Gå til innhold
Arkivverket

[#17258] Marthe Olsdtr. Norstrand gift 22.07.1810 i Bergen.Hvor kom hun fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Marthe giftet seg med Rasmus Libertsen.Ved folketellingen i Bergen 1815 er alderen hennes angitt til 32-47 år.Da hun døde 08.05.1849 var alderen oppgitt til 86år , vilket skulle bety at hun trolig var født mellom 1760-1770.Den eneste gården ved navn Nor/Nordstrand fant jeg i 1801 tellingen i Eivindvig i Sogn Og Fjordane.Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvot Martha kom fra , og hvem foreldrene hennes var? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har tilgang til bygdebøker for Eivindvik/Lavik , og som kan sjekke gården Norstrand for meg?Kan man finne opplysninger der som knyttet Marthe Olsdtr. Norstrand til gården? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Rune,FamilySearch: Marta Olsdatter døpt 4 apr 1774, Gulen, S-F. Far Ole Nordstrand.Det støtter vel teorien din..!? ( I farten fant jeg at Marte Og Rasmus hadde barna: Liber Olay 1814, Hans 1818, Liber Hunhos(!) 1819, )Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Heidi.Jeg vil anta at det må være den Martha Olsdatter Norstrand jeg er på jakt etter.Nå gjelder det å finne ut hvem denne Ole Nordstrand egentlig var , og hvem som var mor til Martha.Kanskje noen med tilgang til en bygdebok for området kan fortelle meg det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel muligens denne Olle Johansen På Norestrand i Evenvig i FT 1701 som er far hennes : LenkeDet er tre barn der og Johans (9 år), Peder (28 år, skal det ikke være 18 montro?) og Hans (6 år).Og så er det vel denne Oluf Johansen vi finner gift i Gulen med KARI MOGENSDR den 11 NOV 1681 (det siste er utdrag fra kirkebok og finnes på FS) mvhKjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kjellaug.Takk for innleggene dine , men du er nok desverre 100år for tidlig ute.Marthe var født 1774 , og det er vel lite trolig at denne Olle fikk barn så sent.Det er nok riktig gård , men i 1801 tellingen finner jeg ingen der som jeg kan forbinde med Marthe.Jeg trenger nok hjelp av noen med tilgang til en bygdebok som eventuelt omtaler gården. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff da! Hvor hadde jeg øynene mine? Jeg leste det som 1701 og det var det! I 1801 ser det ikke ut for at det finnes noen Ole på Nordstrand. Der er kun en tjenestepike some heter Kari Olsdtr.Får håpe at du finner hjelp i bygdebøkene fra Gulen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er helt i orden Kjellaug.Jeg er uansett takknemlig for at du engasjerer deg i problemet mitt.Det kan jo tenkes at denne Kari Olsdtr. var søster til Marthe. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg bad en venn slå opp i bygdeboka.Her er svaret :Ingen Nordstrand funnet i Gulen,men en Nordstrand i Lavik boka.Der fant jeg 2 Ole Nordstrand, Ole Olson f. 1700, og Ole Hansson f. 1747 og en Marta Hansdtr. f. 1784. Altså ingen Marta Olsdtr.Men det kan jo være at denne Ole Hansson hadde en datter som ikke er kommet med i bygdeboka.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne Ole hansson finner vi så på FS :OLE HANSEN Male Event(s): Birth: Christening: 03 JUN 1747 Gulen, Sogn Og Fjordane, Norway Parents: Father: HANS NORSTRAND Family Mother: MARTHE Batch No.: C422812mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjellaug.Jeg er kommet til at den mest sannsynlige kandidaten er Ole Hansen.Han var sønn av Hans Knutsen 1724-1747 og Martha Endresdatter 1706-1752 på Nordstrand i Lavik/Gulen.Trolig har Ole flyttet , eller dødd tidlig.Jeg finner ham ikke i 1801.Jeg får ved en anledning ta en titt i kirkebøkene å se om jeg kan bli noe klokere av det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.