Gå til innhold
Arkivverket

[#17299] Kristiania, Ole Syversen ca f. 1788 og Marie Olsdatter (Kjolseth?) ca f. 1793


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Leter etter foreldrene til Ole Syversen ca f. 1788 og Marie Olsdatter (Kjolseth?) ca. f 1793 og etterkommere.Har funnet:Ole Syversen og Marie Olsdatter gifter seg i Vestre Aker 5 april 1825, bor da Grønland.Barn : 1. Maren Olsdatter døpt 5 april 1825 Vestre Aker Faddere: Karen Olsdtr---Maren Olsdtr---Thorine Olsdtr---Anders Olsen---Christopher Olsen---Anders Hansen.2. Karen Olene Olsdatter døpt 6 mai 1827 Domkirken. Faddere: Anne Pederdtr---Birthe Nielsdtr---Olea Engelbrethsdtr---Niels Olsen---Gårdskar Lars Larsen---Arne Arnesen.3. Caroline Olsdatter døpt 21 juni 1829 Domkirken. Faddere: Anne Pedersdtr---Karine Olsdtr---Lovise Nielsdtr---Lars Larsen---Erich Nielsen---Engelbret Hansen.4. Gulbrand Olsen døpt 7 august 1832 i Domkirken. Faddere: Anne Saxlund---Randine Nielsen---Dorthe Bergersen---Johan Gottfred Boutler---Simon Helgesen---Carl Lundberg.Gulbrand Olsen bor FT 1865 Nordre Gade i Kristiania og er gift med Marthe Fredriksdatter Barnholdt. f. 1835 i Berg Østfold.FT 1875 bor Gulbrand Olsen i Kors gade 19 i Kristiania som enkemann.FT 1900 bor Gulbrand Olsen i Øvre Gade 5 i Kristianie, og på nytt giftet seg med Caroline Johansdtr. f. 1846 Eidsberg.Håper noen kjenner til disse !!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !I Domkirken i 1827 fant jeg innflyttet til sognet høsten 1825, Ole Syversen og hustru Marie Olsdatter. De var uheldigvis av de få, som ikke hadde andre opplysninger f.eks hvor de kom fra.Har to kanditater for Ole Syversen, i Christiania 1801. Har sjekket konfirmerte i Aker (ingen funnet), og Domkirken fant jeg ikke de konfirmerte for perioden 1787-1810.Ole Syversen og Marie Olsdatter yngste barn Gulbrand Olsen F.1832 Kristiania, konfirmerte seg i Hobøl 8 oktober 1848 og da var Gulbrand (foreldre?)på gården Stubberud.Kanskje familien flyttet til Hobøl ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg har funnet en Lisbeth Olsdatter Kjølset f. ca 1780 på Kjølset i S-Odal(Birger Kirkeby, S-Odal bind I). Kanskje hun er en søster til Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for svar og tips!!Jeg skal få sjekket bygdeboka når det gjelder Marie Olsdatter (Kjolseth), og håper den kan gi noe mere svar.Fadderne ved første dåp, har jo nesten alle Olsen til etternavn, kanskje også søsken ? Som kanskje også gir et svar i forhold til bygdeboka.Ingen av fadderne har Syversen til etternavn, noe som gjør at jeg tenker at Ole Syversen ikke kommer fra Kristiania, eller at moren har giftet seg med en Ole etter at Ole Syversen ble født, derfor så mange Olsen.Forloverne til Ole Syversen og Marie Olsdatter heter, Svend Olsen og Even Olsen.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Skulle du ende opp på Kjølseth i Sør-Odal så kontakt meg via tema 17164.Min tipptipp var Niels Olsen Kjølseth f 1768, sønn av Ole Larsen Kjølseth. (Og bror til Lisbeth nevnt i innlegg (3).Niels (og hans søsken) giftet seg og fikk barn i 1790-årene. Jeg tenkte at din Marie kunne være datter av en av hans søstre, eller en bror jeg ikke har funnet enda... -hvis hun var fra Sør-Odal.(Jeg har ikke full oversikt over denne grenen enda!) Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Det skal jeg gjøre Heidi om jeg havner i Sør Odal.De har vært veldig vanskelig å finne ut av, da jeg ikke har klart å sette fadderne i sammenheng med noen ennå !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Vet ikke om dette er et spor, men jeg sjekket enda mer på fadderne, og fant ut.Dagmar Olsen f.1871 datter av Gulbrand Olsen f. 1832 har en fadder med navnet Carl Eriksen.Søsteren til Gulbrand Olsen, Caroline f. 1829 har en fadder med navn Erik Nielsen.Fant da en Carl Eriksen født 21 desember 1832 i Domkirken med far Erich Nielsen Kjolseth og mor Lovise Andreasdtr.Kanskje bare tilfeldighet, men allikevel.