Gå til innhold
Arkivverket

[#17315] Etterkommere etter Benjamin Klauson Rutledal, b. i Bærum


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er familien i FT 1900 LenkeBenjamin var min farfars bror, født i Gulen i Ytre Sogn. Jeg undres på hvem barna ble gift med og om de har etterkommere.Jeg har prøvd før på no. fritid.slektsforsking.diverse, men uten resultat.mvh Kjellaug kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Berit Knudsen

Nå finnes det ikke noe bygdebok for Ø. Bærum den tiden.Men det finnes filmet Lysningsb. til 1939, fød.reg. til 1933 og klokkerbok f. til 1929 og døde til 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for tipset, men som du vet er det ikke enkelt for meg å få tilgang til dette. Jeg har sjekket telefonkatalogen.no og fant en Rutledal fra Bærum, men han var det ikke, hadde kontakt med hans datter og hun var veldig hyggelig men kunne ikke hjelpe.Prøvde en annen og han bare slengte på røret, så da fikk jeg kalde føtter med hensyn til å prøve telefonen igjen. Har og skrevet et brev, men det forble uten svar-:(mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har nå hatt kontakt med de nevnte ovenfor og også med kirker i Bærum. Dessverre er det ingen hjelp å få der, de har prøvd så godt de kan da.Det er da underlig at en hel familie skal være forsvunnet. Han hadde trots alt tre barn : Anna f. 1892, Sara f. 1895, og Klaus f. 1897.Kona til Benjamin het Anna Rødnes f. 1864.Jeg undrer meg på om de har droppet Rutledals navnet og kalt seg for Klausen/Clausen i stedet.Håper fremdeles på at noen vet noe om denne grenen av min familie.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Prøver å lufte dette temaet igjen ettersom jeg ikke har kommet noe videre her.Det ser ut for at alle disse menneskene har forduftet.Var i kontakt med enken etter Bejamins tvillingbror (Annanias Bejamin Klausson Rutledal) som er bosatt i Bergen, hun hadde ikke noen som helst informasjon heller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du spurte etter Rutledal i kirken så er det jo godt mulig de ikke visste noe for i 1900 kaller famileien seg bare Klausen.Forrige gang prøvde jeg å se litt etter gifte i Bærum, men skjønte jo fort at det var en nesten håpløs oppgave. Det er jo like stor sjanse for at de ble gift i f.eks. Asker, Oslo eller noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, jeg sa det til dem. hadde og kontakt med biblioteket der og de var alle veldig hyggelige, men fant ikke noe. Han var røkter på denne gården Øverland i Bærum, lurer på om det finnes noen gårdshistorie her eller om noen kjenner til denne gården.Jeg vet heller ikke hvor hans kone kom fra da jeg ikke aner hvor Rødnes kan være. Kanskje ble de gift før han drog fra Sogn for den saks skyld.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant Rødenæs i Østfold og der var det faktisk tre ved navn Mina i passelig alder (hun var f. 1864)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes en bygdebok om Øverland, men det stopper før 1900, og tar heller ikke med alle. 'Bærum en bygds historie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Berit, jeg vet ikke når han kom til Øverland, det kan ha vært noen år før århundreskiftet. Det er ikke lett å vite hvor man skal lete.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det noen som kan si meg hva 'Sm' etter Rødnes betyr i FT 1900.Det står at Mina var født på Rødnes Sm.Jeg kan tenke meg at hennes mor her Sara ettersom de to andre barna, Anna og Klaus har fått navna til Benjamins foreldre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kommer visst ikke noe videre med hjelp av dette heller : Det var en mengde med Mina-er født i Rødenæs, Øsfold ca 1863, 1864 : Mina 1 år i 1865 :[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60120&variabel=0&postnr=468&fulle=true&spraak=n>LenkeLenkeLenkeLenkeMina 2 år i 1865 :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finnes det Rødnes på Sunnmøre? Der har jeg ikke leita.Jeg må medgi at alle disse forkortelsene går meg av og til hus forbi.Takk for tips -:)Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner gårdsnavnet Rødnes/Rødnæs/Rødenes bar i Øsfold, Oppland og Vestfold i FT 1865 - ikke noe liknende i Møre og Romsdal.Er det noen som vet bedre? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Ikke rart du har problemer med Rutledalene. Nå har jeg prøvet å finne ekteskap, mor og barn, men det var ikke enkelt.Ingen Klaus f. Ø.Bærum, V.Bærum og Asker. Ingen Sara f. Ullensaker eller Rødenes (Østfold). Men Anna fant jeg: F.8/4 dpt. 21/5 1893 Rødenes Anne Louise, uekte. Foreldre ungk. tjenestegutt på Tveiten i Ø.Aker Benjamin Ananias Klausen Rutledal f.1862 og pike hmdt. Mina Andreasdt. f.1864. Foreldrenes bopel Smedby. Begges 1. lejermål. Ekteviet nr.4/93.Gift 30/10 1893(lysning 29/10) Rødenes Benjamin Ananias Klausen Rutledal, kvægrøkter Gislevold i Ullensaker, f. Rutledal Gulen prgj. 30/3 64, kf. og km. 5/10 79 i Ladvik sogn. Attest derom fra sgpr.Christie af 3/9 93, far hm. Klaus Hansen Rutledal; og Mina Olava Andreasdt. Smeby, f. Smeby 1863. Kf. og km. her, far hm. Andreas Svendsen Smeby.Fant henne ikke f. Rødenes, men fant konf. 6/10 1878 Rødenes Mina Olava Andreasdt. Smeby u/Grav (ekteviet 30/10 93). F. 15/4- dpt.14/4 1863 Eidsberg Griniplass, far hm. Andreas Svendsen og h. Elen Sophie Iversdt. Smeby (Litt usikker på I i Iversen).Sjekket Rødnesboka under Grav, men der sto det absolutt ingen ting. Bare at Smeby var en plass under gården fra ca. 1800 og forsvant igjen en gang før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk Berit for at du har sjekket opp her. Det hjelper kanskje til å komme videre.Du må ha hatt litt av et arbeid med å finne dem, jeg hadde faktisk gitt opp - nesten.Undres på hvor i all verden de to andre barna ble født og spesielt hvor det er blitt av dem alle.Kan ikke forstå hvorfor min farfar ikke hadde bedre kontakt med sine søsken, men på den tiden var det vel flere problemer blant vanlige folk enn det er i dag. Det var jo en Amerika reise for han å komme seg til Sogn, tror han reiste tilbake 2 ganger etter at han giftet seg med min farmor på Bømlo. Min oldefar var på besøk en gang, men det var før min tid.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror du har rett i at hun het Iversdtr, Berit. Jeg fant nemlig en Ellen Sophie Iversdtr gift med en Andreas Svendsin den 9/3-1858 i Eidsberg, Østfold.Dernest fant jeg en Andreas Svendsen f. 22/2-1829 på Rødnes, Østfold med foreldre Svend Andersen og Marthe Nielsdtr - mulig at det er samme mann.Men jeg vet fremdeles ikke hvor det ble av disse tre barna.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som reiseruta til Benjamin, foruten Sogn, var Ø.Aker, Ullensaker og Rødenes. Og iflg. FT 1900 Fra Rødnes til Ullensaker og så Bærum.Kanskje barna døpt i V. Aker? og Bogstad. Fossum hadde jo forbindelse med Bogstad. Det er ihvertfall en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er sikkert en mulighet. Jeg er dessverre svært lite kjent på de trakter, så jeg vet ikke alltid hvor jeg skal lete.Takk skal du ha som holder live i denne tråden-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.