Gå til innhold
Arkivverket

[#17300] Slektforskerhjelp


Gjest Even Halstvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Halstvedt

jeg er en slagrammet mann, som ikke forstår bruken av digitalarkivet. Jeg får treff på min farfar: Hilmar Halstvedt. født 15.03.1875 kom til skiptvedt i eidsberg, gift med Tora Halstvedt født 26.01.1891 datter av Andreas Eriksen fra Eidsberg.Er det noen som kan hjelpe meg i videre veiledning i å lese resultatene og finne ut om mine forfedre på fars siden, ja da blir jeg glad og takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Halstvedt

svar til laila ch. vålerenga linken du sendte har jeg funnet, vil det si at 1920.1 johan halstvedt f. 1870 askim sn. da må være min oldefar? men hvem er anton thoresen f 1858? kan du svare med epostadressen din takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hilmar losjerer hos Juhan Halstvedt, og er vel også i slekt siden det står fl. Fl betyr, så langt jeg har forstått, losjerende familie/slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I henhold til siden med oversikt over forkortinger, betyr fl losjerende i husholdningen, men ikke nødvendigvis slektning. Her er vel imidlertid slektskapet svært sannsynlig.Anton Thoresen hører til en annen husholdning og er nok irrelevant i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Juhan (Johan?) Halstvedt er kanskje en eldre bror av Hilmar? Gårdsnavnet Halstve(d)t finnes ikke i 1865 eller 1875, men i 1900 finnes det i Østfold, 3 gårder i Askim.I 1875 fant jeg denne familien med brødre Johan f.ca.1770 og Hilmar f.1875, riktignok ikke i Askim, men kanskje nært nok? Lenke Kanskje verdt å undersøke nærmere? Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I 1865 tellingen skrives navnet Halsthvet og ligger i Eidsberg , Østfold.Men jeg ser ingen spor av dem der.Dersom Kjellaugs innlegg nr. 2 er korrekt tror jeg det er Hilmars far og besteforeldre vi finner på gården Onstad i Skibtvedt i 1865.LenkeFinnes der ikke bygdebøker for det området som kan kaste lys over Evens spørsmål? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Thora Eriksen, datter av Andreas, finnes på Vesteng under Mysen i Eidsberg, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00125&variabel=0&postnr=1146&fulle=true&spraak=n>Lenke. Foreldre: Andreas Eriksen, f. 1840 og Maren Hansd., f. 1848.Så mye lenger bakover kommer du ikke, for i 1865 er det trolig denne Andreas Eriksen som er losjerende på østre Fjøs i Eidsberg, Lenke. Dermed finner du ikke foreldrene her.Det er muligens riktig Maren Hansd. du finner i 1865 som tjenestepike på Mustorp,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og når jeg først er i gang. Her er Tora med familie i 1900.LenkeI følge Familysearc giftet Andreas Eriksen seg 01.11.1872 med Maren Helene Hansdatter i Eidsberg.Han var født 27.10.1840 og hans far var Erik Hansen , Maren var født 03.04.1848 og hennes far var Hans Andersen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkeboka for Eidsberg: Født 15/3 dpt. 18/4 1875 Hilmar, foreldre gårdbruker Johan Anthon Christiansen Halstvedt (17/ 43) og h. Anne Kristine Olsdt. (2/7 39), gift 11/12 63. Hjemmedøpt av gbr. Johan Christensen Halstvedt.Eidsberg og Mysen gårdshistorie bd.I s. 437: Store-Halstvet gnr. 31/4. Johan Anton Christiansen fra Eng i Skiptvet f.1843, gm. Anne Kristine Olsdt. Tveter i Skiptvet f.1839. Johan Christiansen kjøpte gården for 2000 spd. i 1873, skjøte 1/10 1873. Siden har gården vært i denne slekta.Barn: 1) Ole 1864, Oslo. 2)Hans Christian 1868. 3) Julian 1870, til Askim/Rjukan. 4)Karl Bernhard 1872, Askim. 5)Hilmar 1875, til Askim/Rjukan. 6) Herman 1877, til Australia. 7)Hilda Annette 1866, gm. Hans Gundersen Halstvet i Askim. 8) Julie 1880 Skiptvet.Hans Christian Johansen Halstvedt 1868-1915, gm. Mina Augusta Vammelig 1874-1949. Barn: Jakob 1906, Klara 1901, Helga 1911, gm. Håkon Olsen Kirkeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Halstvedt

Nå blir det komplisert for meg. Etter familieopplysninger kommer også Halstvedt fra Askim. Jeg har funnet hilmar under 1900 tellingen der alle oplysninger om fødselsår og brødre stemmer. Men det store problemet. P.g.av hjerneskaden jeg har greier jeg ikke å tolke skjemaet. Spørsmål: er det noen som har tid til å hjelpe meg med å sette opp slektstreet. ja da får jeg nattesøvnen tilbake. Skriv meg gjerne til epostadresse evenh@bluezone.no jeg er takknemelig for at så mange har engasjert seglinken på askim jeg fanthttp://digitalarkivet.no/cgi-win/Web

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Halstvedt

Innlegget Berit Knudsen har skrevet, stemmer over ens med opplysninger jeg har fra min far. Har du anledning å hjelpe meg videre Berit? må du gjerne ta kontakt til epostadresse: evenh@bluezone.no vennlig hilsen takknemelig Even Halstvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Stubberud

