Gå til innhold
Arkivverket

[#17255] Skjerstad i Salten - søk etter Anne Jochumsdatter.og Peder Christophersen.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne foreldrene og eventuelle søsken til Anne Jochumsdatter/Johannesdatter som skal være ca 50 år i 1801-tellingen. Hun sies å være fra Naurstad og jeg tror at dette stedet kan tilhøre Skjerstad kirkesogn, men det kan også være at jeg tar feil. Foreldrene er oppført som Jochum Jonsen og Synnøve Andersdatter. Men hvorfor står det noen steder Johannesdatter? Det er dette jeg prøver å finne en forklaring på.Siden jeg beveger meg i Salten-området, finnes det en Peder Christophersen fra Enge,død ca 1670? Han sies å være jekteskipper. Er det noen som kan finne opplysninger om disse personene i en bygdebok eller kirkebok? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Inger,Naurstad er vel antakelig det samme som kalles Nausstad i 1801-tellingen, og i så fall i Skjerstad sogn (?)Jeg lurer på hvor du har opplysingene om hennes alder og foreldrenes navn fra, og om du vet noe om henne senere; ektefelle, barn etc?Prøver å titte litt rundt omkring, skjønner du.. ;-)Har du sett på denne: Ane Jocumsdatter, 45, Stemland, Skjærstad LenkeHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Denne Anne Jochumsdatter burde være døpt i Skjerstad kirke. Da det er lenge siden jeg prøvde å finne ut av dette, husker jeg ikke kildene, men jeg har notert at hun omtales både som Jochumsdatter og som Johannesdatter. Det kan vel være at en må søke etter en Johannes Jonsen også i området.Hvis det ikke finnes et svar i Skjerstad sogn, kan man søke videre i Gildeskål sogn fordi hun gifter seg i et område som tilhører denne kirken. Hun gifter seg i 1780 med Arent Nilsen og får to barn, Berit Christine født i 1781 og Jens født i 1783, med et spørsmålstegn bak årstallet. Disse barna må være døpt i Gildeskål kirke. Jeg gav opp letingen for en del år tilbake. Men nå er det skjedd mye på disse årene og mulighetene er flere i dag for å finne løsningen bl a på nettet.Derfor prøver jeg. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svanhild Nemorin

Hei, Naurstad ligger i Bodin,men tilhørte Skjerstad sogn på den tiden. Den bygdeboken som dekker det området er Bodin Bygdebok bind 2.Lykke til videre! Mvh Svanhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Svanhild og Heidi. Takk for hjelp. Ja, når utgangspunktet er som galest, blir svaret som originalest, er det ikke det det heter? Dette var en nyttig opplysning og kan kanskje forklare at min leting har vært umsonst. Vil det si at jeg må lete i Bodin bygdebok i dag selv om området lå i Skjerstad på 1700-tallet? Er det rart det blir rot? Men håpet om å finne noe øker...... Med vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Kan dette vær Anne Johannesd. & Arent Nielsen i Gildeskål 1801: : LenkeDenne Arent har vært gift to ganger, kanskje den første kona var Anne Jocumsdatter (Beiarn)?Familysearch hadde opplysningene: Beret Kristine Arentsdatter døpt 14 Jan 1781, Beiarn. Far: Arent Nielsen Mor: Ane JocumsdrJens Arentsen døpt 18 May 1782, Beiarn. Far Arent Nielsen Mor: Ane Jocumsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Heidi. Ja, dette må være riktig. Men hans første kone hette Kirsti Jonsdatter og barna i dette ekteskapet var Peder f 1759, Jon f 1762 og Kirsti f 1764. Og det er her det blir forvirrende med disse to forskjellige navnene når Annes far står oppført som Jochum. Takk så langt. Du har vært flink. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olav Henriksen