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har med stor sansynlighet funnet Ole Syversen bosted Fjerdingen, død i Domkirken den 23 oktober 1833. Da hans siste barn Gulbrand Olsen f. 1832, var bosted Fjerdingen. Alder på 46 år stemmer også ved dødsfallet.Da har nok mor Marie Olsdatter (Kjolseth?) kanskje giftet seg igjen, og dette igjen, kanskje forklarer hvorfor sønnen Gulbrand Olsen konfirmerte seg i Hobøl 1848, og da var gårdsnavnet STUBBERUD? Etter hva jeg kan se finnes det ikke noe gårdhistorie fra Hobøl ?Vet ikke helt nå hvordan jeg skal klare å finne ut opphavet til Ole Syversen, da det nesten ikke finnes opplysninger om han.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har nå lett etter alle barna til Ole Syversen og Marie Olsdtr.(Kjolseth)i hele Christiania, som konfirmerte. Ingen å finne, det er mulig jeg har oversett noe, men tror ikke det.Fortsatte da å lete på døde, og fant første barn død 5 februar 1827 i Domkirken. Det sto da at foreldrene bodde i Ellef Hansens (Frigaard?) i Fjerdingen. Ellers har jeg ikke funnet noe mer spor etter dem.Eneste som kan være noe er når yngste barn Gulbrand Olsen fikk vaksine 17 juli 1836 av en Jacob Frogner. Dette sto oppført i konfirmasjonen, men ikke hvor han fikk vaksine. Har prøvd å finne ut hvor denne Jacob Frogner var i 1836 uten å lykkes. Er det noen som vet hvem som ga vaksiner på denne tiden ? Var det leger, prester, eller kanskje en tante eller onkel ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen!Ole Syversen finnes ikke under anmeldte dødsfall i dødsfallsprotokollene for Christiania i 1833.Finner heller ikke noe skifte, og det kanskje igjen betyr, enten at han ikke eide noe eller at mor ikke giftet seg igjen ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Mulig Ole Syversen 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10301&gardpostnr=217&personpostnr=2415&merk=2415#ovre>LenkeSjekket Jacob Syversen fca. 1782 på FS og fant følgende:Jacob dpt. 29/3 1782 Brandvold HE, foreldre Syver Jacobsen og Kari Olsdt.Syver og Kari fikk også barna (FS) Ole 1/1 1787 Grue, Anne 18/7 1787 Grue og iflg. FT 1801 også søsteren Kari ca. 1795.Syver og Kari 1801 og sønnene bor ikke hjemme, bare døtrene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dersom de giftet seg i Aker (neppe i noe Vestre Aker) kirke 05.04.1825, så skulle jeg tro teksten forteller ganske mye mer enn hva som er kommet fram (men jeg kan ta feil).De er altså flyttet fra Aker til Christiania i 1827. Dette er i betydningen menighet.Faddere i Christiania følger ikke mønsteret på landsbygden. (Jeg skjønte ikke hvorfor Ole Syversen ikke skulle komme fra Christiania eller Aker).Det er flere Ole Syversen enn søk i folketellingen forteller. Den nærmeste jeg har 1788 (hvorfra kommer den alderen, vielsen ?), er sønnen til Syver Olsen og Maria Kistine Kok (Koch) som ble døpt i Garnisonsmenigheten 07.05.1790. (Syver giftet seg annen gang med (19.07.1799) med Berthe Arnesdatter, se lenke til Berit.Men igjen, full tekst ved vielsen hadde vært en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for svar !!!I mine papirer kopi av kirkebok har jeg skrevet på kopien at det er hentet fra Vestre Aker 5 april 1825.Full tekst i vielsen er : Ungkar og Snedker, Ole Syversen 37 år, Grønland og Pige Marie Olsdatter Kjolseth , 31 1/2 år, ibid. Forlovere : Smed Lars Olsen og Snedker Even Olsen. En av fadderne heter Anne Saxlund og har i mine notater i margen at hun kunne ha hett Anne Syversdatter og kan da være en søster av Ole Syversen ?Innflytting i Aker (Aker mini 14 A Kort 1) var det kun Jonas Syversen og Marie Olsdtr. fra Grans prestegjeld, som jeg kunne finne.Domkirken 1824-1828 fant jeg registrert i 1827 Ole Syversen og Marie Olsdatter flyttet inn høsten 1825.Konfirmasjon i Aker 1799-1810 fant jeg 11 oktober 1801-Ole Siversen 16 1/4 år Taasen, men denne er registrert her på DA i konfirmasjon som Ole Iversen, så da må jeg ha tolket feil i kirkeboka.Begravede i Domkirken 22 oktober 1833 Ole Syversen Arbeidsmand 46 år. Oppholdsted Fjerdingen ( det var også adressen til Ole Syversen når han døpte sine barn)Har heller ikke klart å finne igjen noen av søskene til Gulbrand Olsen f. 1832.