Pernelle Helgesdatter Steenseth, Anders Bjørnsen Hoenseie, Christian Bjørnsen tjener paa Lobben, Søren Nilsen tjener på Steenseth.Jeg tror nok at lille Berthes morbror er her i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10624&variabel=0&postnr=631&fulle=true&spraak=n>LenkeVidere finner vi nok Berthe selv her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.