Gå til innhold
Arkivverket

[#17306] slekten Kuur


Gjest Terje Emil Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Håper det er noen som kjenner til nevnte slekt. Jeg har funnet Christian Jensen Kuur f.1689 d,1721 som sogneprest til Skjold gift med Hulleborg Hansdatter Godtzen.Er det kjent noe etterslekt ? Grunnen til spørsmålet er at jeg i Sverige har funnet en Kuur gift med en Grønbech og prøver å finne ut om det er forbindelse til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Du har sikkert funnet Kuurene i 1801-tellinga:på Østen i Gran: Herman Kuur g.m. Else Calmer, 'ernærer sig ved at skrive'Kirkegaden 101, Kragerø: Mette Kuur g 3.gang med kjøbmand Beniamin Flinck.Rød i Øyestad: Mathias Kuur g.m. Helene Dahl, 'capitain og premier leutenant ved 2det nedenæsiske compagnie'no. 291, rode 5, Christiansand: Johan Cour, ugift kobbersmed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Hallo Per Helge. Takk for svar. Jeg hadde ikke sett på 1801 tellingen så det var flott du kom med den. Jeg stiller ett par spørsmål med Mette Kuur/Cuur.Hvem var hun gift med 1 og 2, og hvor kom hun fra ? Det er nettopp ei Mattha Cuur og Swen Grønbeck som i 1731 får ei datter Lena Marie til dåp i Kristianstad,Sverige.Det må da være en generasjon eller 2 før den norske Mette Kuur. Så fant jeg at Gjallarhorn har hatt en artikkel 'Ørmen gård og slekten Kuur (Kur/Kamp). Blir nødt å ta med den på veg hjem.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dette er eit interessant tema. Eg attgjev eit avsnitt frå bygdeboki for Jostedalen om sokneprestane (1994):''Johan Henrik Andreasson Lind, opphavleg frå Trondheim, men sjå Hafslo prestegard i Hafslo, var f. i Trondheim hausten 1770 og gifte seg i København 10.10.1800 med Anna Marie Kuhr, f. ?.7.1777, uvisst kvar. Johan Henrik Lind vart student i Trondheim i 1789 og cand.theol. 30.10.1797. Han vart 3.10.1800 tilsett som sokneprest til Jostedalen og flytte hit med kona si kort tid etter. Dei vart buande på Jostedal prestegard fram til 1806. Då Johan Henrik søkte seg vekk herifrå. gav han som årsak at klimaet i dalen var for hardt for kona Anna Marie og at dei av den grunn hadde lyte reisa til København for å få lækjarhjelp. Johan Henrik Lind vart 12.12.1806 utnemnd til sokneprest til Hjartdal i Telemark, og der d. han 18.7.1819. Anna Marie Lind flytte sidan til Porsgrunn der ho d. 16.1.1854. Dei var barnlause.''Eg trur Anna Marie Kuhr Lind hadde skyldfolk i Porsgrunn, men hugsar ikkje detaljane.I mellomtidi er FamilySearch vorte tilgengeleg på Internet, og det ser ut til at denne Anna Marie må vera identisk med ei Anna Marie KUUR som vart døypt i Holmen kyrkje i København 25.8.1777, dotter av Lars Kuur og Maren Birchard Zeuther. Og vidare finn eg at Lars KUHR og Maren Burchard Zeuther gifte seg i Trinitatis kyrkje i København 17.2.1775.So, medan FamilySearch har hjelpt meg i denne saki, kanskje dei òg har noko å by på for deg?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Emil Skrolsvik

Takk for den Lars.Kanskje vi snart har ei løysing på problemet.Cuur/Kuur er ett såpass spessielt navn at det skulle gå an å følge det.Jeg skal sjekke FamilySearch.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Hei, jeg fant dette i en artikkeloversikt over innholdet i tidsskriftet Gjallarhorn: LenkeNr. 8 Tittel: Ørmen gård og slekten Kuur (Kur, Kamp) Forfatter: RLDB kategori: Ber. Referanse: s. 5-6 Ant.sider: 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiEnken Marie Lind, født Kuhr, f1778 d1854 kjøper Kirkebakken 20 i Porsgrunn i 1825.Ei Marie Cathrine Lind f1794 d1821 blir i 1818 gift med forretningsfører Ole Petter Halvorsen. De får sønnen Halvor Olsen født 1818.Dette kan jo være det slektskapet som Lars Øyane mener er i Porsgrunn.Opplysningene finner du hvis du går inn på følgende side og søker på Lind eller Kuhr:http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk til alle sammen. Var på biblioteket i går og fant litt om Christian Jensen Kuur. født i København 1689.Førstekone ukjent. 2.kone Hulleborg Godtzen. 4 barn notert i 2.ekteskap. 1:Sophie,Spissøy i Bømlo g.m.Jens Hertzberg.2:Jens, en dagdriver død før 1780, 3:Hans var først hører ved en skole østpå, kom så tilbake og levet hos Sivert Eske i Mosterhavn, 4:Anna Maria,Høyevarde i Avaldsnes g.m. Magnus Gabrielsen. I innlegg 2 nevner Per Helge en Johan Cour kobbersmed. Og bror til min Metta Kuur i Sverige,(noen år før denne) Christopher Kuur, var kobbersmed.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Leif Salicath

Jeg har Kuur-navnet med to forskjellige utgangspunkt: 1) Godtzen - som nevnt i (12) og 2) Julius Kuur i Arendal, bror av Johan Christian Kuur - se skifteavkald i Kalundborg 28.apr.1778. http://myweb.cableone.net/jopassey/afkaldx.htmBorger Julius Kuur ble gift 1745 med Anne Margrethe Koch i Arendal. Hun dør i 1757, men før det får de minst 6 barn, blandt dem Matthias Sylow Juliussen Kuur 1750- og det er ham som finnes i ft1801.Mette Kuur er et annet av barna til Julius Kuur. Navnet Mette kommer fra Julius sin hustrus slekt, hvor både stemoren Anne Matthisdatter Sylow søster heter Mette og søsteren til farfaren er Mette Christensdatter Koch - og altså heter Mette.En annen bror av Julius er Johan Olsen Kuur i Kjøbenhavn (og derfor ser det ut til at Julius og brødrenes far heter Ole). En søster Ana Cathrine Kuur - gift Capjon - som er en annen av mine slekter.Navnene Ole, Johan og Christian er alle brukt på barna til Julius så det KAN være at Kuur i 1) er i slekt med 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.