Gå til innhold
Arkivverket

[#17265] Undal eller Undahl - Anders Jonssøn født i Halmstad.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg har noen kopier av E.A.Thomles artikler 'De ældste Led af Familien Undal (Undahl) i Norge'. Jeg har ikke noe årstall for når dette er skrevet, men etter ortografi å dømme må artkkelen være ganske gammel. Nå lurer jeg på om det finnes noen oppdateringer for denne Anders Jonssøn (født mot slutten av 1500-tallet) og hans forfedre i Halmstad. Anders Jonssøn ble stamfar for en slekt i Agderfylkene og de fikk en viss innflytele i området. Er det noen nyere forskning omkring denne mannen? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Berg Skodje

Har ikkje opplysingar om han, men Undal er truleg det som i dag vert kalla Sør-Audnedal kommune i Vest-Agder. I 1801-teljinga ligg det i Mandahls amt, Spangereid sokn, Walle prestegjeld. Kanhende det kan vere ei hjelp. Helsing Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det hentes et lite utdrag fra nevnte oversikt over en ikke verifisert del av Anders Jonsen's aner, som følgende:'I følge familietradisjonene skal Anders Jonsen være av svensk adel. Men på grunn av noen tvister, måtte han forlate landet. E. A. Thomle spekulerer rundt dette og konkluderer med at han neppe kan ha adelige aner da han ikke bruker adelig segl.'Etter hva jeg kjenner til er det ikke utført noen spesifikke undersøkelser på dette, men kanskje temaet vil gi interessante innspill i.f.m. med Sørlandsgenealogien.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Artiklene til Thomle ble utgitt som særtrykk i København i 1906. Boken kan lånes på Deichman. Det kan også hende at et antikvariat har den til salgs. I følge min fars grandonkel inneholder boken mange feil i detaljene. Jeg har dessverre ikke hans korreksjoner tilgjengelig. Informasjon om Anders Jønsson kan man finne i mange kilder, men jeg har ikke inntrykk av at det er funnet noe mer nytt om ham, f.eks mer om hans opprinnelse. Jeg jobber med å samle oversikt over hans etterkommere, og har funnet ganske mange. Men jeg mangler selvfølgelig mange, spesielt etter kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Da jeg kjenner endel til noen av de tidligere ætteledd på Underøy i Sør-Audnedal (regner ikke her med slekten Smith som vel stammer fra Skottland) ble det meg fortalt av en av dem for ca. 20 år siden, at de stammet fra bla. svensk og tysk adel. Imidlertid fikk jeg ikke helt sammenhengen, men det er kanskje mer i dette enn hva Sør-Audnedal bygdebok har maktet å få frem inklusive E.A.Thomle. Mitt inntrykk var at dette alltid var blitt holdt skjult for bygdefolket.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Noen av Anders Jonssøns eldste sønn Laurits Anderssøn Undals etterkommere ble adlet. Etterkommerne etter disse bor i Danmark, og noen av dem heter von Undall.Det var den tredje sønnen David Anderssøn Undal som arvet Underøen. Hvis noen har informasjon om etterkommere vil jeg svært gjerne ha informasjon til siriun@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg vil nok låne bygdeboka for Sør-Audnedal.Det står en god del om Underøy der.Torgeir Torstensson Rødberg ga tidlig på 1500 øya til årtiendehold, det står før 1546, men må vel være før reformasjonen.Anne Pedersdotter Friis (datter til presten) bygsler gården rundt 1600 gm lensmann Ener Christensson.Dette er det småplukket jeg har notert meg.Fra hukommelsen tar jeg med at det var en rettsak om laksefisket mellom folket på Rødberg og denne Anders Jonsen som kom inn og vel fikk kjøpt øya og som Rødbergfolket vant. Det var vel der opplysningen om årtiendeholdet kom fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Av Sør-Audnedal bygdebok fremkommer det at Anders Jonsen f. i Halmstad var av dansk slekt. Etterkommre fremgår også delvis av samme bygdebok, men den som leter her må konsultere øvrige bygdebøker for tilgrensende områder.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.