Gå til innhold
Arkivverket

[#17269] Finnes det en bygdebok for Melhus som omtaler gårdsnavnet Engen ?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Er det noen som kan gjøre oppslag for meg i en bygdebok for Melhus (hvis den finnes) hva gjelder en Halvor Iversen, som er født 6.5.1830 ? [url="http://www.familysearch.org/ENG/Search/vr/individual_record.asp?recid=29040611&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=34&juris3=673&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=Sor%2DTrondelag&juris3friendly=Melhus&juris4friendly=>LenkeJeg tror gårdsnavnet er Engen. Faren i 1865 ?Lenke og i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei. Jeg har alle bygdebøkene for Melhus, men der er ingen gårder med dette navn nevnt i registrene. I bygdebøkene for Børsa er det flere Engen-gårder. Har sett gjennom, men ikke funnet noen av 'dine' Kanskje noen lokalkjente kan hjelpe deg. Prøv en etterlysning i 'Trønderslekter' på følgende adresse: http://st.disnorge.no/index.php?n1=dfo Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Flå har egen bygdebok, og jeg fant Halvor under gården Engan Utistu'u. Han ble siden bonde på nabogården Dal øvre. Fortell hvilke opplysninger du ønsker, så skal jeg gjøre oppslag for deg.Mvh Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Hei, dette var spennende, da jeg har lett etter Halvor Iversen lenge! Til Håvard Ler: Jeg er interessert i å få bekreftet om denne Halvor er min tippoldefar da jeg ikke har klart å finne Halvor's aner på gården Thesli i Trondhjem. En forpakter er jo en som reiser litt rundt på gårdene og jeg er derfor interessert i å få vite om den Halvor på gården Engan Utistu'u bl.a. var gift med en Karen Ingebrigtsdatter.Noen kilder: Min oldemor hette Hanna Olise Halvorsdatter Teslie og ble født i Trondheim i 1856. Denne opplysningen har jeg fra Kirkebok 1885 i Johanneskirken, Bok 11, Side 9 da hun som enke giftet seg med min oldefar. Her står det at hun var født i Trondheim og hennes far var forpakter Halvor Iversen Thesli og mor Karen Ingebrigtsdatter.[url="http://www.familysearch.org/ENG/Search/vr/individual_record.asp?recid=29153899&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=34&juris3=639&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=Sor%2DTrondelag&juris3friendly=Trondheim&juris4friendly=>LenkeEnten kan 'min' Halvor ha vært ute på en reise sammen med sin bror Johan Teslie i 1865: Lenke eller så kan han samme år ha sittet som enkemann på denne gården i Flaa: Lenke men siden jeg ikke kan finne ut når og hvor Halvor giftet seg med Karen Ingebrigtsdatter er det vanskelig å finne rett person.Jeg tror imidlertid at hans kone Karen Ingebrigtsdatter var død før folketellingen i 1865 og at dette var grunnen til at min oldemor Hanna Olise som 10-åring bodde på Nordre Nergaard hos sine besteforeldre i Kvikne.Jeg har ingen sikre opplysninger på at Halvor Iversen Teslie er Halvor Iversen 'Engan' fra Flaa: Lenke, og jeg har vært innom brukerforumet og stilt spørsmål om Hanna Olise's aner tidligere, uten at dette har ført frem til en sikkert opphav til Halvor Iversen Teslie. Lenke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Da er nok dette feil person dessverre. Halvor Engan var bondesønn, født på Engan, og han var gift to ganger, men ikke med Karen Ingebrigtsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du helt sikker på at de ble gift?Finner på FA : Hanna ble f. 5/11-14/12 1856 DK i Trondheim, foreldre Halvor Teslie og Karen Ingebrigtsdt.Har dere sjekket Dahl gård i Flaa? Halvor var jo føderådsmann der i 1900. Skulle ikke det bety at han har hatt gården, men sønnen har overtatt.1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skjønner ikke helt det med Engen i Flaa. I 1865 er det vel broren til Halvor, Erik, som bor på Engen med sin familie og foreldre.Siden det er 2 gårdbrukere på gården i 1865, Haldor og Erik, kan det da være snakk om 2 gårder, f.eks. søndre og nordre eller noe lignende. Kanskje disse 2 gårdene står omtalt på 2 forskjellige steder i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Spørsmålet er om Halvor Teslie er samme person som Halvor Iversen Engen, nevnt i innlegg (9).På direkte spørsmål via e-post til Knut Solem (forsker på gården Tesli via Trønderslekter -innlegg 2) er Halvor Teslie ikke nevnt blandt eierne av gården og eierne er greit opplyst i Strinda Bygdebok, bind I utgitt av F. Bruns Bokhandels Forlag A/S,Trondheim. 1939. Men eventuelle forpaktere er ikke nevnt. Problemet er at folk på den tiden skiftet etternavn etter hvor de bodde. Etternavn, bopel og postadresse var ofte det samme.Spørsmålet blir jo om det er sannsynlig at Halvor Iversen Engen kan ha forpaktet Tesli på det tidspunkt hvor Hanna Olise Halvorsen ble født..Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Halvor Engen ble gift første gang 1859 m. Marit Eliasdtr. Flå fra Gravrok i Melhus, og 2. gang i 1866 m. Ingeborg Olsdtr. Handberg fra Børsa.Marit døde i 1864, og Ingeborg i 1874.Halvor fikk skjøte på Dal i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Godt hende at jeg må ha det inn med teskjeer. Det med Halvor Jonsen Engen er greit, men hva med Erik Iversen på Engen som også var gbr. og selveier? Står ikke han nevnt under Engen i boka?Grunnen til at jeg maser om dette er at kanskje man kunne finne en løsning via Erik. Via FS har jeg funnet at Iver og Guro i det minste fikk barna: Erik, Halvor, Iver og Sigri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Det er riktig at Iver og Guru er foreldrene til Halvor. Det var far til Iver,Ole, som fikk utskilt denne delen av Engan, Utistu'u, og han bygde opp gården der den ligger i dag. Ole kom fra hovedbruket, hvor slekta hadde vært i flere generasjoner. Det var en eldre bror av Halvor som overtok Utistu'u mens Halvor, som sagt, kjøpte Dal i 1885.Det er jo mulig Halvor var på Tiller før han gifta seg i 1859, og at han fikk ei datter utenfor ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Hvis Halvor Teslie er Halvor Iversen Engen var han tydligvis en bereist mann for ved folketellingen i 1865 oppholdt han seg i Kirkenær, Grue i Hedmark.Spørsmål til Håvard Ler: Kan du se i bygdeboka om Halvor hadde en yngre bror ved navn Johan, født 1834, siden Halvor og Johan var på samme sted i Grue? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Da kan vi nok slå fast at dette ikke den Halvor som fikk barn med Karen Ingebrigtsdatter Nergaard i Kvikne. Men takk for engasjementet!mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.