Gå til innhold
Arkivverket

[#17278] Oppslag i bygdebok fra Tysnes.


Gjest Olav gatland Askøy.
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav gatland Askøy.

Ønsker opplysninger om Ole Olsen,f.ca:1748 Lunde Tysnes.Han gifter seg på Askøy med Kari Rasmusdtr. 29.mai 1783.Bopel Myren Laksevåg.Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Ernst Berge Drange: Tysnes gards og ættesoge, bind 3, s. 626 og 628:Ola var sønn av Ola Gulbrandson Øvra-Lunde som opprinnelig kom fra Kvitavoldsneset (ca. 1718 - 1792) g 1741 m Anna Guttormsd. Lunde (ca. 1726 - 1792).'Ola Olson Øvra-Lunde br. 1. f. 1750 vart g. 1783 m. Kari Rasmusd. Myren, Loddefjord. Dei overtok ved skøyte i 1784, men selde att i 1788, og flytta til hennar heimplass, Myren i Loddefjord (Laksevåg). Ola Myren gav odelsskyøte på br. 1. til Svein Lunde i 1810. Born: 2 søner og 3 døtre som levde i 1830.'Om foreldrene og en søster til Ola står det 3/4 spalte i boka. Siden du bor på Askøy antar jeg at du har mulighet for å sjekke dette selv på biblioteket i Bergen om du vil vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Tusen takk for opplysningene.Boka skal jeg låne på biblioteket,bøkene har hitil vært utlånt de gangene jeg har forsøkt å låne den. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg regner med at du er oppmerksom på at du enten kan bestille bøkene via ditt bibliotek på Askøy eller prøve biblioteket i Bergen, og eventuelt sette deg på venteliste. En annen mulighet er å ta en tur på lesesalen på Statsarkivet i Bergen. De har bøkene, men ikke til utlån.Bygdebøkene for Tysnes holder høy kvalitet og inneholder mye bra informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.