Gå til innhold
Arkivverket

[#17256] Opslag i Holumboka. Spetteland samt Svane Brongildsdatter Tregde


Gjest Ulla Marie Wig
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Marie Wig

Hej, jeg søger oplysninger om 'Bendt Sivert Gundersen' døbt. 16. maj 1784 i Mandal. Hans forældre er i følge LDS Gunder Johnsen og Svane Brongildsdatter (da. Brongild Biørnsen og Kirksten Christensdatter Tregde)Jeg finder ikke nogen ægtepar Svane Brongildsdatter/ Gunder Johnsen via LDS så kanske Bendt Sivert Gundersen er uægte barn ?Nå, men Bendt Sivert Gundersen er f. 1784. Jeg søger efter 'Gunder Johnsen' der er født i mellem 18 og 60 år før dette.Jeg finder bla. 'Gunder Johnsen Spetteland' døbt. 18. aug. 1748 Mandal - sa. John Spetteland og Aase Erichsdatter.John Spetteland får flere børn - og jeg regner med at den Erik Johnsen der er på Spetteland i 1801 gm. Mette Olsdatter er et af disse. Dette ægtepar har en søn ved navn - Sivert.Jeg vil gerne vide om man via Holumsboka kan finde oplysninger om Gunder Johnsen Spetteland ? Fik denne et uægte barn med Svane Brongilsdatter ?Hvilke øvrige børn fik John (Gundersen) Spetteland og Aase Erichsdatter og hvad skete med disse ?---Er der desuden nogle der kan give mig oplysninger om Svane Brongilddatters ophav og skæbne.Med venlig hilsen og på forhånd tak.Ulla Marie Wigulla_rasmus@webspeed.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Holumboka side 306:Jon Gundersen f1726 gm Åse Eriksdatter Haddeland. Barn: Erik (1752-1822), Ragnhild 1754, Berte gm Erik Kristoffersen Mosland, Allet 1757, Randi 1759 dså.,Ole 1760, Ole 1762, Ingeborg 1763, Asgjerd 1765. I 1787 gikk bruket til eldste sønn Erik, f1752, gm Mette Olsdatter Langeland.Her er nok boka feil. Den eldste sønnen er nok den Gunder Jonsen som du spør etter. Han blei døpt i Mandal prestegjeld mens dei andre blei døpt i Holum.- Det er kanskje ein grunn til at eldste sønnen Gunder ikkje overtar garden på Spetteland i 1887? - Kanskje er han reist til sjøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Undres om det ikke skal være Svane Brynildsdatter. (Norske navn tolket av amerikanere kan bli mye rart..!)Jeg fant ikke Svane, men hennes opphav (LDS):Kirsten Christensdatter gm Brongnild Biornsen 11 Nov 1745Denne 'Bongnild' kan være: Brynild Bjørnsen f 5 Jun 1710, Lista, vest-Agder. Far: Bjørn Andersen.Kirsten Christensdatter Tregde, døpt 29 Sep 1730, Mandal, Far: Christen Tregde Mor: Siri Jakobsdatter.Kirsten hadde minst en søster: Maren Christensdatter Tregde døpt 3 Des 1732.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Forbindelsen til Tregde har jeg ikke sett på, men 'Svane' er et sentralt navn rundt Sorenskriver/Tingskriver Rasmus Laurits Rasmussen Toftenes som var gift med Apelone Vik fra Aust-Agder av Bringsværætten.I Årsskrift for Agder Historielag finnes det en del stoff om denne slekten bl.a. av Petrus Valand.Se forøvrig emner her om Sørlands-Agderslekter, Adel i Lillesand mm.Ovennevnte Rasmus hadde en datter ved navn Svane, kjendt skifte.Samme SVanenavn finnes også på Saanum, nabogård til Toftenes, men der tar opprinnelsen en sving opp til Linland i Holum, også der fra skifte.Forbindelsen til Tregde antar jeg må søkes via en nabogård Kige og Ole Madsson Kiges forbindelse med ovennevnte Rasmus.Beklager at jeg ikke kan være mer konkret da det finnes lite konkret materiale utover Petrus Valands artikler og de vil jeg gjerne etterprøve.Bygdebok for Halse vil ikke foreligge før om 2-3 år.Kildeadgangen vil derfor finnes på Statsarkivet i Kristiansand, Pantekort og Skiftekort samt Agderdokumenter samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Jeg finner denne søskenflokken, alle med foreldre Brongild Biørnsen & Kirsten:Christen f 1747, Birthe f 1748, Svane f. 1750, Sifvert f 1753, Birthe f 1755, Svane f 1757, Stephan f 1761.Antar at den første Svane døde, og at den Svane du søker er den f 1757, døpt 21 aug 1757, Mandal.I alle fall grunnlag for en nærmere sjekk med kirkebøkene; det må være noe med navnet som ikke er korrekt, -det er påfallende at ingen av disse finnes i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

En søster til Bendt (?):Gunild Catharine Gundersdatter Øslebye f 22 okt 1786, Kristiansand. (LDS)Gården Øsleby i 1801-tellingen: Husbonden er skibsbygger Ole Øslebye, og på gården er losjerende matros Bent Gundersen 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.