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. konfirmasjonen er det korrekt som det står i DA ; Ole Iversen fra Taasen Eie. (Aker Mini 10 f.217b).Det har nok vært et skifte etter Ole Syversen. Men jeg har altfor lite her til å kunne bistå noe mer. Generelt ville jeg lagt mindre vekt på faddere og forlovere, i alle fall innntil du har en 'kvalifisert' familie å sammenligne med.Normalt ville jeg tro at minst en av ektefellene kommer fra Aker eller er flyttet dit en tid før 1825. Men dette er ikke engang kvalifisert gjetning, kun magefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for svar !Har sett etter skifter og dødsfallsmeldinger i Christiania i perioden rundt 1832, og jeg fant ingen ting. Kan ha oversett noe. Det burde jo finnes et skifte, men hvis ikke mor gifter seg igjen og de ikke eide noe, vil det vel ikke være noe skifte ?Om en av de er fra Aker, burde det mest sansynelig være Ole Syversen, da mor bruker gårdsnavn/slektsnavn? ved vielsen ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tror jeg vil vente til jeg leser dette selv (i kildene) før jeg gjør meg opp noen mening. Men det går ennå litt tid før jeg får gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for det Geir, om du kunne se på det ved en passende anledning, så dette først nå.Det er blitt dobbeltsjekket om det kunne finnes skifte etter Ole Syversen, men fant hverken noe i dødsfallprotokollen eller skifte i Christiania 1833.Om Ole Syversen er fra gården Nord(Nor) Nordre i Grue med foreldre Syver Jacobsen og Kari Olsdtr. mener jeg at jeg fant ut at gården Kjølset i Grue ikke lå langt unna gården Nor?Det sto veldig lite i Grue Bygdebøker, så der var det ikke mye til hjelp på Ole Syversen og Marie Olsdtr.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Står like fast i dette paret.Kanskje Berit er inne på et spor av Ole Syversen i Christiania 1801, foreldre på gården Nord i Grue ?Bygdebøkene har ikke klart å fortelle meg noe mer, om ikke jeg har oversett noe da.Den eneste sønnen kalles Gulbrand, ville tro de kalte han Ole eller Syver? Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Har nå lett etter dette paret så langt det har latt seg gjøre i kirkebøker, har funnet.1. Ole Syversen i Fjerdingen som får barn i Garnisonsmenigheten 1821 og 1823 som også kan være den Ole Syversen som dør i Domkirken Oktober 1833. 2. Inn og utflyttingslister til Hobøl (pga Gulbrand Olsen blir konfirmert der 1846), ingen ting. 3. Uflyttingslister fra Oslo Domkirke, ingen ting. 4. Innflytningslister fra Oslo Domkirke, fant jeg de i 1827 som par nr 76, og de eneste uten opplysninger. Se bilde.5. Konfirmerte er sjekket, ingen ting. 6. Døde er sjekket, ingen ting.Så er det sjekket, dødsmeldingene for Oslo, ingen tin.Hvordan jeg skal klare å finne noe mer ut av disse, har jeg ingen formening om, klarer ikke å tenke ut hvordan jeg skal klare å finne ut noe mer om disse ??Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Håper det er noen som kan hjelpe meg med å få tydet denne forlovelsen ??Eventuelt hvor de skulle komme fra, ifølge attestene ? Løten ? MVH Marie Stephensen

bilete1632.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ole Syversen har attest fra Løten 1 november 1824 og Marie Olsdtr. Kjølseth har attest fra Strøm prestegjeld 7 oktober 1824 ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.