Gå til innhold
Arkivverket

[#17303] Gunda Othile Kristoffersdatter / Wiig - 'forsvant' til USA i 1912


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Min mormor hadde en kusine som ”forsvant” til Amerika i 1912. Det var Gunda Othilie Kristoffersdatter.Hun blir født utenfor ekteskap i Nedre Eiker i 7. Feb 1897, som datter av Anne Marie Olsdatter (født i Nedre Eiker 11 Mar 1874) – Og Kristoffer Olsen. (Kristoffer Olsen vet jeg ”alt” om – og lite tyder på at han hadde kontakt med sin datter.)I folketellinga 1900 er Gunda Othilie å finne som pleiedatter i Mjøndalen hos sin tante Johanne (søster av moren) som er gift med Martin Nyhus. Her er Gunda Othilie i 1900: [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1900&spraak=norsk&kommnr=0625&kretsnr=005&bostnr=0019&leilnr=00>Lenke Hennes tante Johanne og onkel Martin reiser til Amerika uten Gunda Othilie i 1902. De emigrerer fra Kristiania her: LenkeJeg klarer ikke å finne dem på Ellis Island. Gundas mor gifter seg på Nedre Eiker i 1900, med Hans Jacob Andreassen Viksæter (han født 5. jan 1872 i Nedre Eiker) I folketellinga 1900 er Gunda Othilies mor gift og bosatt på Modum. Hun kalles da Marie Olsdatter. I sitt nye ekteskap har Gunda Othiles mor i folketellinga 1900 en nyfødt sønn. Se her: Lenke Gunda Othiles stefar, Hans Jacob Andreassen reiser til Amerika i 1902 – alene. (Hans gravide kone Anne Marie Olsdatter, blir igjen i Norge). Jeg klarer ikke å finne Hans Jacob på Ellis Island (Men han var jo registrert utvandret som sjømann, så det er kanskje forklaringen) Hans Jacob Andreassen utvandrer fra Kristiania 9. mai 1902 her: LenkeGundas mor reiser etter over dammen i 1902 Se her: Lenke Hun reiser med en liten gutt Henry (sannsynligvis den samme sønnen som udøpt sammen med henne i folketellinga 1900) pluss den 9 måneder gamle sønnen Olaf. Olaf ble født i Nedre Eiker 25 sep. 1902 og døpt samme sted 26.des 1902. Jeg er heller ikke i stand til å finne denne familien på Ellis Island.Men s?over til selve spørsmålet, og til Gunda Othile selv. Hun konfirmeres i Nedre Eiker kirke 23. august 1911. Hun reiser selv til Amerika i 1912. LenkeHun er altså ugift tjenestepike og drar med Oscar II med bestemmelsessted Washington. Hun ankommer Ellis Island 24. juli 1912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg finner noe som kan være familien til Hans Wiig i 1920, i Tenino, Thurston, Washington:Wick Hans, head, 48 år, ankom USA 1902.Mary, wife, 46 år, ankom USA 1902Henry, son, 19 år, ankom USA 1902Mardon (tror jeg), son, 12? år (litt vanskelig å lese), født i Washington.Donald, son, 11 år, f. i WashingtonMen noen Gunda kan jeg ikke finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trykkfeil i mitt første innlegg. Gundas mor reiste med de to guttene i 1903, ikke 1902. Takk ! Det er ikke helt utenkelig at du har funnet rette folka i 1920. Gunda var muligens gift allerede (om hun da var i live) - er de å finne 1910 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er uten tvil de rette som er funnet. Hans og Mary bor alene i 1930 på samme sted. De står med imm-år 1902 på Hans og 1903 på Mary. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, Wick i 1930, men i 1910 var det Wik!De bodde da i Raymond, Pacific Co, dit Gunda skulle i 1912.Hans, 38 år, Mary 36 og barna Henry, 8 f. i Norge, Olav 7 f. i Norge,....... aaaaaarhg! Så ble serv eren tatt ned for maintenance... grrrrrr! Men, Gunda hadde ikke kommet enda da..Du Jon, du må finne døds-fall til noen av disse, og evt. en obituary. Det er det eneste saliggjørende.Husk at unge piger var mangelvare,og de ble giftet om trent før de fikk satt føtta på amerikansk jord...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.