Refererer nok en gang til Skifter i Salten. Der finner jeg hele fire skifter der Ane Jochumsdatter, Vold, Beiarn er nevnt:1. Skifte nr 4115 i 1801. Dette er skiftet etter hennes mann Arnt Nilsen.2. Skifte nr 5622 i 1780. Dette er skiftet etter hennes mor Synefe Andersdatter.3. Skifte nr 15208 i 1804. Dette er skiftet etter Anders Johnsen. Hun er brordatter av avdøde.4. Skifte nr 4014 i 1800. Dette er skiftet etter Lisbeth Andersdatter. Hun er søsterdatter av avdøde.Skiftene inneholder mange detaljer om alle som arver i skiftene. Kontakt meg om du ønsker fullstendige detaljer.Skiftenr antar jeg er interne nr som DIS Salten har benyttet under registreringen.Mvh Olavolav.henriksen@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det ble åpnet skifte i Salten 30.11.1744 etter Anne Pedersdatter, Nørstad i Skjerstad. Hun etterlot seg mannen Jon Tørresen samt fire barn, deriblant Jochum Jonsen.Det må vel være Annes far, farmor og farfar?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ved skiftet etter moren i 1780 (8) har Ane en bror, Isach Jochumsen. Moren etterlater seg Hartvig Pedersen,ektemann nr. to.Noe skifte etter Jochum Jonsen finner jeg ikke.Ellers var det artig med et spørsmål fra et område jeg har jobbet en god del med tidligere. Jeg hadde derfor glemt at jeg hadde skiftene fra Salten. Så takk for 'tipset.'Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Olav og Torgeir. Gjett om jeg blir glad over det dere skriver? Har brukt en bygdebok for å finne ut om denne Ane. Men oversikten var forvirrende og derfor prøvde jeg dette forum. Nå ser det ut til at det finnes opplysninger om henne og godt er det.Den siste mannens dødsår 1801 stemmer med det jeg har. Han må ha mottatt skjøte på gården like før han døde. Dette ser så lovende ut at jeg tar kontakt på e-post.Et spørsmål: Hvor langt tilbake går skiftene for Salten? Tusen takk for opplysningene. Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Skifter i Salten dekker perioden 1713 - 1877. 13500 skifter er omtalt. CDn er virkelig verdt pengene dersom du forsker i dette området (koster ca kr.300,-)De kommer snart med en ny CD som dekker Lofoten og Vesterålen og da har de vel dekket hele Nordland. (Har allerede lagt inn bestilling...)Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Anbefaler deg å skaffe/låne boken 'Sildvåg og Kornland - Tverrlandet i Bodø' av Terje Gudbrandson. Dette er Bodin Bygdebok II - 5. Denne omhandler bl.a. Naurstad.Her finnes mange av de personene du er på jakt etter og tar med flg. utdrag som en apetitt-vekker: Side 696: Jo Arnsson d ca 1647 g m Engborg b: (trulig)Hans f ca 1620 Side 696: Hans Jonsson f ca 1620 d etter 1686 (kanskje) g m Doret Danelsdtr fra Hans-Tørresgården, Øver-Naurstad. b: Tørres f ca 1662 Side 696: Tørres Hansson f ca 1662 grvl 12 mai 1737 g m Dordi (Doret) Nilsdotter fra Nilsgården Skålbunes, f. ca 1660 grvl 10 mai 1739. b: Jo f ca 1685Side 711: Jo Tørresson fra Gammel-Jogården, Ner-Naurstad f ca 1686 grvl 23 mai 1747 g m Ane Persdotter f ca 1685, grvl. 2 aug 1744. b:JokumSide 712: Jokum Jonsson grvl 26 mai 1755 g m Sønnøv Andersdotter fra Ny-Jensgården, Vågan, f. ca 1717, grvl 11 juni 1780. b: Ane dpt 3 apr 1748Side 712: Ane g m Arn Nilsson på Voll i Beiarn. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Du vil også finne mange nye skifter i Salten relatert til flere av personene ovenfor.Hei fra Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Olav i innlagg 12. Du skriver: 'De kommer snart med en ny CD som dekker Lofoten og Vesterålen og da har de vel dekket hele Nordland.'Nei, Nordland omfatter langt mer enn Salten Lofoten og Vesterålen!Men Skiftene fra Salten kan jeg trygt anbefale. De er kjempeflott og jeg anbefaler alle dem som har behov for opplysninger fra dette området å kjøpe dem!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Beklager Birger, jeg var litt rask der. Tok meg en biltur gjennom Nordland i løpet av noen uker i sommer og Nordland er absolutt mer enn det jeg skrev !Salten DIS sier flg om sine arbeider med skiftene:'Salten fogderi er for lengst ferdig. I tillegg har Svein Edvardsen registrert hele Helgeland , utgitt i bokform. Og i disse dager kan vi presentere Lofoten og Vesterålen etter samme lest som Salten. Når dette arbeidet ferdigstilles vil hele Nordland fylke være registrert.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.