Gå til innhold
Arkivverket

[#17248] Til Amerika 1500 - 1800


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

De fleste som er opptatt av den norske emigrasjonen til Amerika, kjenner til den voldsomme utvandringen til USA i perioden 1825-1930, med vekt på perioden 1870-1920.Senhøstes 1996 kom jeg over nettutgaven til John O. Evjens omfattende bok om tidlige immigranter til bl.a. USA. Boken, som kom ut i 1916, har denne omfattende tittelen: Scandinavian immigrants in New York 1630-1674 : with appendices on Scandinavians in Mexico and South America, 1532-1640, Scandinavians in Canada, 1619-1620, some Scandinavians in New York in the eighteenth century, German immigrants in New York, 1630-1674.Kanskje mest interessant i Evjens bok er oversikten over nordmenn i Ny Amsterdam (senere New York) midt på 1600-tallet. Svært mange nordmenn oppholdt seg i Holland eller var i hollandsk tjeneste på 1600-tallet, og det var enkelte av disse som ble med over til Amerika, lenge før den store utvandringen begynte fra Norge.Linken til nettsiden under familyhistory.com fungerte ikke lenger etter 7 år i cyberspace, men dette var vel for mye å forvente. Et enkelt søk i Google ga imidlertid en nettside som fungerte: [url="http://www.rootsweb.com/~nycoloni/evjen/xviievj.html>LenkeJeg synes personlig at historien om norskfødte Jens Munks bedrifter i Sør- og Nordamerika i perioden 1591-1598 og 1619/1620, som man finner omtalt i 'Appendix I In Mexico and South America 1532-1640', og 'Appendix II In Canada 1619-1620', er den mest spennende.Denne uken fikk vi også en ny kilde tilgjengelig på internett. RootsWeb Review: Vol. 6, No. 39, 24 September 2003, melder at det spanske utdanningsdepartmentet har gjort tilgjengelig passasjerlister innholdende navn på tusener av emigranter fra Spania til Amerika i perioden 1509 - 1790:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Denne boken som henvises til først, finnes denne i Norge? Er den verifisert av andre? Altså er den troverdig?Uansett.. Hvis opplysningene skulle vise seg å stemme, så er den vel meget interessant for veldig mange!Jeg kikket bare på den første personen, Albert. Og han var fra Fredrikstad!Spennende!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Litt etter 1800, men før Cleng Person organiserte emigrasjon i 1825:I nordenden av Winnipegsjøen i Monitoba i Canada ligger Norway House, en indianerlandsby og tidligere handelsstasjon for Hudson Bay Company. Visstnok har den sitt navn fordi den ble bygget av norske arbeidere rekruttert blant krigsfanger fra 'prisonen' i England 1807-1814. Kjenner noen mer til hva som her skjedde, om noe større antall norske krigsfanger 1807-1814 endte i Canada, og hva som ble deres skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Torunn C. Ludvigsen:Boken finnes i Norge i noen få eksemplarer. Hva mener du forøvrig med om den er 'verifisert'? Vi har ingen godkjenningsinstans for innholdet i ymse litteratur i Norge. ;-) Noen bokanmeldese kjenner jeg ikke til, om det er det du egentlig sikter til. En slik anmeldelse burde kunne være å finne i Historisk Tidsskrift i 1916 eller straks etter, eventuelt andre steder hvor det ville være naturlig å fatte interesse for boken. Nå er boken gitt ut i Minneapolis i Minnesota og kanskje finnes det en anmeldelse i et genealogisk eller historisk tiddskrift i USA.Uten at Yngve Nedrebø skal tas til inntekt for kvaliteten av hele boken, så har i alle fall han støttet seg til John O. Evjens studier i sin fremstilling av Norsk Utvandringshistorie som er å finne på denne siden: LenkeFremstillingen er trolig laget til foredraget ved samme navn som han holdt søndag 17. september 2000 i forbindelse med de Slekts- og lokalhistoriske dagene her i Bergen.Opplysningene til Evjen er hentet fra ulike protokoller fra den hollandske tiden (mht nåværende New York), og verdien av disse opplysningene er vel avhengig av hvorvidt de samme personer kan spores tilbake til sine opphavsland og kobles mot kilder der.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg vil også minne om et mindre kjent, dog mislykket, utvandringsforsøk. Ludvig Daae, hadde artikkelen 'Et mislykket norsk Udvandringsforsøg 1737' i Historisk Tidsskrift, bind 7 (1882), s. 388-393.Her omtaler han et vestindisk kompani (husker ikke det korrekte navnet i farten) i Kjøbenhavn som bekjentgjorde muligheter for bosetting på en av øyene i dansk vestindia. Det tok imidlertid en stund før kompaniet klarte å sørge for transport over atlanteren fra Kjøbenhavn. Et 50-talls ubemidlede personer fra Holmestrand ble således 'sittende fast' i kongens by i påvente av den forsinkede transporten. Dette ble et problem da de forventningsfulle emigrantene var pengelense og ville ha understøtting av kompaniet. Disse personene ble etterhvert til en slik belastning for kompaniet at de måtte sendes tilbake til Holmestrand med et innleid skip på kompaniets regning.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Are: Hei! Jeg var vel bare litt forvirret når jeg skrev innlegget mitt. Meningen min var å spørre om denne boken er brukt av andre ( som du jo svarer på ) og om den finnes tilgjengelig i Norge, som bok i nytt opplag.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.