Gå til innhold
Arkivverket

[#17280] Slektskap med noen på Haugsdal i Lindaas eller på Hatlestad i Balestrand, SF?


Gjest Lise Christin Walla
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Christin Walla

Jeg søker slektninger i Norge på vegne av en dame som bor i Amerika. Hun var på besøk i Norge i sommer sammen med sin familie og det viste seg at hun lenge har prøvd å finne slektninger her uten å ha lyktes. Jeg har i etterkant sporet noen av hennes forfedre i Norge og hun vil svært gjerne komme i kontakt med andre etterkommere etter disse.Johannes (John) Monsen Haugsdal, f. 1847, fra Lindaas i Hordaland som utvandret til Amerika i 1871. Her er han i ft 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61263.wc2&variabel=0&postnr=1064&fulle=true&spraak=n>LenkeJohns familie på gården Haugsdal indre er også beskrevet i en bygde- eller slektsbok fra Masfjorden.John ble gift med Christi Aamundsdatter Hatlestad, f. 1851, fra Balestrand i Sogn og Fjordane, som utvandret i 1868. Hennes mor, Massi Larsdatter, f. 1807, som var enke, utvandret i 1867. Her er de i ft 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lise Christin Walla

Hei igjenDet har nå gått 2 år siden jeg la inn denne etterlysningen og jeg har dessverre ikke mottatt noen henvendelser. Jeg er fortsatt veldig interessert i opplysninger eller mer informasjon om denne familien.Jeg har nå fått ny mailadresse:lise dot christin dot walla at basware dot comMvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Vi kan jo ta utgangspunkt i de av Johannes' søsken som ble i Norge og hadde etterkommere:Jon (el. John) f. 1840 g. 1866 Brita Rasmusd. Bjørneklett, bosatt Eide i Gulen. I 1900 hadde de barna: Britha f. 1870 g.m Erik Fuses. f. 1872 (dette paret hadde datteren Andrea f. 1896) Johannes Johnsen bygningstømmermand f. 1876, Anna f. 1879 og Henrikka f. 1886.Lasse 1842-1925 overtok Haugsdal, indre, g.m. Lisbet Fusesd. f. 1849 Reknes. Mange av barna deres utvandret, 2 ble igjen i Norge. Monsina f. 1877 giftet seg 1900 med Oluf Martins. Lærøyi (på Storeneset i Lindås i 1900) bosatte seg siden i Bergen. Johanne g.m. Salamon Rasmuss. Haugsdal br.1. Deres datter Inger Elisa f. 1910 g. 1933 med Nils A. Anders. f. 1908 Yndestad, Fjaler.Bothilda 1844-1914 g.m. Ivar Rasmuss. 1839-1925 Bjørneklett, bodde på Hærnes (Storeviken) i Evanger. I 1900 hadde de sønnen Maans Iversen 1877-1906 og en sønnedatter Bolette Rasmusdtr f. 1896. De hadde flere barn: Metta f. 1866 g. 1895 m. Martin Sand, Hasseløy, Vesterålen (6 barn). Rasmus 1870-1961 g. 1895 m. Guri K. Pedersd. 1971-1918 Mugås hadde barna Inger Boletta 1896- g. 1918 m. Thor Lihaug, Dalsøyra, Gulen. Iver Rasmuss. 1897- tok over gården, g. 1921 Kari Olsd. f. 1893 Dale, Gulen. (5 barn). Anna Petrina f. 1899 g. 1946 Helge J. Skorve, bodde på Hærnes.Marta f. 1850 g.m. Kristen Kristens. f. 1875 Sandnes, bosatt Rambjørg. Barn: Anna Maria 1905- g. Reinhold Jakobs. Kløvtveit, Gulen (5 sønner). Bertin f. 1907 forlovet med Anna Johansd. Lund, Gulen overtok Rambjørg br. 1 i 1946.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Christin Walla

Hei NinaTusen takk for masse opplysninger! Og selvfølgelig et kjempebra tips!Søsknene med ektefeller hadde jeg fra før gjennom bygde/slektsboken fra Masfjorden, men du har flere etterkommere enn jeg har sett tidligere.Jeg har også mottatt en mail fra deg med mer informasjon om etterkommere av noen disse igjen, det takker jeg også for!I tillegg har jeg mottatt mail og informasjon fra en som forteller at Johannes Monsen Haugsdal er etterkommer etter Johannes Nilsson Ese fra Asheim i Brekke og at han har registrert nesten 30.000 etterkommere etter han!!!Jeg skal nå videreformidle dette til den amerikanske damen, jeg vil tro hun blir overveldet! Tusen takk igjen!Mvh Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lars-Idar Vegsund

HeiSer at denne dialogen er noen år gammel. Jeg er etterkommer etter Johannes Monsen Haugsdal foreldre. Min mormor er oppvokst på gården Haugsdal i Masfjorden. Dette er en gård som har mange slektsrealsjoner til Amerika da 10-15 av Johannes sine søkens barn reist til Amerika.. Jeg har kontakt i dag med en håndfull etterkommere etter Johannes og hans slektninger i Amerika. Jeg har også vært og besøkt gården 'homestead' som Johannes hadde i Sør-Dakota. Det hadde vært hyggelig å fått videre formiddlet kontakt til disse slektningen som ønsket kontakt med norske slektninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.