Gå til innhold
Arkivverket

[#17270] Minden, Westphalia, Prussia


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Nå er ikke jeg særlig god på 'gammle' geografiske områder/steder - kan noen fortelle meg hvor dette er????? (Johan eller Jan Herman Jansen Bryning f 1640-50 årene har jeg som kommer derfra)Takk :o)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Det er riktig - jeg bor 6 mil derifra. Kirkeboekene finnes hos Mormonerne, jeg vet ikke om de kan utlånes til Europa,så hvis jeg kan hjelpe med noe, så bare si ifraHilsen Falk Liebezeit Diepholz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Falk!Dette er jo veldig langt tilbake det er snakk om , hvor langt tilbake går kildene derfra da??? Det jeg vet er:Jan Bryning f.ca 1617 gm Birgitte Michelsen f.c.1621, den sønnen jeg vet om er Johan eller Jan Herman Bryning f i tidsrommet 1643-55 disse dro til Bergen for Jan Herman er gift med Else H. Gievers som er f. i Bergen 1683 d.1711. Datteren Giertrud Bryning f.1708 giftet seg med Johan Christoffer Uthoff f.ca 1704 d.1751. Denne Johan Christoffer var fra Radenberg , West Phalien, Prussia - hans forfedre vet jeg intet om - er det kilder som viser noe for hans dåp kanskje???? Jeg har masse Tyskslekter men det er jo fra 1600 talllet eller deromkring - er det noen kilder og få fatt i fra denne tiden ??? Jeg har en som var fra: Mecklenburg, Meckl-Schwerin, Tyskland - er dette også i nærheten???? Han het Daniel Gode f.1620. Takker for all mulig hjelp og tips :o)mvh, Gurli Heimsbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes også en del kart på internett. Ved f eks å gå til NSFs tjeneste over tyske slektsforskerressurser, finner en også lenger til kart over tyske landskap. En fin tjeneste - for dem som gidder å gjøre noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Takk for tipset !! - du har vel lite og gjøre selv siden du gidder og svare slikt overalt!!! Du har vel svar på alt også - så fint for deg da!!! Men alle kan ikke være så inteligente vet du - - - - - - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei Gurli, jeg svarer på svært mange spørsmål her i Brukerforumet, muligens over 1000 i tallet, og har hjulpet mange nå på 5. året. Men jeg hjelper bare dem som viser vilje til å hjelpe seg selv. Du har med dine 133 spørsmål plikt til snart å ta lærdom av alle de gode svar, råd og tips du har fått i over 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Mecklenburg er i dag den østlige og sydlige delen av det tyske bundesland Mecklenburg-Vorpommern. Inntil 1918 var Mecklenburg et riksumiddelbart hertugdømme/storhertugdømme (storhertugdømme fra 1815). Mecklenburg ble underlagt det tyske-romerske rike på 1100-tallet under Heinrich der Löwe's korstog da den slaviske (vendiske) befolkning ble kristnet og undertvunget. Samtidig var det en stor immigrasjon av bønder fra det vestlige Tyskland. Men i større del enn i det øvrige østre Tyskland ble den slaviske arv tatt vare på, og hertugslekten som styrte Mecklenburg til 1918 stammer direktre fra den siste slaviske stammehøvding. I store deler av sin historie var Mecklenburg delt mellom grener av hertugslekten,fra 1701 var Mecklenburg delt i Mecklenburg-Schwerin (med hovedstad Schwerin) og Mecklenburg-Streliz (med hovedstad Neustrelitz). D.v.s. Mecklenburg ble i mangt styrt som en enhet, felles mynt, felles økonomi etc., de to hertugene/storhertugene måtte bli enige. Det var også felles 'nasjonalforsamling' som frem til 1918 vel var en av de mest konservative i Europa. Det var representanter for tre stender: 1) storhertugenes utpekte representanter, 2) den landeiende adels valgte representanter, og 3) byborgerne representert ved borgermestrene. Bønder og arbeidere hadde ingen stemmerett! Det er ikke for ingenting Mecklenburg regnes som den mest gammeldagse del av Tyskland, og også den del som har hatt størst emmigrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Tore - jeg har faktisk hjulpet svært mange jeg også - men det ser du vel bortifra..... Trodde dette var ett forum for og kunne bli hjulpet jeg, vel så feil kan man ta.... Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til Per vedkomande innlegg 11:Det er vel heilt på sida av temaet, men: Om eg ikkje hugsar feil så vart vel statane Mecklenburg-Schwerin og Mecklenburg-Strelitz slegne saman til éin stat i 1934/35. Og i dag heiter staten altså Mecklenbrg-Vorpommeren.Etterkomarane til denne vendiske stammehøvdingen som Per nemner (dynastiet Mecklenburg) finnest i dag blant anna både på den danske og den nederlandske trona. Både morfaren til dronning Beatrix og farmora til dronning Margrethe II var nemleg av denne storhertug-slekta.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mecklenburgs historie er komplisert, og kan f eks tilegnes ved W Karge, E Münch, H Schmied: Die Geschichte Mecklenburgs (forlaget Hinstorff, Rostock 1993, 2/2000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Som Tore sier, Mecklenburgs historie er komplisert, men dermed også spennende! Med den ofte sterke tilknytning til Norden og ganske store utvandring til Norden, inklusive Norge, er Mecklenburg vel verdt et besøk, også for mange på jakt etter 'røtter'! Schwerin er vel flottest, men bl.a. Güstrow med det gamle hertugslottet til hertugene av Mecklenburg-Güstrow er vel verdt et besøk! Og f.eks. det gamle klosteret Dobbertin som etter reformasjonen ble brukt som hjem for ugifte adelige damer som der kunne leve i luksus (i dag er det psykiatrisk klinikk, kun åpent for publikum av og til), eller Bad Doberan, eller de større byene på kysten, Rostock og Wismar... Og så kan man reise opp til flotte strender, kanskje finest på Rügen (i Pommern og ikke i Mecklenburg, men allikevel nær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Hei Gurli, Til ditt innlegg nummer 5:byen Minden, kirkeboeker begynner medDomkirken (katolsk) 1655St. Marien 1687 (lutheransk)St. Martini (lutheransk) 1674 dåp 1683 vigsel 1683 begravelse vigsel 1689-1714 mangler begravelse 9 Nov. 1683 – 1714 manglerSt. Simeonis (lutheransk) 1682 dåp vigsel, begravelse 1714selvfoelgelig kan det være i et eller annet sted i forhenværende bispedoemme Minden ...du burde spoerre Kommunalarchiv Minden (det er krets- og byarkiv, for byen har de fabelaktig materiale, også foer kirkeboekene starter !):kommunalarchiv@minden-luebbecke.dehilsen Falk Liebezeit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.