Gå til innhold
Arkivverket

[#17251] Brennevinskontrollør Martin Smith, Christiania 1863.


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Hei22.8.1863 ble født min oldefar Helmer Martinsen på Toten. Foreldre er oppgitt å være Helene Christiansdatter Andersbakken og brennevinskontrollør Martin Smith fra Christiania.Denne brennevinskontrolløren er på hastig visitt til Narum brenneri for kontroll av brennevinskvaliteten, og har da øyensynlig også rukket å foreta en viss annen 'kontroll' av jentene i bygda....Etter dette forsvinner min ukjente tipp-oldefar Martin Smith, og siden har jeg ikke sett ham, hverken på RA blant brennevinskontrollørene i Tolldepartementets arkiver, eller i folketellingen for 1865. Hvis noen kan hjelpe meg å finne ham, er jeg takknemlig for alle tips.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du burde også sjekke i ligningsmanntallene for Christiania fra de nærmeste årene etter 1863 (samt i 1862-63 selvsagt). Han burde stå innført der så lenge han bor i byen, og når du dermed finner hans adresse, kan du forsøke andre magistrats- og byskriverkilder. Ligningsmanntallene ligger i Oslo byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk skal du ha, Tore.Byarkivet blir nok det rette stedet å lete etter ham. Selv om han har forsvunnet i 1865, kan han selvsagt være i ligningsmanntallene årene forut for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Rune. Jeg fant dette innlegget i arkivet til Brukarforumet.Fant du noen gang flere opplysninger om din tippoldefar, brennevinskontrollør Martin Smith fra Christiania?Har Martin Smith noe å gjøre med den Smithfamilien jeg søker, mon tro? Jeg søker egentlig Simen Smith. Han skal være sønn av 'Kiøbmand og Vinhandler' Ole Smith som får borgerbrev som kjøpmann i Christiania 29. april 1796. Familien bor i Toldbod Gaden No. 59. Senere blir Ole Smith proprietær og gårdeier i Eidsberg.Martin Smith er brennevinskontrollør. Ole Smith er vinhandler. Er det bare en tilfeldighet?Se mitt innlegg 27864, Hvor er Simen Smidt eller Smith fra Skårer, og den hjelpen jeg har fått til å kaste lys over denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Kay. Neida, jeg har ikke funnet noe mer om denne karen. Fremdeles har jeg til gode å besøke Byarkivet for å se på lokale Oslo-kilder som kan være nyttige. Men han er jo ikke i 1865-tellingen (har han flyttet?)Undres på om det kan være noen kilder ang. barnebidrag eller lignende så langt tilbake?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Jeg har søkt etter Martin Smith på alle de databasene som er tilgjengelige på Digitalarkivet. Den eneste Martin jeg har funnet, er en 11 år gammel gutt med Martin som andre fornavn. Han er født på 'feil' tid, så han er det ikke.Tanken slo meg, som Berit skriver, at han må ha utvandret. Det var kanskje en løsning på farskapsbyrdene? Stakk han av til Sverige? Eller Amerika?Jeg interesserer meg for Martin for å finne ut om han er i slekt eller familie med Ole Smith. Se innlegg 4.Begge må jo ha foreldre - og ytterligere forfedre - et eller annet sted? I Christiania? I andre norske byer? I utlandet?Er det noen som vet noe, eller kan finne ut noe, om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Rune Nedrud

Jeg har nå vært som snarest en tur i Byarkivet i Oslo. Riktignok fikk jeg ikke tid til å se på ligningsmanntallene for byen, men jeg fant i årene 1860-66 en person C. M. Smith, brennevinskontrollør som bodde flere steder i byen, bla. i Skippergt. ett år. Jeg finner ham dog ikke i ft. 1865, men har jo heller ikke fornavnene hans. Regner med at han oppga sitt andre fornavn Martin til presten på Toten i 1863, eller kanskje han bare brukte Martin til daglig, men altså het f.eks. Christian, Christopher, Carl eller noe lignende. Noen flere tips om hvordan jeg kan finne ham?Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Beklager, jeg glemte å opplyse om at jeg fant denne brennevinskontrolløren i adressebøkene for Christiania i denne perioden.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Kay Olav;Hvis den Simen Smith du søker er sønn av tidligere vinhandler og kjøpmann i Christiania, Ole Smith og Karen Bæhr Leth, så er han født 17.12.1812 på Fladestad i Rakkestad, døpt 05.01.1813. Konfirmert 30.11.1828 i Eidsberg (adresse Schaarer). De var ialt 13 barn (minst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Nedrud

Jeg har ikke kommet lenger med denne C. M. Smith, men velger likevel å løfte temaet opp igjen.Denne brennevinskontrolløren bor i Skippergt. 19 i Oslo i 1863 og i Tollbugt. 30 i 1866, men i folketellingen 1865 kan jeg ikke finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.