Gå til innhold
Arkivverket

[#17275] Brødrene Olsen fra Frøya til USA


Gjest Ola L.Zetlitz
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola L.Zetlitz

Min oldefars brødre emigrerte til USA. Ole Andreas Olsen f. 1840 Carl Olsen f. 1845 Odin Olsen f. 1846 alle fra Frøya.Jeg har funnet de to siste som Carl O. Vikan og Odin O. Vikan fra Bergen til Quebec 11. mai 1868.Odin finnes igjen som Odin Olsen Vikan sammen med sin kone Beret og sønnen Anton U. f. 1878 på dampskip Tasso til USA i 1880. I foketelling for Minnesota i 1880 finner vi dem igjen i Minneapolis, Hennepin County.Karl O. Vig finnes igjen På damskipet Hero på vei til Minneapolis, USA i 1881. Det er det siste jeg har funnet om disse tre. Jeg er veldig interessert i å finne ut hva som skjedde med dem og finne nålevende slektninger. Er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Det dør en Odin i Hennepin, du kan søke det frem selv hos http://people.mnhs.org/dciWIG, ODIN CertID# 1927-MN-021661 County of Death: HENNEPIN Date: 12/15/1927Du bør bestille døds-sertifikatet, der kan det stå fine ting (og det koster jo ikke så masse heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Det ligger tilsvarende etterlysning her LenkeDessuten; Les gjennom innlegget før du legger det på plass. Odin Olsen Vikan bruker Odin Vig i 1880 tellingen, og det vet du jo.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

forresten så var ikke Anton f. i 1878, men i 1877 iflg. Familysearhc... og U betyr Ulrik..Anton Ulrik Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 17 Nov 1877 Place: Christening: 09 Dec 1877 Place: Froya, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Odin OLSEN Mother: Berit ANDREASDR her er ett barn tilAnna Ulrikka Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 04 Nov 1866 Place: Christening: 24 Feb 1867 Place: Froya, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Odin OLSSEN Mother: Berit ANDREASDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

heh. Odin og Beret giftet seg på dåpsdagen til Anton.Odin OLSEN Age At Marriage: 31 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Ole PEDERSEN--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Berit ANDREASDR Age At Marriage: 36 Marriage: 07 Dec 1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola L.Zetlitz

Takk til Laila for mange opplysninger jeg ikke hadde før. Jeg har bestilt døds-sertifikat for Odin og Bertha. Antallet unger på Carl og Odin har jeg bare muntlig fra slekta her i Norge, og jeg har ingen navn. At de hadde en eldre datter født i Norge visste jeg ikke, og hun var tydeligvis ikke med da familien reiste til Amerika. Bertha (Beret) hadde en sønn som het Ole Andreas Olsen, med Odins bror Ole Andreas. Han var født i 1862 og skal også ha emigrert. Jeg beklager at jeg gikk litt i surr med etternavn i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ola L. Zetlitz

Tenkte jeg skulle oppdatere litt. Når det gjelder Odin og hans kone har jeg fått Death certificate. Det gir ikke noen nytt som jeg kommer videre med foreløpig. Carl ble gift med Anna Caroline Røssing fra Frøya. De fikk fire barn, Isabella 1886, Clara 1889, Ida 1889 og Millie 1895. Har ikke kommet videre her ennå. Carl døde tydeligvis tidlig for han er ikke med i folketelling 1900. Ole ble gift med Dorthia 1847 og de hadde minst 15 barn, 7 av dem levde i 1900. Jeg har funnet etterkommere etter en av dem og tatt kontakt. mange nye og hyggelige slektninger 'over there'. En takk til alle som bidro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.