Hei EvenHar ikke så mye opplysninger om Johannes Halstvedt, mest om kona hans Mina.Tenkte bare å nevne som en kuriositet at da Mina døde i 1915, la Johannes henne bak på kjerra, spente for hesten, og kjørte henne til kirka uten å si et ord til noen om at hun var død. Hvordan han fikk henne begravet vet jeg ikke noe om.... Disse hadde så vidt jeg har funnet ut kun et barn, men dette er den så nært i tid, at jeg ikke legger det ut her. Send meg heller en mail om du vil vite mer. Adressa mi er: grostu@online.noHilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Even Halstvedt

Etterlysning /hjelpEr det noen som kan hjelpe meg med å finne forfedre til min oldefar: Johan Anton Cristiansen f. 1843 fra Engh i Skiptvedt i østfold. Takknemelig for hjelp som også kan sendes til min mailadr. evenh@bluezone.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Finner følgende på FamilySearch IGI:JOHAN ANTON CHRISTENSEN Christening: 28 MAY 1843 Skiptvet, Ostfold, Norway Father: KRISTIAN OLSEN Mother: INGER MARIE OLSDRGjør oppmerksom på at det var flere Johan Anton Christensen i Eidsberg og født 1844-1845 i FamilySearch.Uansett bør opplysninger fra FamilySearch sjekkes mot kirkebøker.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

JOHAN ANTON CHRISTIANSEN (20), father: CHRISTIAN OLSEN ANNE KIRSTINE OLSDR (24), father: OLE CHRISTENSEN Marriage: 11 DEC 1863, Skiptvet, Ostfold, Norway....HILMAR CHRISTIANSEN, christening: 18 APR 1875, Eidsberg, Ostfold, Norway Parents: JOHAN ANTHON CHRISTIANSEN & KIRSTINE OLSDRHERMAN KRISTIANSEN, christening: 06 JAN 1878, Eidsberg, Ostfold, Norway Parents: JOHAN ANTON KRISTIANSEN & ANNE KIRSTINE OLSDR.....Så da stemmer det med den Johan Anton i 16), ingen andre Johan'er som har Christian Olsen som far.Her er moren: ANNE KIRSTINE OLSEN Christening: 14 JUL 1839 Skiptvet, Ostfold, Norway Parents: OLE CHRISTENSEN & ANNE CHRISTENSDRKilde: FamilySearch Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Og to søsken til Hilmar:OLE JOHANSEN, christening: 01 MAY 1864 Skiptvet, Ostfold, NorwayParents: JOHAN ANTON CHRISTIANSEN & ANNE KIRSTINE OLSDR....HILDA ANNETTE ANTONSEN, christening: 11 FEB 1866 Skiptvet, Ostfold, NorwayParents: ANTON CHRISTIANSEN & ANNE KIRSTINE OLSDRJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Og enda 2 søsken... :-)HANS CHRISTIAN JOHANSEN, christening: 28 JUN 1868 Skiptvet, Ostfold, NorwayParents: JOHAN ANTON CHRISTIANSEN & ANNE KIRSTINE OLSDR.......JULIAN JOHANSEN, christening: 26 DEC 1870 Skiptvet, Ostfold, NorwayParents: JOHAN ANTON CHRISTIANSEN & ANNE KIRSTINE OLSDRDet er vel denne broren Julian/Juhan som han bor hos i FT-1900. Se 3)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

For 'å summere opp', så hadde da Hilmar Halstvedt født 15.03.1875 ihvertfall disse søskene:OLE, døpt 01 MAI 1864, Skiptvet, ØstfoldHILDA ANNETTE, døpt 11 FEB 1866, Skiptvet, ØstfoldHANS CHRISTIAN, 28 JUN 1868, Skiptvet, ØstfoldJULIAN, 26 DES 1870, Skiptvet, ØstfoldHERMAN, døpt 06 JAN 1878, Eidsberg, ØstfoldForeldre til alle disse er Johan Anton Christiansen døpt 28 MAI 1843 Skiptvedt, Østfold og Anne Kirstine Olsdatter, døpt 14 JUL 1839, Skiptvet, ØstfoldJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Såg ikke hele innlegget til Berit i (9)... ;-)Da har Hilmar Halstvedt disse to søskene også:CARL BERNHARD, døpt 01 JAN 1873, Skiptvet, ØstfoldJULIE, født ca 1880. Eidsberg kirkebok for aktuell periode er ikke tilgjengelig hos Familysearch.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Flere mulige Inger Maria Olsdatter fra Spydeberg (kilde FS VRI):1) Inger Maria Birth: 11 Apr 1814 Place: Christening: 17 Apr 1814 Place: Spydeberg, Ostfold, Norway Father: Ole JACOBSEN Mother: Hendrika CHRISTIANSDR2) Inger Maria Birth: 21 Sep 1811 Place: Christening: 29 Sep 1811 Place: Spydeberg, Ostfold, Norway Father: Ole HALVORSEN Mother: Helene LARSDRI tillegg var det også ei Inger Olsdatter døpt 1812.I forhold til FT1865, er det vel nr 1 som er mest trolig, men det må sjekkes.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Finner bare en Henrikka Christiansdatter i Spydeberg FS:Henricha Birth: Nov 1791 Place: Christening: 06 Nov 1791 Place: Spydeberg, Ostfold, Norway Father: Christian HALVORSEN Mother: Maria JENSDRFT1801: Lenke- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.