Gå til innhold
Arkivverket

[#17297] Niels Klim og Barbara de Fine


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Hei. Hva finnes av opplysninger om ekteparet Niels Klim og Barbara de Fine? Hadde de barn? Og hvem var denne klokkeren Niels Klim? Hvor kom han fra? Interessant også ut i fra Holbergs fortelling om Niels Klim som foretar en underjordisk reise til landet Potu.Hadde Holberg spesiell forbindelse til familien eller betrakter Holberg disse personene utenfra? http://genealogy.munthe.net/database/g0003507.html16976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Niels Andersen Klim er angivelig født i landsbyen Klim på Jylland 29. april 1620 Lenke Han var klokker i Korskirken i Bergen. Han giftet seg ca. 1655 med presteenken Barbara Pedersdatter de Fine, født på Sjælland angivelig 28. april 1618, som datter av soknepresten Peder Arnoldussen de Fine og Agnethe Thygesdatter. Hun døde i Bergen i 1695.Såvidt vites hadde ikke Niels Klim barn. Niels Klim var nok regnet som en byoriginal, og levde til Ludvig Holberg var 6 år gammel. Ludvig Holberg var i slekt med klokkerens kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Yngve. Tusen takk for et flott svar. Jeg har prøvd å finne etterkommere, men fant ikke noe og går ut fra at du har rett i at det mangler etterkommere etter Niels Klim og Barbara de Fine. Men ditt svar fører til flere spørsmål: På hvilken måte er Holberg i slekt med Barbara de Fine.Og hvem var Barbara de Fine først gift med? http://www.nose.dk/Norge/paludan.html I denne lenken fremgår det at Ludvig Holbergs foreldre er Christian Nielsen Holberg og Karen Lem. Er slektskapet med de Fine på morsiden og hvordan? Jeg finner ikke noe om farens aner. Jeg skulle gjerne vite hvordan jeg selv kunne finne frem til slike svar for så slapp jeg å plage andre med dette.Har du noen gode råd? Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ludvig Holberg var sønn av Karen Pedersdatter Lem, som var datter av sokneprest Peder Lem og bispedatteren Abel Ludvigsdatter Munthe. Ludvig Munthe, født 1593, var sønn av Hans Ludvigsen Munthe og Catharina de Fine, datter av Arnoldus de Fine, farfaren til Barbara de Fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.